Jak se zrodilo pirátské senátní překvapení v Kladně
Dalibor ZáhoraVýsledek nekonformní pirátské kandidátky Adély Šípové v Kladně byl bezesporu největším překvapením prvního kola, a to i pro sázkové kanceláře. V druhém kole už je favoritkou. Aby zvítězila, je zapotřebí i kvůli podlé kampani kandidáta ODS.
Hlavním překvapením letošního prvního kola senátních voleb se stala pirátská kandidátka Adéla Šípová v kladenském obvodu, v němž zvítězila a postoupila do druhého kola spolu s kandidátem ODS Petrem Bendlem. Do té doby málo známá advokátka nečekaně knockoutovala zavedené politické osobnosti, včetně kladenského primátora Milana Wolfa a úřadujícího senátora Jiřího Dienstbiera. V sobotu uvidíme, zda se jí podaří dotáhnout vše do zdárného konce i ve druhém kole.
Její vítězství čekal málokdo. I kurz sázkové společnosti Fortuna pro první kolo ji pasoval až na čtvrté místo. Dle aktuálního kurzu pro druhé kolo už je favoritkou. Je třeba podotknout, že odhady sázkových společností bývají zpravidla přesnější než předvolební průzkumy; přece jen jim jde o peníze.
Co stálo za úspěchem mladé dámy a matky pěti dětí? Ve stručnosti dlouhá příprava, dobře zvládnutá, ale náročná kampaň a nadšení i odhodlání desítek dobrovolníků i dobré zázemí v kladenském volebním obvodě.
Kladno, to je to město
Začátky Pirátů v největším středočeském městě nebyly dlouho vůbec růžové, chyběli aktivní podporovatelé. První vážnější pokusy o vytvoření buňky začaly v roce 2016, tedy až sedm let po založení strany. Místní sdružení vzniklo v létě 2017, kdy započal pirátský útok na Sněmovnu. Po sněmovním vítězství Piráti přesvědčili další své příznivce po celé republice, že má smysl se pro ně angažovat a začali stále více zapouštět kořeny i v lokální politice.
Kladno je specifické tím, že o nadvládu nad městem dlouhá léta soupeří především dva rivalové, oba původně z ODS, ač jeden už stranu opustil. Další převrat na kladenské radnici se uskutečnil právě před senátními volbami. Navrátivší se primátor Milan Wolf si zřejmě načasoval svůj comeback tak, aby mu pomohl i v senátní kandidatuře. To se nestalo, skončil třetí.
Z věčného soupeření dvou rivalů je značná část obyvatel Kladna i okolí již unavená. I proto se zřejmě rozhodli volit změnu, kterou pro ně představovala drobná, ale energická žena. Již před prázdninami ji začali potkávat v ulicích Kladna. Ale nejen tam, ale i v dalších obcích a městech obvodu a také v Praze, na místech, kam přijíždějí každé ráno do zaměstnání. Jiné kandidáty jste tak často a brzy mezi lidmi neviděli.
Nešlo ale jen o frekventovaná místa, na která se kontaktní kampaň logicky zaměřovala. Stranou nezůstala odvrácená tvář Kladna se svými vyloučenými lokalitami a kampaň pokrývala i menší obce na Kladensku a severní části okresu Prahy-Západ.
V létě se také naplno rozjel projekt potravinové banky pro Kladensko inspirovaný pirátem Martinem Ardenem, který s pirátským kolektivem již dlouho podporuje vařením pražské bezdomovce a další chudé skupiny obyvatel. Potraviny zdarma se rozvážely ale i do dalších obcí mimo Kladno a někde se do sítě podařilo zapojit i starostky a starosty.
Projekt bude samozřejmě pokračovat bez ohledu na výsledek senátních voleb, ambicí je ho i dál rozšířit. Podobným projektem byla bezplatná právní poradna, provozovaná v kladenském pirátském centru otevřeném v červenci tohoto roku.
Bez peněz do Senátu nelez
Skutečností také je, že na úspěšnou kampaň potřebujete peníze, hodně peněz. Doposud se částka za kampaň pohybuje kolem necelého milionu korun. Z toho většinu vložila Pirátská strana (600 tisíc), dalších sto tisíc se podařilo získat na darech a sto tisíc vložila sama kandidátka.
Finanční prostředky spolkla inzerce, výroba tisíců novin a dalších tiskovin, triček a jiných propagační předmětů i platy asistentek. S podobnou částkou za kampaň uspěl v roce 2018 i první čistě pirátský senátor Lukáš Wagenknecht v obvodu Praha 8. A zdá se, že takový objem prostředků je minimální nutná investice, má-li být pokus o dobytí senátorského postu úspěšný. Získat pozornost lidí není prostě nijak levná záležitost.
A samozřejmě je nutné započítat i čas, stovky hodin. Čas — to jsou také peníze. Pokud máte dobrovolníky, kteří vám věří a kteří vidí v tom, co děláte smysl, ušetříte. Zatímco jiní kandidáti investovali do billboardů, které vévodily Kladnu a okolí, tým Adély Šípové vsadil na méně viditelný, ale ve výsledku efektivnější mix spíše nenápadnějších, ale osobnějších aktivit.
V závěru kampaně lze říci, že Kladno bude podle všeho nejsledovanějším obvodem druhého kola. Další celostátní pozornost přitáhl tah Petra Bendla — začal strašit migranty, muslimy a nepřizpůsobivými, které chce podle něj kandidátka Pirátů všemožně podporovat. Zda se jeho strategie vyplatí, ukáže sobotní odpoledne, kdy lze očekávat vyhlášení výsledků.
Autor se podílel na senátorské kampani Adély Šípové jako dobrovolník.