Nacionálně-konzervativní kontrarevoluce nemůže než prohrát
Jiří PeheSnaha o potlačení liberálního progresivismu je marná. Konzervativní kontrarevoluce totiž nemůže cílit na nic jiného než na příznaky. Sama podstata globálního světa je neporazitelná. Lidé jako Trump proto jen napáchají škody. A prohrají.
Nástup Donalda Trumpa do prezidentského úřadu ve Spojených státech a posilování nacionálně-populistických stran v Evropě je doprovázen snahami nejrůznějších konzervativně orientovaných think-tanků a médií o teoretické zdůvodnění toho, co se děje. Nejčastěji slyšíme, že jsme na prahu „konzervativní kontrarevoluce“, která zastaví zhoubný liberální progresivismus. Politika nacionálních konzervativců, jako je Trump, prý také zastaví globalizaci a vrátí kontrolu nad hospodářstvím národním státům.
Čeští zastánci těchto teorií nedávno uspořádali další setkání, kterému říkají Konzervativní kemp.
Publicisté a teoretici, kteří se jí zúčastnili, debatovali o tématech, jako je role Trumpa v posílení národního konzervativismu nebo vzpoura proti globalismu. Několik panelů bylo věnováno kritice progresivismu a woke ideologie, která prý přispívá ke krizi západní civilizace. Jeden panel se soustředil na kritiku zahraničního financování nevládních organizací. Mluvilo se o údajném nástupu nového světového řádu.
Podíváme-li se na podobné akce v zahraničí, jako byla nedávná konference amerických konzervativců (Conservative Political Action Conference neboli CAPS), nebo na výroky národně-konzervativních politiků, kteří se už dostali v některých západních zemích k moci, vidíme, že je spojuje přesvědčení, že národně-konzervativní revoluci, která rozmetá zhoubný progresivismus prosazovaný liberály, lze odstartovat — a její výdobytky udržovat při životě ¬— politickou akcí. Je prý třeba ještě zásadnější změna politického kurzu, než ta, kterou už v některých západních demokraciích vidíme.
V cestě tomu, aby se snění konzervativců a nacionalistů o radikální změně kurzu ve směru „konzervativní kontrarevoluce“, stalo skutečností, stojí ale několik zásadních překážek. Tou největší je, že globalizace a emancipační snahy menšin v různých západních společnostech souvisí mnohem více s technologickým a vědeckým rozvojem než jen s politickými rozhodnutími. Podstatné také je, že ideje, které se ve svobodné společnosti ukážou jako produktivní, nelze jen tak sprovodit ze světa. Politickou akcí lze možná jen korigovat některé excesy, které se s nimi pojí.
Deglobalizace je jen sen
Národní konzervativci pracují s mylnou tezí, že globalizace je především výsledkem mezinárodních dohod a špatně nastavených parametrů mezinárodního obchodu. Přesvědčil se o tom Trump, když pod antiglobalizačním heslem „Amerika na prvním místě“ vyvolal celní válku s mnoha zeměmi.
Velmi rychle se totiž ukázalo, že globalizovaný svět nelze jen tak rozpojit. Americká administrativa tak v posledních týdnech zjišťovala to, co se jí snažila vysvětlit řada předních ekonomů: globalizace je především globální dělba práce, kterou umožnily moderní technologie.
To, o co se pokouší Trump, by možná fungovalo jako nástroj k zajištění ekonomické prosperity USA v době, kdy byl kapitalismus národní. Tedy v době, kdy se produkty cele vyráběly v jednotlivých státech a pak se směňovaly. V éře globalizace, kdy se sofistikované výrobky skládají z komponent vyráběných v mnoha zemích, a pak se někde skládají do finální podoby, je uvalování neúměrných a nepromyšlených cel často jen ekonomickým sebepoškozováním země, která tak činí.
Fyzická výroba se navíc opírá o sdílení dat a služeb. Spojené státy mají vůči řadě zemí velké deficity v obchodu s fyzickými výrobky, s týmiž zeměmi však často vykazují přebytky v ochodu se službami.
Nejmodernější digitální technologie a umělá inteligence fungují globálně. Nelze je omezit národními hranicemi, protože se opírají o propojenou síť serverů a dalších technologických aspektů. Podobně se v éře globalizace odehrává vědecký výzkum. Skoro nic, co je ve vědě a v technologickém výzkumu průlomové, se neodehraje jen na národní bázi, ale v síti nadnárodně propojených laboratoří a výzkumných center.
Ve světě, v němž ještě stále existují velké rozdíly v bohatství a technologické úrovni jednotlivých států, globalizace také logicky vedla k dělbě práce založené na těchto rozdílech. Levné oděvy a boty se šijí v zemích třetího světa a pak exportují do těch bohatších nikoliv primárně proto, že o tom politicky někdo rozhodl, ale proto, že je to v globálním měřítku ekonomicky efektivnější, ač samozřejmě ne vždy spravedlivé.
„Outsourcing“ byl průvodním jevem akcelerující globalizace v posledních třech dekádách, protože velkým korporacím se tato praxe vyplatila. Vyrábět v nějaké levnější destinaci produkty, jejichž výroba se už v ekonomicky bohatších zemích ekonomicky nevyplatí, byla v rámci propojeného světa logická volba. Představy, že uvalení vysokých cel na výrobky, které dnes vznikají mimo USA, povede k masivnímu návratu jejich výroby do USA, jsou proto zcela naivní.
Trumpovi i dalším uniká, že globalizace nebyla politické rozhodnutí. Různé dohody o volném obchodu byly spíše jen průvodním jevem než příčinou. Tou je technologický rozvoj, který umožnil propojení světa na mnoha úrovních, takže globální dělba práce je z ekonomického hlediska mnohem výhodnější než ekonomický nacionalismus, který sní o soběstačnosti.
Soběstačnost na základě politických rozhodnutí je namístě v případě strategických výrobků, bez nichž se státy neobejdou kupříkladu v ozbrojených konfliktech. I v takovém případě ale státy za výrobu těchto produktů na svém území platí vyšší cenu, než by platily, kdyby spoléhaly na jejich dovoz z levnějších destinací.
Shrneme-li to, radikální de-globalizace je nereálná představa. Technologické, hospodářské, finanční a komunikační propojení současného světa je natolik intenzivní, že boj proti globalizaci je kontraproduktivní. Trump se o tom přesvědčuje každý den. Musel už ostatně udělat řadu ústupků.
Politici, kteří sní o konci globalizace a nové éře národních států, by udělali mnohem lépe, kdyby se pokoušeli politickou akcí odstranit různé negativní dopady globalizace, jako jsou daňové ráje či vyvádění zisků ze zemí, kde různé korporace reálně podnikají.
Jedním z dopadů propojeného světa je také to, že s sebou nese stále více globálních výzev, na které politika národních států jednoduše nestačí. Masová migrace, klimatické změny, mezinárodní zločin nebo již zmíněné obcházení daňových systémů národních států nelze účinně řešit jen na národní úrovni. Přesvědčuje se o tom nyní i nejbohatší a nejmocnější země světa.
Konzervativní revoluce je chiméra
Nacionálním konzervativcům uniká, že i mnohé z toho, co se děje uvnitř západních společností, není výsledkem politických rozhodnutí, ale předně technologických a vědeckých posunů, které mění strukturu a hodnoty společnosti. Emancipace menšin a žen není jen výsledkem politických rozhodnutí, za nimiž dle konzervativců stojí liberálové, ale skutečnosti, že postindustriální výroba založená na službách, jakož i větší dostupnost vzdělání, dávají menšinám a ženám větší možnosti a ekonomickou nezávislost.
Za těmito změnami stojí úbytek těžké fyzické práce ve prospěch práce ve službách a výzkumu nebo práce z domova. A také obecně větší komunikační propojení společnosti umožňující práci na principu sítí, spíše než v těžkopádných hierarchiích. Z ekonomického hlediska je produktivnější menšiny vtahovat do ekonomiky i do fungování společnosti jako celku, než je diskriminovat.
Představy, že se kupříkladu ženy vrátí „k plotně“, jsou ve společnostech, v nichž stále méně žen ekonomicky závisí na mužích a kde nezřídka získává univerzitní vzdělání více žen než mužů, zcela nereálné. Řeči o „tradičních hodnotách“ jsou v tomto kontextu mnoha ženami zcela oprávněně považovány za archaické pokusy vrátit s pomocí ideologie a náboženských doktrín nadvládu mužů.
Je jistě namístě kritizovat a bojovat s excesy, které se s emancipační politikou pojí. Každá revoluce má tendenci předbíhat reálné možnosti a schopnost společnosti změny absorbovat. Časem se ukáže, že některé prosazované „progresivní“ změny jsou podobně nereálnými výstřelky, jako snahy konzervativců o návrat k tradičním hodnotám.
V současném dění v USA vidíme, jak „konzervativní kontrarevoluce“ začíná požírat svoje děti. Plošné útoky na politiku diverzity, rovnosti a inkluze (DEI) míjejí cíl.
Je jisté na místě bojovat s využíváním DEI coby nástroje pro „kádrování“ nebo uplatňování pozitivní diskriminace tam, kde už to po desetiletích emancipace není třeba. Snahy tuto politiku zakázat ale produktivní nejsou, protože diskriminace založená na rase, etnicitě nebo genderu ještě zdaleka není vymýcena. Plošný útok navíc vede jen k radikalizaci celých segmentů společnosti.
Umírněný konzervativismus sehrál v historii pozitivní roli v tom, že se stavěl do cesty excesům a snahám o sociální inženýrství tam, kde bylo nefunkční. Radikální nacionální konzervativismus je však z krátkodobého hlediska výhradně nebezpečný. Chce totiž „kontrarevolučně“ vrátit společnost, a to i na globální úrovni, do jakéhosi vysněného „přirozeného“ řádu, který je založený na národních státech a tradičních hodnotách. Zpravidla tím jen pomáhá na svět fašismu.
Evropa si už ostatně něco podobného zažila. Po Velké francouzské revoluci přišla v Evropě „metternichovská“ kontrarevoluce. Ta sice na jedné straně oprávněně reagovala na některé výstřelky Velké francouzské revoluce, zároveň ale už nemohla vykořenit a uvrhnout v zapomnění mnohé liberální ideje, které ve zkratce vyjádřilo heslo „svoboda, rovnost, bratrství“.
Ve Francii byly tyto ideje samy a sobě reakcí na to, že „ancien régime“ už nereprezentoval společenské změny, k nimž došlo i zásluhou nástupu tržního hospodářství a idejí osvícenství. Zašlapat je do země byl marný pokus. „Konzervativní kontrarevoluce“ nástup nových idejí a emancipačních snah oddálila o půl století, ale v roce 1848 ji smetla vlna „liberálních“ revolucí.
Podobně dopadne i současná „konzervativní kontrarevoluce“. Možná se dočasně prosadí v některých státech, jako se o to pokouší v současných USA. Jelikož však odpovědi na to, co se v moderním světě skutečně děje, hledá v zastaralých ideologických poučkách, neuspěje. Je to v kontextu globálního vývoje a pokračující revoluce v technovědě jen zpátečnictví, které ovšem může krátkodobě způsobit těžké politické kalamity.
V zásadě by bylo možno s tézemi Jiřího Pehe vyslovit naprostý souhlas; už proto že ve svých výkladech užívá fakticky důsledně marxistiko-materialistické metody analýzy společenských procesů. Tedy takový výkladový model, podle kterého je primárním faktorem společenských a dějinných procesů nikoli sféra politických (či jiných) idejí, nýbrž sféra zcela reálných, materiálních vztahů, vznikajících především v oblasti společenské produkce.
Potud je tedy možno s centrální tézí autora článku, že objektivní (materiální) trend tohoto světa směřuje k liberalismu, k liberálním hodnotám, vyslovit víceméně plný souhlas. Spolu s tím je tedy nutno vyslovit souhlas i s jeho hodnocením, že snahy současných konzervativců o návrat k domnělému bezpečí důvěrně známého národního státu jsou iluzí, nemající naději na úspěch.
Potud tedy všechno dobře. Jenže - celá záležitost je i zde o něco složitější. Jiří Pehe především opomněl položit otázku, jaké jsou vlastně příčiny toho že v současné době toto konzervativní hnutí stále více sílí, a stále více se radikalizuje. Když přece ony objektivní (materiální) trendy přece všechny směřují zcela opačným směrem, k postojům liberálním a k pozicím globalizovaného světa.
Vše hovoří pro to, že příčiny tohoto masivního nástupu konzervatismu v současné době budou ležet někde hlouběji, nežli v pouhé osobní zakyslosti určité množiny jedinců. Nebo jinak řečeno: že i příčiny tohoto konzervatismu mají ve skutečnosti nikoli pouze subjektivní, nýbrž stejně tak objektivní příčiny.
A nezdržujme se zbytečným hledáním: tyto příčiny zjevně leží přesně v té samé materiální sféře, která sama o sobě produkuje zmíněný liberalismus a globalismus.
Zdá se v tom vězet rozpor? Že jedna a ta samá příčina (moderní technologická produkce) vede ke zcela protichůdným důsledkům? - Totiž, náš svět existuje vůbec jenom ve formě rozporů; bohužel dnes už natolik hluboce upadla schopnost dialektického myšlení, že jen málokdo je tuto imanentní rozporuplnost našeho světa schopen vidět a chápat.
Jiří Pehe totiž tuto moderní vysoce technologickou, a na maximální (mezinárodní) kooperaci odkázanou produkci vykládá jenom a pouze z této její - objektivně pozitivní, tj. ekonomicky efektivní - stránky. Jinak řečeno, J. Pehe zde hodnotí z pozic čirého ekonomismu.
Ovšem, ten samý Jiří Pehe zde právě nedávno konstatoval dehumanizační potenciál novodobé "technovědy". Která svou vlastní dynamikou vše lidské vyprazdňuje, eliminuje ve prospěch neosobních mechanismů produkce a trhu. Kde jediným kritériem úspěchu není sám člověk, nýbrž jenom a pouze holá efektivita produkce, a v prvé řadě mrazivá a bezohledná maximalizace (kapitalistického) zisku.
To je tedy ta druhá stránka protichůdného, rozporuplného charakteru moderní technické produkce: proti liberálnímu trendu posilujícímu postavení jedince zde stojí (napohled paradoxně) stále silnější podřizování toho samého člověka pod neosobní, lidské podstatě odcizené mechanismy produkce, zisku a moci.
Za těchto okolností tedy nejenže není nijak překvapivé, ale naopak je to zcela přirozenou a zákonitou reakcí na tyto dehumanizující trendy, že se ve společnosti vynoří opoziční směr snažící se zachránit či obnovit ztracený lidský rozměr jsoucího světa. Tento opoziční pohyb se ovšem v prvé řadě konstituuje jakožto směr konzervativní, neboť se staví proti těmto - historicky novým - trendům v produkci i ve společnosti.
Ano, tento konzervatismus je mnohdy nechutně zkostnatělý, zatuchlý, až přímo reakcionářský; ale bylo by těžkou chybou při pohledu na tuto jeho negativní jevovou formu přehlížet a ignorovat, že jakožto spontánní reakce na ony zmíněné dehumanizující trendy v současném světě dominovaném onou "technovědou" má i tento konzervatismus své opodstatnění.
Nebo řečeno jinak: pokud my sami se nedokážeme oněm dehumanizačním tendencím současného technokapitalismu postavit čelem, pokud my sami vůči nim nedokážeme postavit lepší, pozitivnější, humánnější alternativu života společnosti - pak se musíme smířit s tím že do čela odporu proti těmto deformacím se postaví nikoli umírnění konzervativci, nýbrž zavilí konzervativní reakcionáři.