Tak kdo vlastně zabil Miladu Horákovou?
Ivan ŠtampachPamátku Milady Horákové bychom neměli zplošťovat na to, kdo ji připravil o život. Oběti justičních vražd, včetně marxisty Záviše Kalandry, je třeba si připomínat v celistvosti s jejich vizemi, omyly a osobní integritou, píše Ivan Štampach.
Hlášení městského rozhlasu (kromě pravidelné zkoušky sirén) je v Praze něčím mimořádným. Lidé zpozorní v obavě z možné katastrofy. V pátek třikrát během dne, vždy po dvou hodinách z reproduktorů, podobně jako v několika dalších obcích, zazněla k sedmdesátému výročí audiokoláž z procesu s Miladou Horákovou, v němž byla spolu s třemi dalšími „spiklenci“ odsouzena k trestu smrti.
My, a doufám, že nás není málo, kdo předpokládáme, že šlo o justiční vraždu, politické školení z tlampačů nepotřebujeme. Ty, kdo snad i dnes pokládají Horákovou za velezrádkyni a ty, kdo omlouvají tehdejší popravy a další drakonické tresty v tomto a podobných procesech dobovými poměry, tříminutové politické školení z tlampačů sotva přesvědčilo. Spíše hlášení všechny obtěžovalo.
Horákové, pravděpodobně i proto, že byla jedinou ženou odsouzenou v politických procesech padesátých let k trestu smrti, je v těchto dnech věnovaná mimořádná pozornost. Až se to skoro jeví jako nespravedlivé k ostatním dvanácti odsouzeným a zejména dalším třem popraveným, Janu Buchalovi, Záviši Kalandrovi a Oldřichu Peclovi.
V článcích a pořadech se připomíná Horákové feminismus, zápas o rovné postavení žen, který dodnes některým složkám společnosti, například některým církvím, vadí. Také se uvádí, že Horáková byla demokratická socialistka, občas se připomene, že se podle soudobého pojetí přikláněla ke znárodnění výrobních prostředků, zejména velkých podniků.
Uvádějí se její slova z tehdejšího časopisu Rada žen: „Musí nám být jasno, že když budujeme socialistický stát a provádíme zestátnění a zesocializování všech odvětví národohospodářských, nesmíme se rmoutit, že si musíme odvykat všemu tomu, co plynulo z liberalisticko-kapitalistického řádu, i když jsou to pro jednotlivce důsledky nepříjemné.“
Jako vždy Ivan Štampach naprosto přesně vystihuje podstatu věci.
Ano, Milada Horáková svým tragickým osudem, i svou osobní statečností dozajista zaslouží nebýt zapomenuta (tak jako bylo zapomenuto mnoho jiných), nýbrž znovu a znovu vracena zpět do národní paměti.
Kdyby... Kdyby ovšem nebylo toho, že právě u těch kteří u příležitosti daných výročí vždy nejhlasitěji vykřikují její jméno, se neodbytně vkrádá podezření, že jejich motivy jsou podstatně jiné, nežli vzdát upřímný hold jedné ženě svého času upadlé do nemilosrdného soukolí totalitního režimu. Vkrádá se silné podezření, že tito lidé si ve skutečnosti především přihřívají polévku svého antikomunismu. A že všechny ty jejich tryzny za Miladu Horákovou jsou ve skutečnosti jenom předstíranou účastí, že její smrt je tu instrumentalizována pro něčí ideologické cíle.
A že i pro tyto slavnostní státní tryzny za Miladu Horákovou v plné míře platí Krylovy verše z jeho "Písně neznámého vojína":
A jednou za čas se páni ustrnou
a přijdou poklečet,
je to trapas, když s pózou mistrnou
zkoušejí zabrečet.
Pak se zvednou a hraje muzika
písničku mizernou,
ještě jednou se trapně polyká
nad hrobem s lucernou...