Berlínští umělci obsadili divadlo Volksbühne, vyhlásili boj komercionalizaci
Josef PatočkaOkupační převzetí známé berlínské scény je namířeno jednak proti novému vedení, zároveň ale i obecně proti komercionalizaci kultury a kolonizaci města investory. Umělci chtějí teď divadlo řídit sami a otevřít je také komunitním aktivitám.
Dlouhotrvající spory o budoucnost proslulého berlínského progresivního divadla Volskbühne vyvrcholily okupační stávkou. Stalo se tak již v závěru minulého týdne, protest však stále pokračuje. Kolektiv umělců a aktivistů obsadil budovu v pátek večer a na druhý den ráno ji na prvním „plenárním shromáždění“ v hlavním sále prohlásil za „majetek lidu“.
Ve své tiskové zprávě skupina uvedla, že protestní akce byla plánována několik měsíců, že hodlá divadlo „osvobodit“ a přeměnit je v centrum odporu proti gentrifikaci města a plenění živé kultury komercí. „Osvobození tohoto prostoru a jeho následnou samosprávu považujeme za umělecký a tedy za politický akt: město je divadlo, divadlo je město,“ řekl jeden z mluvčích německému deníku Der Tagesspiegel.
Na výzvu na sociálních sítích, aby se veřejnost do protestu zapojila a přišla jej na místo podpořit, zareagovalo podle německých médií již během víkendu na tři tisíce lidí. I dnes ve středu kypí Volksbühne životem a hostí krom divadelních představení také diskuse, koncerty a lidovou kuchyni, jež vaří jídlo ze supermarkety vyřazených potravin pro všechny za dobrovolný příspěvek.
Chod budovy a její program nyní řídí soustava demokratických plenárních shromáždění, jichž se může účastnit každý. Hlavní večerní shromáždění deleguje úkoly na pracovní skupiny, jež se starají o vaření, udržování čistoty a pořádku či komunikaci se světem za zdmi divadla.