S létem se opět ozývá problém overturismu, rozmáhá se i mimo jih Evropy

Petr Jedlička, Ivana Míšková

Fenomén přehlcení atraktivních míst turisty zesiluje v posledních letech i trend chlubit se kašírovanými fotkami na sociálních sítích. Nejcitelněji přitom overturismus dopadá většinou na ceny bydlení.

Sedmdesát procent všech turistických aktivit v Evropě se koncentruje do Francie a Středomoří. V podstě každá evropská země má ale už dnes alespoň několik míst, které overturismus trápí rovněž. Na snímku momentka z holandského Giethoornu. Foto Vincent van Zeijst, WmC

Ve výstavních městech, jako jsou Barcelona či Benátky, jde o celoroční problém; s nástupem letních dovolených se s ním však lze setkat ve většině států Evropy. Řeč je o fenoménu overturismu — přehlcení atraktivních míst turisty, a to v míře, kdy negativní dopady zájmu návštěvníků výrazně převyšují přínosy turistického ruchu pro místo a jeho obyvatele. Ti potom musí řešit například nejen nepořádek, permanentní hluk, přeplněné ulice či vyšroubované ceny, ale i ekologickou zátěž, vyčerpanost služeb a zejména nedostupnost bydlení.

„S postupující klimatickou změnou se letní sezóna rozšiřuje na květen a říjen. Většina lidí však stále jezdí na dovolenou v srpnu a červenci (…) Navzdory všem opatřením se tak například na východním pobřeží vyhnete záplavě turistů v létě jen stěží,“ připomíná Augustín Rivera ve španělském Confidencialu.

Vlády nejvíce postižených států, což je v Evropě právě Španělsko, Francie a Itálie, se v posledních letech snaží problém oveturismu v nejvytíženějších destinacích tlumit kampaněmi propagujícími jiné lokality v daných zemích. Účinek ale není zjevně samospásný.

Faktorem nového typu prohlubujícím problém jsou navíc sociální sítě, jejichž uživatelé dělají často dodatečnou reklamu právě nejpřetíženějším místům. Reálné davy turistů přitom sdílené fotky obvykle nezachycují.

„Lidé mají sklon vydávat se na lákavá místa, u nichž na sociálních sítích viděli, že je navštívili jejich přátelé (…) Touha zaujmout na sociálních sítích podněcuje v daných lokalitách také hedonističtější a bezohlednější chování,“ píše specialistka na overturismus Lauren Siegelová na CNN.

Vodní pistolky se staly symbolem hnutí proti neregulovanému turismu v katalánské Barceloně. Místní protestující z nich po turistech často přímo stříkají. Foto Jamie Reina, AFP

Hlavním problémem je nedostatečný management a dopad na ceny bydlení

Radikálnější přístup k problému overturismu žádají dlouhodobě nejhlasitěji skupiny místních, které se zorganizovaly ve zmiňované Barceloně a Benátkách. Tam už se v sezónně za vstup do historického centra i platí. Přesto ostrov zbudovaný pro padesát tisíc obyvatel neustále zápolí s dvaceti miliony turistů ročně.

Barcelonské hnutí — jehož symbolem je vodní pistolka, ze kterých místní na turisty často při protestech stříkají — zase organizuje pravidelné konference o možných řešeních overturismu. Právě ono stálo též tento rok za koordinací vlny červnových protestních akcí, jež se konaly napříč celou Evropou.

Jak upozorňují italští kolegové z Il Sole 24 Ore, různé turisticky vytížené lokality trpí různými důsledky overturismu odlišně. V centrech atraktivních měst se například hodně řeší vytlačování základních obchodů prodejnami suvenýrů či zmrzliny. Na ostrovech a v suchých oblastech zase turistická infrastruktura nejcitelněji vyčerpává zásoby vody.

Společným drtivé většině lokalit je ale fenomén nedostatečného plánování a managementu turismu a nedostatečná regulace krátkodobých pronájmů. Právě jejich vinou rostou ceny nájmů v turistických destinacích i o desítky procent ročně. Z místních přitom na pronájmech nezřídka vydělává jen malá skupina. Podle serveru Inside Airbnb nabízí například v Barceloně 75 procent hostitelů více než jeden byt, někteří jich vlastní i několik set.

×