Jejich špatný Shein a naše hodná Zara: Francie již kreslí neexistující linie

Anna Lazorová

Čínské řetězce s levnou módou Shein či Temu čelí kritice pro své dopady na životní prostředí, lživou reklamu, zneužívání levné pracovní síly a plýtvání. Politické kroky západních zemí jsou zatím na levnou módu krátké.

Léto nebylo pro onlinový gigant Shein oddychovou sezónou. Čínský prodejce oblečení se ocitl pod palbou kritiky, podezření i pokut, s pohrůžkou omezující legislativy. Čísla a grafy však mohou být firmě Shein útěchou v době, kdy — zdá se — evropské politiky opět šokuje její neudržitelný model. Foto WmC

V roce 2024 zaplavilo trh EU 4,6 miliard zásilek doručovaných bez cla v rámci výjimky pro zásilky v hodnotě do 150 euro. Těchto 12,6 milionů balíčků denně je dvojnásobkem oproti roku 2023 a trojnásobek oproti roku 2022, přičemž 91 procent z nich pocházelo z Číny. Evropské firmy to samozřejmě netěší; další obavy pak jsou z kvality a bezpečnosti levných výrobků.

V říjnu loňského roku pak zahájila Evropská komise formální vyšetřování společnosti Temu, která je on-line tržištěm levných výrobků původem z Číny. Předběžná analýza naznačuje, že platforma nezakročila proti výrobkům, které nesplňují bezpečnostní nároky pro evropský trh. Komise se také zaměřila na společnost Shein kvůli údajnému porušování zákona o ochraně spotřebitele v souvislosti s falešnými slevami a zavádějícími tvrzeními o udržitelnosti.

Jsem šokován, říká eurokomisař. Myslí to vážně?

Na začátku letošního července zpráva Evropského parlamentu zjistila, že „nejnebezpečnější a nelegální produkty“ přicházející do EU pocházejí z malých balíčků z on-line obchodů, „zejména“ z čínských platforem; tedy Shein a Temu. Michael McGrath, komisař EU pro spravedlnost, následně řekl deníku Guardian, že je „šokován“ prodejem potenciálně nebezpečných produktů prostřednictvím levných platforem a že EU má povinnost jednat. Tato prohlášení působí zvláště bizarně v současné legislativní atmosféře v Evropské komisi, která systematicky (a nedemokraticky) oklešťuje a vyprazdňuje již přijaté legislativy o náležité odpovědnosti firem nebo o greenwashingu.

První vlaštovkou je připravované zrušení výjimky na zásilky s nízkou hodnotou, na něž by se nově vztahovala cla ve výši dvou euro. Ochrana vnitřního trhu, lepení rozpočtu: zdůvodnění jsou různá, ochranu lidí a přírody v nich však hledáme marně. Na důsledky podobných opatření, tentokrát amerických, se již v září podíváme — podle Trumpova nařízení se od 29. srpna ruší výjimka de minimis pro všechny země dovážející do USA, včetně Číny. Výjimka umožňovala dovoz zboží v hodnotě do osmi set dolarů bez placení cel — což američtí spotřebitelé hojně využívali pro své nákupy na platformách Shein nebo Temu.

Obavy z komplikací při nákupech z Číny vedly americké spotřebitele k předzásobení, na čemž Shein jenom vydělal. Ačkoliv Shein nezveřejňuje své finanční výsledky, odhady mluví o nárůstu čistého zisku na čtyři sta milionů dolarů a tržby ve výši téměř deset miliard dolarů za první čtvrtletí. Jak se čínské firmě bude dařit dál, je nejisté, ovšem pokud něco umí skvěle, pak je to vytěžit ze situace maximum.

Obléknout Čechy dvakrát za den

Shein zdědil systém již dobře fungující u značek jako Zara nebo H&M, které otevřely cestu k masové a zrychlené výrobě oblečení, a posunul tuto logiku do extrému bez jakýchkoliv omezení nebo zábran. Shein uvádí, že je přítomen ve 150 zemích, a s odhadovaným obratem osmatřicet miliard dolarů v roce 2024 je tato značka jednou z největších v oboru.

Každý rok dodává na trh stovky milionů objednávek, což je v historii oděvního průmyslu bezprecedentní objem. Podle agentury Reuters vyváží Shein každý den letecky 5 000 tun oblečení, což odpovídá 22 milionům triček. Populaci České republiky by tedy klidně oblékl i dvakrát za den.

Podle zprávy o udržitelnosti společnosti Shein za rok 2024 vyprodukovala společnost 26,2 milionů tun CO2, což představuje nárůst o 23,1 procent oproti roku 2023, a to navzdory závazkům ke snížení uhlíkové stopy. Kdyby byl Shein zemí, byla by stým největším producentem emisí na světě, produkuje téměř stejné množství znečištění jako kupříkladu celý Libanon. Jak je to vůbec možné? Popišme si, jak vlastně vypadá výrobní a prodejní model Sheinu.

„Vyrábíme to, co zákazníci chtějí, kdy to chtějí a kde to chtějí,“ ujišťuje výkonný předseda Sheinu Donald Tang v rozhovoru pro Journal du Dimanche z března tohoto roku.

×