Máme patriarchát?

Eva Hájková

Sociální a mocenské nerovnosti ve společnosti mají jiný základ než patriarchát, myslí si Eva Hájková. A co vlastně tento pojem znamená a jak jej definovat?

Dnešní levice mluví často o potřebě zrušit patriarchát, který ztotožňuje s kapitalismem, přičemž toto „zlo“ přičítá víceméně Západu. Klasickým představitelem je bohatý bílý muž. Bude to celkově lepší, když podstata systému zůstane nezměněna, jen se k moci dostanou chudé černé ženy?

Myslím, že ne. Vždycky jsem proti tomu ztotožňování kapitalismu a patriarchátu měla námitky. Klasický patriarchát je forma společnosti s nadvládou mužů a otců nad ženami a dětmi. Na Wikipedii se k tomu ještě dodává: Ti mají také primární zodpovědnost za její blaho a prosperitu. Opravdu má v kapitalismu někdo primární zodpovědnost za blaho a prosperitu konkrétní společnosti? Nějak se mi nezdá.

Zatímco dávní otcové tu odpovědnost za jiné opravdu měli, dnešní „patriarchové“ kapitalistické ekonomiky nemají odpovědnost za nikoho a vůbec si ji nepřipouštějí. Už proto nejde o žádný patriarchát. Nadvláda však existuje. Jakož i stále ještě značná (a jistě nespravedlivá) převaha mužů nad ženami v různých oblastech společnosti, a ta se samozřejmě netýká jen Západu.

Nedávno jsem na internetu objevila starokřesťanský mravoučný spis s eschatologickými motivy Hermův Pastýř, který byl v raně křesťanských dobách natolik ceněn, že se objevil dokonce v nejstarším dochovaném rukopise Nového zákona (v takzvaném Sinajském kodexu ze 4. stol.) Trvalou součástí novozákonních spisů se však nakonec nestal.

Představa odpovědnosti pána domu vychází patrně z římského práva. Repro DR

Autorem spisu je jakýsi Hermas — propuštěnec, který se ještě jako otrok dostal do Říma. Hermas měl rodinu, kterou zanedbával kvůli honbě za majetkem, ale pak zřejmě o jmění částečně přišel a začal se zabývat zemědělstvím, jak lze ze spisu vyčíst. Spis se nezaměřuje ani tak na teologii, jako na výchovu k mravnosti, přičemž mezi největší špatnosti světa počítá bohatství.

×
Diskuse
JP
February 17, 2019 v 13.11
Ta kolektivní odpovědnost v oněch dobách ovšem nebyla omezena jenom na samotnou rodinu. Například když byl na území nějakého rodu někdo zabit, pak - pokud nebyl odhalen pachatel - za to nesl odpovědnost celý rod. Bylo to sice archaické pojetí viny - ale v oněch dobách fakticky jediné účelné. Pro rodinu poškozeného to byla - v dobách kdy ještě neexistovala kriminalistika, a tedy pravděpodobnost odhalení pachatele byla minimální - prakticky jediná možnost, jak se dobrat alespoň určitého odškodnění.

----------------------------------

Co se toho "otesání kulatého kamene" týče - to je opravdu půvabný příměr. ;-)

A něco to má ovšem do sebe; ovšem především v tom smyslu, že se jedná o záležitost krajně obtížnou. My totiž nemáme k dispozici kladivo a sekáč, ale můžeme působit vlastně jenom prostřednictvím mravních apelů. A že by samotná láska dokázala "otesat ten kulatý kámen" - to se zdá být bohužel značně málo pravděpodobné.
February 17, 2019 v 14.52
Oni se také snažili působit prostřednictvím mravních apelů. To je podstatou onoho mravoučného spisu. Kulaté kameny prostě nebyly použity ke stavbě hradu=církve, ale zůstaly ležet mimo.
Je tam i výzva: "Majetní, vyhledávejte hladové, dokud hrad není ještě dostavěn. Po dokončení hradu rádi byste konali dobro a nebudete již moci".
February 18, 2019 v 5.26
Proč láska?
Protože láska láme okovy nutnosti. Kdo má lásku, ten nedělá to, co musí, ale to, co chce dělat. Přičemž, jak víme od Ježíše - kdo miluje, nedělá nic zlého.
JP
February 18, 2019 v 11.49
Terapie láskou
Tato snaha svět napravit čirou láskou, to je asi to samé jako ten - nijak vzácný - případ, kdy mladá, po uši zamilovaná žena zjistí, že její milý je propadlý alkoholu. A ona si ho přesto vezme, neboť je přesvědčena, že ona ho svou horoucí láskou ze sevření alkoholu dozajista dostane.

No, takovéto snahy o "terapii láskou" v drtivé většině končí totálním neúspěchem, stejně tak jako partnerský vztah sám.

Takže na tu lásku bych opravdu příliš nespoléhal, při pohledu na ty démony kteří ovládají současný svět. Nemusí to být zrovna démon alkoholu; démon mamonu může být stejně tak silný, a stejně tak zničující.
February 18, 2019 v 12.16
Láskou zde nemyslím milostný vztah, ale spíš něco dobrého, co člověk dělá, aniž by přímo musel. Nenutí jej k tomu ani tradice ani žádná povinnost nebo dluh. Dělá to naprosto dobrovolně, "jen tak".
Včera jsem v jedné knížce našla starý chasidský příběh, který jsem si opsala, že ho možná dám na Facebook. V noci mně pak přišla myšlenka dát ho sem do diskuse, právě k ilustraci moci této lásky:

"Akibovi předpověděl podle horoskopu jeden z jeho chaldejských přátel, že jeho dcera zemře v den své svatby na hadí uštknutí. Akiba, který nechce dceru kvůli tomu nechat neprovdánu, dá své služebníky co nejúzkostlivěji prohledat před hady celý dům, v němž se má svatba konat. Poté, co se tak stane, zahájí slavnost, a den uběhne, aniž se obávaná událost přihodí. Akibův přítel je přirozeně přese všechnu spoluradost znepokojen, a na jeho prosbu dojde k přesné rekonstrukci všeho, co se během dne stalo. Přitom se ukáže následující skutečnost: Akibova dcera se jednou zvedla od svatební tabule, aby obsloužila žebráka, o nějž se nikdo nestaral. Podle orientálního zvyku mu pomohla svléci a pověsit plášť. K tomu účelu vzala špičaté dřívko, které dle zvyku zarazila do stěny a použila k pověšení pláště. Při prohlídce tohoto místa se ke všeobecnému údivu ukázalo, že při tom probodla hada který se právě chystal spustit dolů a dokonat své vražedné dílo. Tento had k tomu byl předurčen od počátku světa, ale protože Akibova dcera konala něco, co leželo mimo dosah pozemských zákonů - nikoho by nenapadlo, že by nevěsta mohla ve svůj velký den vstát od stolu a obsloužit žebráka, zvláště když bylo v domě dost služebnictva - a navíc co bylo dobré, proto had nemohl své dílo vykonat."
JN
Svoboda není láska, ale láska je (pozitivně využitá) svoboda.
JP
February 19, 2019 v 9.32
Princip lásky a zákony pozemské
To je sice hezká historka, paní Hájková, a má dozajista svou přesvědčivost; ale v zásadě nijak neřeší náš problém.

Totiž ta zamilovaná mladá žena snažící se vyléčit, vnitřně proměnit toho alkoholika - tak ta činí přesně to samé, snaží se "pozemské zákony" (tedy mechanismus závislosti na alkoholu) překonat něčím, co leží mimo dosah těchto zákonů (svou láskou). A jak řečeno, plně s touto snahou ztroskotá. A tak to nevyhnutelně dopadne vždycky, když propadneme iluzi, že můžeme platnost těch "pozemských zákonů" překonat a zlomit jenom ryze nehmotným impulsem.

Vrátím se zase jednou k Aristotelovi. I on chtěl, aby dobrý stát byl založen na principu "přátelství". Toto "přátelství" všech obyvatel či občanů k sobě navzájem, to je skutečně také něco nehmotného, něco co překračuje pouhé "zákony světa".

Jenže: Aristoteles n e p o č í n á své úvahy tím, že by napřed všeho postavil toto přátelství, a oddal se blahému očekávání, že toto přátelství už samo všechno zmůže.

Naopak, Aristoteles napřed z ř i z u j e ten dobrý stát, to jest: on h a r m o n i z u j e všechny jeho reálné vztahy (to jest: ty "pozemské zákony") - a teprve poté mu k tomu může přistoupit to přátelství, jako poslední nutná ingredience.

Ta křesťanská "láska" je znovu a znovu převracením tohoto vztahu, této posloupnosti; znovu a znovu směřuje k té iluzi, že naprosto postačí jenom dobrá vůle a vzájemná láska, a že už jenom tím bude všechno podstatné hotovo.

Vraťme se znovu k tomu příkladu s tím alkoholikem: ano, svým způsobem by i tady ta láska mohla sehrát svou pozitivní roli. Ale to jenom a pouze v tom případě, kdyby ta milující žena té intenzity vzájemné lásky dokázala využít k tomu, aby toho svého přinutila podrobit se cílené terapii. Tedy - zasáhnout do těch "pozemských zákonů".
JP
February 19, 2019 v 9.33
Stejně tak by ovšem, pane Nusharte, bylo možno říci, že láska je "konec vší svobody" - neboť ze všech dalších možností konání člověka emocionálně fixuje jenom na jeden jediný cíl (objekt).
February 19, 2019 v 10.18
Pane Poláčku, já s tím vaším příkladem celkem souhlasím. Vy píšete, že nestačí alkoholika milovat, nýbrž je potřeba ho ještě aspoň přimět k léčbě. Totiž, to je tak, že já ty konkrétní činy už přímo do lásky zahrnuji. Protože láska bez jakýchkoliv viditelných či hmatatelných projevů je jen těžko myslitelná. (Miluji tě, ale nic pro tebe nehodlám udělat?) Ono se často říká, že láska prochází žaludkem, to je takové okřídlené rčení. Ale samozřejmě, v určitém smyslu prochází i jinými tělesnými orgány. Vždycky se jedná o dobré skutky pro naše bližní, jejichž dobro nám má ležet na srdci. Jen se musíme mít na pozoru, abychom jim to své dobro příliš nevnucovali, nýbrž stále přemýšleli, co vlastně bude pro ně nejlepší. Nelze se přitom slepě řídit podle nějakého zákona.
Čili láskou se má naplnit náš pozemský život a naše konkrétní činy - ale to právě je principem křesťanství!
Ten příběh ukazuje, že dobrý skutek má někdy i nezamýšlený pozitivní efekt. Něco, co jsme ani nečekali. A nakonec, my vlastně ani nemáme nic najisto očekávat.
JN
February 19, 2019 v 11.59
Nemusíme se, pane Poláčku, emocionálně fixovat na jediný objekt.
Můžeme cítit lásku ke všem lidem dobré vůle. Pak si třeba uvědomíme, že na ty ostatní jsme zapomněli a že přesně nevíme, kteří jsou kteří, a tak můžeme cítit lásku ke všem lidem. Pak třeba i ke všem našim "malým bratřím", ke květině, o kterou pečujeme, ke světu...