Konec naděje aneb Strašení Vaculíkem?
Ondřej VaculíkOndřej Vaculík reaguje na hodnocení díla svého otce. Polemizuje s názorem Jiřího Peňáse: Vaculíkovo staromilství nebylo antidemokratické. Naopak byl přesvědčeným humanistou a demokratem.
Literární kritik a publicista Jiří Peňás v Týdeníku Echo připomněl nedožitých devadesátých narozenin spisovatele a novináře Ludvíka Vaculíka. Jiří Peňás je s Vaculíkovým dílem dobře obeznámen, napsal o něm již více kritických postřehů a úvah. Tak ovšem učinili i jiní literární recenzenti, publicisté a literární vědci, v minulosti často Jiří Pechar, Milan Jungmann, Vladimír Karfík a další.
Na celkové kritické zhodnocení a vřazení Vaculíkova díla do kontextu naší či snad světové literatury kulturní obec teprve čeká, k tomu může dojít až po náležitém odstupu, nejspíš až pomine i doba, v níž Ludvík Vaculík psal a my jeho psaní četli.
U něj totiž nelze hodnotit zdařilost románových příběhů, jež spisovatel může fabulovat bez přímé reflexe společnosti a panujících poměrů. Vaculíkovo dílo beletristické i publicistiké je naopak (až na výjimky) založeno na reflexi poměrů a dobových souvislostí, na prožívání toho, s čím i my máme zkušenosti, takže to můžeme konfrontovat či sdílet. Zajímavé bude, jak budou číst například Český snář čtenáři, kteří si už budou muset slovo „disent“ vyhledat v naučném slovníku.
Můžeme si představit obě možnosti: buď tomu vůbec nebudou rozumět, a tudíž je ani literární sdělení nebude zajímat, nebo naopak právě literárním sdělením autentických zážitků a příběhů budou vtaženi do dávno zašlé doby jako do fantastického světa. Otázka tedy je, nakolik je pro nás Vaculík uhrančivý právě tím, že přesně víme, co čteme, nebo naopak.
Přestanu o něm mluvit ve třetí osobě, protože L. V. je mým otcem, doma vždy tatou a nejposledněji tatínkem. Cokoli o jeho díle napíšu já nebo kdokoli z nás, jeho dětí, bude vždy nějak zasaženo citem, byť se nám bude zdát, že cit jsme zdárně potlačili a píšeme tak nějak objektivně.
Umíme si představit, jak oním kýženým hodnocením literární vědy o významu L. V. a jeho díla budeme nejen zaskočeni, ale možná i zdrceni. Tak už to bývá a my se s tím budeme muset vyrovnat, nebo se toho ani nedožijeme.
Ovšem zdá se, že v pozadí této polemiky zase jednou stojí prostě neujasněnost toho, co vlastně rozumíme pod pojmem demokracie.
Zda pod tímto pojmem chápeme prostě vládu většiny - anebo ale způsob řízení státu a společnosti, který sice vychází z lidu a opírá se o lid, ale zároveň je bytostně svázán s určitými nezadatelnými hodnotami a kvalitami. Kdy tedy ona vláda či vůle většiny je limitována oněmi hodnotami; respektive tato vůle většiny má jenom tehdy a jenom potud svou legitimitu, pokud činí zadost oněm hodnotám.
A tak si troufám - přes onu úvodem zmíněnou nedostatečnost znalosti L. Vaculíka - odhadovat a tvrdit, že on byl zastáncem onoho druhého pojetí demokracie. Že jsou prostě určité hodnoty, které jsou nezadatelné - a bez nichž (formální politická) demokracie nikdy nemůže být demokracií autentickou. A proto se Ludvík Vaculík skutečně mohl jevit být někdy i antidemokratem - totiž z optiky onoho prvního, formálního pojetí demokracie, které z celé věci nevidí a nechce vidět nic více, nežli jenom momentální vůli či choutky té čistě aritmetické většiny.
Možná, že by sdělení Ludvíka Vaculíka čtenářům mohlo nést souborný titul, jenž už někteří použili: Moje 20. století. Vzpomínám na jisté své překvapení ze spisovatelovy časné skepse až podrážděnosti v době, kdy jsem vnímal převrat roku 1989 jako zázrak, sice s nepřáteli, ale bez poskvrny. Dnes myslím, že se Vaculíkův konzervatismus stal tím konzervatismem, kterého nám je zapotřebí, tedy ne povýšenou obhajobou privilegií, jak to vidíme u příslušného ideového a politického proudu. Soudil prostě, že ke změnám má být dobrý důvod a že změny pro změnu nebo pro něčí nakapsování jsou přinejmenším únavné.
Je nám zapotřebí radikální reformy a jak známo, slovo radikální je odvozeno od slova radix - kořen.