Projet republiku vlakem na jednu jízdenku? To bývalo!
Miroslav HudecMiroslav Hudec komentuje aktuální trendy v dopravě, nedávné změny na železnici i způsob, jakým zareagovali odpovědní lidé na jejich kritiku.
Nevím, jestli by bylo řešením zrovna objednávání regionálních vlaků ministerstvem dopravy, jak zvažoval teď už bývalý pan ministr Kremlík, ale je fakt, že zmatek v železniční osobní dopravě dostoupil s platností nového jízdního řádu vrcholu a že to už má nádech skandálu.
Mimochodem, ministerstvo v tom také není zcela nevinně. Třeba na rychlíkovou linku z Kolína do Šluknova vybralo firmu Arriva. Jenže hrozilo, že její vlaky budou končit už v Novém Boru a Šluknovský výběžek že bude po létech bez rychlíkových spojů. Libereckému kraji tedy nezbylo než tuto část trasy platit z krajského rozpočtu.
Totéž ministerstvo také nějak zapomnělo, že by do smlouvy s Arrivou mělo zapracovat povinnost uznávat platné slevové doklady (například tzv. IN karty), které si zákazníci zaplatili v dobré víře, že budou platit po celou dobu vyznačené platnosti. Vlastně uzavřeli s dopravcem obchodní smlouvu. „Pacta sunt servanda“ a obě smluvní strany by měly platné smlouvy ctít, protože cestujícího nezajímá, že si stát nyní pro tu či onu linku vybral jiného dopravce. Soudím, že jinak je smlouva o provozování linky uzavřena v rozporu s dobrými mravy a měla by být neplatná.
Myslím, že bylo velkou chybou jak těch odpovědných, tak ale i nás všech, co se zajímáme o věci veřejné, když jsme už v roce 2000 (!) neprotestovali proti roli krajů jako objednatelů základní dopravní obslužnosti. Neprotestovali jsme ani v době, kdy byl znám scénář tzv. liberalizace na železnicích - řekněme od vzniku SŽDC v r. 2003.
https://www.theguardian.com/uk-news/2020/jan/26/northern-rail-to-be-renationalised-and-some-beeching-closures-reversed