Postavme se fašizaci české společnosti
Redakce DRZveřejňujeme text výzvy programové iniciativy Lepší ČSSD je možná!, kterou adresuje Ústřednímu výkonnému výboru ČSSD.
V těchto dnech si jako sociální demokraté připomínáme sté čtyřicáté výročí založení České strany sociálně demokratické. Sociální demokracie od svých počátků po celou dobu své existence navzdory všem obtížím pevně stála rozkročena na dvou tradicích: tradici budování sociálně spravedlivé společnosti, založené na hodnotách mezilidské solidarity, a tradici budování demokracie, založené na hodnotách základních lidských práv a svobod.
První den 40. sjezdu ČSSD v únoru přijal usnesení, kterým byla vyloučena jakákoli účast sociálních demokratů ve vládě, jež by se opírala o podporu strany Svoboda a přímá demokracie Tomia Okamury (SPD). Důvody, proč bylo toto usnesení přijato, jsou zřejmé.
Strana s názvem Svoboda a přímá demokracie — Tomio Okamura (SPD) popírá hodnoty mezilidské solidarity a zpochybňuje základní lidská práva a svobody. Nedejme se mýlit, politický fašismus nestojí na žádném programu. Fašismus, jak říká Ferdinand Peroutka, je „cynismus k svobodě, dobru a životu druhého... Kdo surově zachází s člověkem, je fašista. Kdo nedbá lidských práv, je fašista. Překonávati fašismus znamená toto překonávati.“ (Tak nebo tak, 1947, s. 135 a 136.)
Jako představitelé iniciativy sociálních demokratů a přátel sociální demokracie Lepší ČSSD je možná! proto podporujeme návrh usnesení, které bylo podáno na závěr druhého dne 40. sjezdu ČSSD, v den 140. výročí vzniku české sociální demokracie 7. dubna tohoto roku. Navrhované usnesení vylučuje koaliční spolupráci s politickým hnutím SPD Tomia Okamury na celostátní úrovni a na úrovni krajských a obecních samospráv.
Z organizačních důvodu bylo navržené usnesení odloženo k rozhodnutí Ústřednímu výkonnému výboru ČSSD. Jako sociální demokraté, kterým není lhostejná fašizace české společnosti, proto vyzýváme ÚVV ČSSD, aby navrhované usnesení přijal.
Jménem iniciativy Lepší ČSSD je možná!
Jan Adamec, Jiří Hladík, Petra Mazanová, David Metelec, Filip Outrata, David Pavlorek, Bronislav Poul
Prohlášení je také možné podepsat jako petici.
(http://denikreferendum.cz/clanek/27409-pochodovali-pro-zivot#comment_89473)
Jinak samozřejmě souhlasím s Ferdinandem Peroutkou, že fašismus (ten bez uvozovek) je cynismus ke svobodě, dobru a životu druhého...
Myslím, že by bylo dobré, přestat konečně šermovat "fašismem", je to v dnešní situaci kontraproduktivní.
(Pokud by každý lidský plod byl Rom, pak by skíni byli pro právo žen rozhodovat o svém státě.)
Slovo "fašismus" bohužel vlivem názorového extremismu ztratilo svůj původní význam a dnes vlastně už jen nechtěně vyjadřuje aroganci mluvčího. Označování (byť implicitní) české společnosti za fašistickou dnes není možno vnímat jako uzdravující kritiku; je to degradující odsouzení společnosti a morální vyzdvižení sebe sama.
Pokud se "stavíme proti fašizaci české společnosti", jen ji tak pomáháme fašizovat tím, že ji rozdělujeme a vyvoláváme stále extrémnější názory na obou stranách polarizovaného spektra.
Nemám samozřejmě nic proti tomu, aby se ČSSD striktně vymezila proti účasti v takové vládě, která by byla podporována stranou Svoboda a přímá demokracie Tomia Okamury (SPD) i proti jakékoliv formě koaliční spolupráce s touto stranou.
Samozřejmě máte pravdu, že použití toho slova v jeho původním významu je v případě, který uvádíte, na místě.
Pokládám ale za nešťastné mluvit v současné české společenské situaci o fašizaci nikoliv určité politické strany, ale "české společnosti", neboť to bude značnou částí české společnosti automaticky interpretováno jako její odsouzení elitami za to, že názory elit nesdílí.
Domnívám se, že to slovo se už dnes, daleko spíše než k popisu určité situace, hodí k jejímu vyvolání.
Nicméně lze to chápat i ve smyslu "společnost se fašizuje" (tj. sama sebe fašizuje), a to vypadá jako odsouzení elitami.
Podstatnější otázka je, jak tedy slovo fašizace nahradit. Extrémismus je ještě horší, protože gumovější varianta, xenofobie taky moc nezabírá.
Je možné, že lidé jsou alergičtí na tyto pojmy, ale pokud se nedají najít žádné jiné podobné, na které by lidé alergičtí nebyli, znamená to velmi pravděpodobně to, že lidem méně vadí skutečnost, kterou tyto pojmy vyjadřují.... obávám se.
Otázka je, jestli by v tom případě iniciativa neměla také jednoznačně podpořit účast ČSSD v nové vládě -- jinak, jak se zdá (DB ani Piráti nejsou ničeho schopni), bude vliv SPD obrovský, pokud dokonce nebudou přímo ve vládě...
Neboli pořád platí, že je inciativa Lepší ČSSD je možná! pro opoziční roli ČSSD???
Inu, ještě aby se jim to líbilo. To by ještě tak scházelo.
"Postavme se růstu kriminality romské společnosti."
V čem se ty dva výroky liší? Oba dva vyvolávají orgie nenávisti.
Proč se tváříte, že to nechápete?
Ano, mým úkolem je pokusit se Vás odradit od napodobování etikety našeho pana prezidenta, abyste nám tento náš národní klenot neprznil.
K fašizaci společnosti lze využít řadu tradičních hodnot -- věrnost a čistotu žen, boj proti uvolněné sexuální morálce a ideál arijské (slovanské) ženy, sousedskou soudržnost a hrdou ochotu padnou pro vlast.
Žádná z těchto hodnot není sama o sobě fašistická a vyjma obrazu arijské (slovanské) ženy není ani zcela falešná. Stačí se podívat na zpracování poslední jmenované v Čapkově Matce. Lze je však absolutizovat a politizovat ad usum hnutí potlačujícímu zákládní lidská práva. Případné hodnoty se pak vyprazdňují a demoralizují.
A že jste nanejvýš podlý člověk, o tom asi nikdo nepochybuje.
Při jasné, evidentní lži jste byl přistižen už mnohokrát.
Nehodlám s vámi vážně diskutovat, nepovažuji vás za vážného seriozního diskutéra. Proto vám odpovídám, jak vám odpovídám, a jak si zasloužíte.
Ale ono je to vlastně jedno. Mám úplně jiné starosti, než se dohadovat s jedním malým "haj..íkem" na internetu.
Byl bych rád, kdybyste uvedl, čeho konkrétně se Vaše kritika týká. Váš diskusní příspěvek je totiž s těmi mým obsahově totožný. Oba tvrdíme, že k vyvolávání extremismu lze účelově využít řadu tradičních hodnot, které se tím vyprazdňují a demoralizující společnost.
Tvrdíte-li to samé, co já, potom nechápu, proč by mé tvrzení mělo být z Vašeho hlediska blábolem.