Zákon o podpoře bydlení není prohra

Mikoláš Opletal

Ač Zákon o podpoře bydlení nakonec projde jen v okleštěné podobě, buďme rádi, že vejde v platnost. I tak půjde o vzácný příklad legislativy založené na datech, participaci a přímé zkušenosti. Jeho znění se v budoucnu opraví.

Obce chtějí bytovou podporu poskytovat především „populárním“ cílovým skupinám, jako jsou třeba pracující samoživitelky. Stejně, ba více ji však potřebují třeba lidé bez střechy nad hlavou. Foto FB Armáda spásy

Zákon o sociálním bydlení, zákon o dostupném bydlení, zákon o podpoře bydlení. Několik volebních období řešíme pořád to samé. Česká republika nepodporuje své občany v bytové nouzi systémově a nechává řešení problému na iniciativě obcí. Kritizuje nás za to Evropská unieÚstavní soud. Vlády si novelu pravidelně dávaly do programových prohlášení, nakonec však z toho nikdy nebylo nic.

Nyní jsme ale díky — a opravdu se sluší říct díky — urputnému boji Pirátů a následně STAN v situaci, kdy je velmi pravděpodobné, že zákon o podpoře bydlení vstoupí v platnost. Bude sice nakonec chudší o řadu klíčových parametrů, ale bude. Což není vůbec samozřejmé. V průběhu uplynulého roku jsme opakovaně vnímali jako reálnou, a dokonce i pravděpodobnější možnost, že vše — tak jako už tolikrát — skončí pod stolem.

Oslabující zásahy na poslední chvíli

Velkou ztrátou však je, že v posledních hodinách před druhým čtením v Poslanecké sněmovně byly do zákona nahrány pozměňovací návrhy, které zásadním způsobem omezují jeho potenciální účinek. Podporu v podobě přidělení bytu nebudou moci čerpat lidé, kteří mají práci na plný úvazek, byť jakkoli špatně placenou.

A nebudou ji moct čerpat ani ti, kteří jsou dle nové dávkové reformy zranitelní. To jsou například senioři či lidé s vyššími stupni invalidity. Řečeno čísly: domácnost, kde jsou dospělí zaměstnáni za minimální nebo vyšší mzdu (20800 Kč v roce 2025) se do systému nedostane prakticky nikdy, senioři se do systému nedostanou, mají-li důchod vyšší než 10 tisíc Kč. Takový důchod přitom pobírá více než 95 procent z nich.

Argumentace, že se tak zákon zaměří na skutečně zranitelné a potřebné, přehlíží celý kontext bytové krize v České republice. Není totiž vůbec pravdou, že lidé s minimální mzdou podporu v bydlení nepotřebují. Totéž platí i o seniorech a lidech se zdravotním postižením. Nehledě na to, že příjmový limit nevnímá diskriminaci na trhu s bydlením jako reálnou a existující věc, čímž bohužel přehlíží zkušenost v zásadě kohokoliv, kdo není úplnou rodinou se dvěma dětmi, navíc světlé barvy pleti.

Potíž zároveň je, že reforma dávkového systému snižuje uznatelné náklady na bydlení. Ze systému tak vypadnou i domácnosti bez příjmů z práce, protože nájem v podporovaném bydlení jednoduše nezvládnou zaplatit.

I tak to dává smysl

Obavu rovněž budí, zda starostové vůbec budou mít motivaci zapojovat se do systému, jenž je postavený na dobrovolnosti. Z dlouholetých dat totiž vyplývá, že bytovou podporu chtějí obce poskytovat především „populárním“ cílovým skupinám, jako jsou třeba pracující samoživitelky. Což je v pořádku, ty podporu s bydlením nepochybně potřebují.

Stejně, ba více ji však potřebují třeba lidé bez střechy nad hlavou. Problematické je, že všechny obce s aktivní bytovou politikou se snaží o tvorbu diverznějšího mixu, který se bez domácností jednoduchých k zabydlení neobejde. Na ty nejzranitelnější pak ale nezbývá dost.

Proč tedy Platforma pro sociální bydlení nadále podporuje, aby byl Zákon o podpoře bydlení schválen? Hlavně proto, že po letech jednání víme, jak nesmírně složité je jakoukoli inovativní a neotřelou sociální politiku do českého kontextu vůbec zavádět. Stavět chce každý, nebo to alespoň každý tvrdí před volbami. Hledat reálná řešení ale zkrátka trvá.

Proto jsme přesvědčeni, že i zákon s narušenými parametry, který pro podstatnou část zranitelných fungovat nebude, znamená posun. Bude ho potřeba opravit, ale oprava je jednodušší než konstrukce celého nového celku. O nutnosti budoucí opravy je přitom již teď přesvědčena nezanedbatelná část politické reprezentace. Současný stav tedy vnímáme jako „neprohru“.