Výstavba dálnic vázne, ministr Ťok má s návrhy řešení zpoždění již čtyři roky

Jan Gruber

Příprava stavby dálnic trvá v České republice od vydání stanoviska EIA třináct let. Dálniční síť, která měla být osm let hotová, nebude zprovozněna ani v roce 2050. Zákon, který by výstavbu urychlil, ministr dopravy od roku 2014 nepředložil.

Premiér Andrej Babiš (ANO) na počátku roku uložil ministru dopravy Danu Ťokovi (ANO), aby do konce měsíce ledna předložil vládě návrh zákona o liniových stavbách. Podle řady politiků má zákon o liniových stavbách napomoci zrychlení výstavby klíčové dopravní infrastruktury. Ťok ovšem úkol — stejně jako v minulosti — nesplnil. Zákon chtěla prosadit již vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD). Ministr Ťok jej ale ani za tři roky, které strávil v čele rezortu, nebyl schopen připravit. Ukládalo mu to přitom i programové prohlášení Sobotkova kabinetu.

Ministerstvo dopravy nyní pracuje na novele zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Její finální podobu před samotným předložením právní normy do mezirezortního připomínkového řízení konzultuje se zástupci opozice v Poslanecké sněmovně. Cílem této novely je zkrátit dobu přípravy dopravních staveb prostřednictvím zavedení institutu předběžné držby. Ten v případě schválení umožní stavět ještě před tím, než budou vykoupeny či vyvlastněny pozemky, a územní řízení pro danou stavbu sjednotí pod jeden specializovaný krajský stavební úřad.

×