Špatně schůdnými cestami
Alena ZemančíkováAlena Zemančíková popisuje v dalším dílu letního seriálu snahu předefinovat sama sebe jako svůj největší omyl, ne však nutně jako chybu.
V životě jsem měla tendenci — už od dětství — samu sebe přehodnocovat. Když mě na základce bavily přírodovědné předměty, a díky našemu učiteli z nich nejvíc chemie, vážně jsem se zabývala myšlenkou, že nepůjdu na gymnázium, ale na chemickou průmyslovku. Tehdy to bylo ještě neškodné koketování s jinými sklony a spády, s jinou identitou, protože ta moje hlavní, humanitní, založená na literatuře, byla zjevná a pro moje okolí naprosto samozřejmá. A já bych bývala raději vynikala v matice nebo třeba v gymnastice než v těch mých osvědčených předmětech jako dějepis nebo čeština.
Možná v tom bylo ještě něco — v oborech, pro něž jsme měla nadání, jsem se jakousi vnitřní cestou dostala dál a před své vychovatele a učitele a poměrně brzy jsem začala pociťovat nedostatečnost jejich vedení. A žádné lepší k dispozici nebylo, žili jsme v malém městě a jiní humanitní vzdělanci, než byli naši a jejich přátelé ve městě nežili (musím připomenout i to, že z města bylo vystěhováno původní německé obyvatelstvo a společnost, v níž jsem vyrůstala, byla s minimálními výjimkami společností nově příchozích.)
Ale zpátky do školy: Chemická průmyslovka byla daleko od našeho tehdejšího bydliště a rozhodnutí by mi tenkrát rozmlouvali i učitelé — zase takový lumen jsem v té chemii nebyla. Dobře si ale vzpomínám na ten pocit: pokusit se o úkrok stranou, vybočit z očekávání, zkusit něco jiného. V tom, co mi jde, k čemu se hodím, mám celkem jasno, i moje okolí, tak co se vydat jinudy?
V. S. Naipaul
https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/books/98/06/07/specials/naipaul-conversation.html?_r=1&oref=slogin