Sociální Evropa jako mobilizující cíl
Alena WagnerováPodle Aleny Wagnerové nyní stojíme před historicky nejdůležitějšími volbami, které Evropská unie zažila. Jde nejen o její existenci, ale i o budoucnost demokracie v Evropě.
Nesporné je, že zdlouhavá a neproduktivní jednání premiérky Theresy Mayové o podmínkách vystoupení Velké Británie z Evropské unie měla paradoxně dva pozitivní účinky: Téměř celý minulý rok v souvislosti s brexitem připoutávala pozornost evropské veřejnosti politika Evropské unie a do jejího středu se víc než kdy dřív dostala i nedostatečně demokratická struktura EU.
Připomeňme si jen, že jediným skutečně demokraticky občany voleným orgánem Unie je Evropský parlament, ostatní grémia jsou sestavována na základě návrhů jednotlivých vlád.
Druhým pozitivním efektem jednání o brexitu bylo a je, že občanům Unie na zcela konkrétním případě předvedl, že vystoupit z EU je spojeno s celou řadou negativních důsledků jak přímo pro ně, tak pro politické postavení země, hospodářství, kulturu i školství, které si v teorii nedovedli představit.
Tak jako dřív se občan vystoupivší země na každé hranici v Evropě stane cizincem, který se musí vykázat pasem, pokud volné cestování nebude povoleno bilaterální dohodou, a vyměnit peníze. Podnikatele bude zase při vývozu a dovozu zboží čekat různě vysoké clo. O problematice volného pohybu pracovních sil ani nemluvě. Na všechny tyto výdobytky si občané unie mezitím zvykli jako na samozřejmosti a život bez nich si dost dobře nedovedou představit.
V této situaci musely pravicově populistické i nacionalistické strany v Evropě, které tak rády vystoupením z EU zdobily své politické programy a měly s tím dokonce úspěch, nastavit zpátečku. Vystoupení z EU se pro ně, jestliže nechtěli ztratit voliče, kteří brexitem prohlédli, stalo poslední možností, jestliže se nepodaří strukturu EU od základu změnit.
Nesouvisí to trochu s tou známou českou "nesamozřejmostí"?
Jeden člověk, mimochodem věřící křesťan, který ale nemá příliš pochopení pro zvláštnosti české duše, se nedávno vyjádřil o českém národním obrození , že tehdy "čeští nacionalisté začali český národ „vydupávat ze země“. Takže my Češi jsme podle jeho názoru vlastně národem "vydupaným ze země". To, co jiní nazývali vzkříšením národa z mrtvých, on nazval vydupáním ze země. Ukazuje to snad na nějaký typicky český povahový rys? Dejme tomu na určitou vzteklost nebo vzdorovitost? Možná na tom něco bude.
Ale já se stejně domnívám, že Bůh má Čechy přesto rád.
Jiří Vyleťal
Přikládáte větší "zásluhu" na obnovení národa české buržoazii než českému lidu?
Na Vaši otázku, paní Hájková, ohledně „zásluh“ ve věci obnovení národa, já odpovědět nedokážu. Proč? Protože jsem v té době nežil, nedokážu si představit jak – a jestli vůbec - obyčejný člověk cítil něco jako obnovování národa. Jestli vůbec měl dojem, že nějaký národ může či snad dokonce má být obnovován. Také nevím, jestli vůbec někdo zjistil, že patří do národa, který už zanikl a nyní má vstát z mrtvých a má se obnovit. Nebo jestli vůbec měl nutkání patřit do nějakého národa, do nějaké skupiny „my“, která se bude vymezovat vůči „oni“.
Osobně si myslím - což ale není odpověď na Vaši otázku - že značná část lidí tehdejší doby – zejména lidí práce (lidí ze zemědělství a řemeslnictví) – nějaké národovectví nebrala za svoji věc. K tomuto názoru mne vede jednak mé vlastní vnitřní nastavení (nějaké bytí se v prsa s tím, že někam patřím a něčím se odlišuji, mi vůbec nejde pod kůži), pak také vyprávění mých rodinných příslušníků, kteří prožívali svá mladá léta v poslední čtvrtině devatenáctého století a nakonec i pozorování lidských charakterů, chování lidí kolem sebe, ovlivnitelnost lidských postojů atd. A samozřejmě literatura, dobový vztah k náboženství a vládnoucím strukturám atd.
Jiří Vyleťal
Rozumím, že nerozumíte. Ale všechno se vysvětlit nedá.
Co si myslí o uvedených procesech lidé, záleží asi nejvíce na jejich národní příslušnosti a kolektivní paměti. Zcela obecně, tedy v případech, kdy se od vlastní "kauzy" oprostíme, preferujeme podle svého naturelu buď univerzalismus (zjednodušení, efektivitu), nebo velkou národní různorodost. Možná podle toho (jak) máme rádi zeměpis...
V této scéně se entuziastičtí pražští obrozenci snaží o ušlechtilosti a potřebnosti obnovení národního vědomí a národního jazyka přesvědčit jakéhosi zemitého českého sedláka (hrál ho J. Moučka).
Tento český sedlák napřed chvíli naslouchá ohnivým projevům českých obrozenců; a pak jim sdělí své stanovisko: "Víte, nám tam na venkově to přijde nakonec nastejno, jestli nás dře německý, anebo český pán!"
Tato jediná prostá věta je přímo hutná svou významovostí, a to dokonce dvojí:
Za prvé to z hlediska čistě historického znamená, že celé to obrozenecké, národovecké hnutí bylo přinejmenším ve svém původu iniciováno zřejmě v prvé řadě městským, to jest hlavně pražským českým občanstvem. Venkov měl spíše jiné starosti.
A za druhé a především: je to velice názorný obraz konfrontace otázky národnostní a otázky sociální. A poukazuje to na to, že konec konců ta sociální otázka je zásadnější, hlubší, nežli otázka pouze národnostní.
Musím přiznat, dost mě překvapilo, že zrovna u Jiráska se něco takového objevilo.
Obyvatelé malých měst nyní často žehrají na špatné dopravní spojení (když do vedlejšího jedou autem 10 minut a za hodinu jsou už docela jinde). Čím lepší však spojení je, tím jsou ona sídla méně autonomní a méně významná.
Musím přiznat, pane Vyleťale, že i když jsem náš národ v minulosti už skoro odepsala, mám k němu pořád vztah, ať je jaký je. Pořád má ještě šanci být lepší, protože ještě není všem dnům konec. Už jsem jim leccos odpustila. To, že nechtěli budovat komunismus, jsem jim odpustila už dávno.