Další povídání o adventu
Jiří VyleťalJiří Vyleťal se zamýšlí nad tím, jaké je — nebo by mělo být — pravé poselství křesťanského adventu.
My křesťané už advent prožíváme skoro po dvoutisící. Každým rokem si říkáme, že teď, teď už Ježíš konečně přijde, jak o tom byli zpraveni apoštolové při Ježíšově nanebevstoupení. Proto také netrpělivě vyhlíželi jeho druhý příchod, ale nikdo z nich se nedočkal. A dosud jsme se nedočkali ani my.
Kdybyste seděli na čekané dva tisíce let a ono stále nic, asi byste při dalším rozhrnutí křoviska už dvanácteráka nečekali. A přesto my křesťané nejen o adventu, ale vlastně každou chvíli, Ježíšův příchod na tuto zem vyhlížíme. Máme bdít, abychom byli na okamžik Ježíšova příchodu připraveni, jak nám kážou evangelia. A tak bdíme a připravujeme se. Už celé dva tisíce let. Jsme tak pošetilí, anebo si jsme tak jistí pravdou, která se nakonec ukáže?
Musí v tom být něco mimo člověka. Něco, co je daleko silnější než on sám, když mu dává sílu věřit po celá dvě milénia v to, co nevidí, na co si nemůže sáhnout, ba co si nemůže — jen považme — ani vyfotit mobilem. Co už těch všelijakých koncepcí na vylepšení světa bylo. Co vládce, to jiný recept, co filosof, to jiné zákonitosti chodu světa, a všechny skončily v zapomnění a prachu knihoven. Kdo by na ně věřil dnes? A to se u nás na takovou víru ve spásu skrze trh před třemi dekádami téměř přísahalo.
Nicméně tu dozajista existuje určitý vliv nepřímý, který ale proto není méně významný.
Je nutno si uvědomit jedno: jak v judaisticko-křesťanské, tak ale i v antické duchovně-filozofické tradici se vynořilo a konstituovalo něco, co je skutečně zcela jedinečné v celoplanetárním měřítku.
Toto společné je myšlenka či představa o sobě dokonalého božského světa (to by samo o sobě nebylo ještě nic výjimečného) - doplněná ovšem ještě o tu myšlenku, že tato božská dokonalost má být stažena i d o l ů na naši lidskou zem, že má být realizována v našem vlastním lidském světě.
Něco takového skutečně sotva najdeme kdekoliv jinde na této planetě. V tradici asijské - jakožto prakticky jediného závažného "konkurenta" k té tradici anticko-křesťanské - sice samozřejmě také existuje ta představa boží, respektive obecně kosmologické dokonalosti. Jenže, ten vztah k této dokonalosti je víceméně výlučně individuální. Každý jednotlivec se má sám snažit, aby žil v souladu s těmi nejvyššími duchovními (a tedy i mravními) principy.
Zatímco ta anticko-křesťanská tradice - tady je náboj skutečně přinejmenším potenciálně revoluční, tady je to očekávání, a tedy i ta výzva, aby lidský svět byl zásadně proměněn tak, aby se nacházel v principiálním souladu s tou předpokládanou božskou dokonalostí vesmíru, a vůbec veškerého bytí.
Tento princip nacházíme v té antické víře ve "zlatý věk", kdy lidé ještě žili v souladu s bohy, a ke kterému je nutno se navrátit; stejně tak jako v tom známém křesťanském "Království Božím" - a stejně tak jako v revolučně-utopických představách o tom, jak se tím či oním revolučním zvratem podaří vytvořit svět dokonalé rovnosti, spravedlnosti a vzájemného bratrství všech.
Takže: opravdu bych považoval za spíše méně pravděpodobné, že se Marx nechal ve svých revolučních projektech inspirovat přímo judaisticko-křesťanskou biblí. Ale rozhodující je: v této evropské, judaisticko-křesťansko-antické tradici je skutečně přítomen velice zřetelný revoluční potenciál, který je v planetárním měřítku jedinečný. A je docela dobře možné, že je to nakonec právě tento revoluční potenciál, toto neustálé hledání cest k proměně, ke zlepšení lidského světa, co je vlastním kořenem toho, že právě Evropa se stala tím nejdynamičtějším regionem na celém světě.
Totiž, jak za tou vírou marxistů v určující úlohu materiálních procesů, tak za tou vírou křesťanů v (jejich) Boha stojí ještě něco původnějšího, hlubšího.
Ale právě protože je to tak původní, tak hluboké, nedá se to nijakým způsobem dost dobře nazvat. A tak snad nejlépe by bylo nazvat to "vírou v něco". (Což je právě ten Halíkův termín, který hovoří dokonce o "něcistech".)
Halík to ovšem myslel negativně, jako že ti "něcisté" věří v něco a neví v co, respektive že jsou to jenom takoví nějací nedokonalí křesťané.
Ale v tomto smyslu ta společná víra křesťanů a marxistů je prostě víra v to, že tento svět není jenom nějaký náhodný a nějaký bezcílný a beze smyslu, nýbrž se má svůj směr a svůj cíl, a že za bezprostředně jsoucím světem působí nějaká skrytá síla, která všemu tomu hemžení ten smysl a směr propůjčuje.
Problém je, že v tom pokroku občas nastane sestupná fáze (zpětný chod), který se sice většinou dá z marxistického hlediska vysvětlit, ale pro osobní život nějakého jedince (marxisticky věřícího v lepší budoucnost) může mít katastrofální dopad. Potom takový člověk může pocítit vděk za to, když se mu podaří objevit Boha.