Učitelka Petra a učitelka Petra
Miroslav HudecJedna učitelka čelí výhružkám za svoje netradiční metody při občanské výchově. Zhroutila se všek učitelka jiná, a to po medializaci jejího počínání, kdy přdpřipravovala svým studentům otázky při návštěvě prezidenta.
„Ta paní je na této pracovní pozici dost nebezpečná… jak je ta kikirída může seznamovat s příběhy migrantů?… úchylové se předhánějí, kdo vymyslí větší a úchylnější úchylnost…“ Nedivil bych se, kdyby se paní učitelka Petra, vystavená takové verbální agresi (výše citované je jen malá ochutnávka), začala psychicky hroutit. Kupodivu, nezačala, nenechala se odradit. A o její metodiku, jak děti učit o problematice uprchlíků, projevila zájem řada škol po celé republice, dokonce v zahraničí.
Odbornou úroveň metodiky, zpracované učitelkou základní školy, pochválili i vysokoškolští metodici na Technické univerzitě v Liberci. Je pravda, že metoda hraní rolí se i v psychologii dlouhodobě s úspěchem užívá jako účinný způsob, jak se lépe vžít do situace, chování a pocitů druhých.
Zhroutila se úplně jiná paní učitelka Petra, z druhého konce republiky. Ostrá slova padala, ale ne na adresu této paní učitelky. Mířila na kritiku a na Petřiny kritiky. „Nikdy bych nevěřila, že v demokratickém státě lze takto někoho zlikvidovat“, svěřila se Právu učitelčina nadřízená (viz článek Učitelka, která chystala otázky Zemanovi, se zhroutila). Nevím, jestli paní ředitelka četla něco z toho, co kritici (kritici?) napsali na adresu té prvé Petry. Spíše ne. To by přece teprve musela dát najevo své rozhořčení, minimálně z profesní kolegiality.
No, a jak se ta sžíravá likvidace Petry druhé odehrávala? Nejsžíravější komentář, co jsem našel, byl od Jiřího Maryška na „Kanále Maryško“. Ten se vyjádřil, že setkání studentů s prezidentem byla v podstatě „recitační soutěž, na kterou loajální soudružka učitelka vytiskla žákům papírky s otázkami předem“. Je ten zvláštní počin sice všelijak omlouván, že jako tréma, že by se děti bez papírku nedokázaly kloudně vymáčknout, že to byli pouzí prvňáci a druháci — myšleno zřejmě tak, že ti holt jsou na tom tak bídně, že se bez papírku ani nedokáží na nic zeptat.
Nějak se mi to nezdá. Byly-li ty děti takoví nemrcouchové, za jaké jsou vydávány, pak netuším, jak samy daly dohromady třeba tu zcela nedětsky znějící formulaci, „proč televize, za kterou lidé platí nemalé koncesionářské poplatky, předkládá lidem informace stejně manipulativně a neobjektivně jako jiná masmédia“. Jak znám běžné pubescenty, aťsi středoškoláky, ti by si raději jazyk ukousli, než by tohle sami od sebe z pusy vypustili. Ani setkání s hlavou státu by na tom nemohlo nic změnit. Však nejeden z nich jistě zažil setkání i se slavnějšími šoumeny, leckdy světového formátu.
A naprosto už netuším, proč by se studenti na něco takového spontánně vůbec ptali. Já se obávám, že dnešní dospívající se o televizi zajímají tak málo, že je otázka, zda vůbec mají o existenci nějakých koncesionářských poplatků tušení.
Jakkoliv minulý režim kritice moc nepřál, kritizovat se smělo jen „konstruktivně“, alespoň papírově bylo potlačování kritiky nepřípustné. Nebylo by dobrým znamením pro tuto zemi, kdyby to dnes někdo začal zkoušet, třeba takto polozastřeně, označováním kritiky za likvidaci kritizovaného. Ale ještě horší by bylo, kdyby se k něčemu takovému mlčelo.
Proč by neměly mít, vždyť učitelka s žáky jejich otázky procházela a asi jim je pomáhala zformulovat.
Není problém v úplně něčem jiném? V tom, že kdyby stejným způsobem dostal otázky Dienstbier a šly mu pod fousy, tak by se zde o tom ani nemuklo? Je problém v technice podání otázky, nebo v tom, komu byly kladeny a v čí prospěch se zdály být? Proč se v tisku neobjevily stížnosti rodičů, či studentů na tuto metodu? Jsem si jistý, že se někdo pokoušel z nich něco negativního vylomit. Protože se to asi nepovedlo, tak nastupují soudcové z lidu...
Učitelčin kolaps je pochopitelný. Pokud zde někomu sáhnete na byznys /byť se jen dotčeným byznysmenům zdá, že na něj saháte/, jste terčem nevybíravých osobních ataků. Zároveň je těmito ataky dáváno všem najevo, jak dopadnou, kdyby se náhodou chtěli přidat. Teď, díky tomuto způsobu "demokracie" mají všichni učitelé v hlavách autocenzůru. Účel splněn.
Nátlakové metody nácků a sluníčkářů se od sebe moc neliší. Obojí jsou extremisté, takže je to pochopitelné. Jsou tudíž vhodnými UI pro ty v pozadí.
Zemanovi se vyčítá štěpení společnosti. Co je ovšem potom tohle, to bych měl rád definováno.
A bohužel jste sám ukázal, že je to i v tom nejpříznivější čtení hodně špatná učitelka. Jestli se její žáci neuměli zeptat, měla je to naučit, nedělat práci za ně. Čert vzal politiku, ale pedagogický je to neomluvitelné.
V každém případě nedělá dobré jméno našemu školství, takže mediální atak na ni se děje po právu.
Kdyby se ale vzepřela a odmítla vpustit prezidenta do budovy školy, jistě by byla vzata na milost. A kdyby pak uspořádala debatu se Schwarzenbergem /lístečky by byly tolerovány/, možná by to dotáhla až na Zlatého Ámose.
PS: Už mě ta ironie unavuje. Přivítal bych skutečnou debatu.
Jde o to, že jim s otázkami nepomáhala, ale psala je. To první by vyžadovalo víc práce a bylo by to k něčemu.
A ano, školy by na podobné věci připravovat měly a kupodivu to v osnovách, resp. rámcových vzdělávacích programech, také mají. Ale i kdyby ne -- buď tu diskusi považuji za vhodnou pro žáky, pak to považuji za důležité a mám je na to připravit, anebo ji nedělám.
Nevím, odkud berete jistotu, že by to bylo jinak, kdyby to byla diskuse s někým jiným. Možná bylo, možná nebylo, ale to, že by ji to nevyčetla media neznamená, že by to nebyla stejná pedagogická bota.
ps. Chápu, že Vás ironie unavuje. Prostě se nenuťte do něčeho co Vám nejde.
Můj názor je stále ten, že kdyby se nejednalo o Zemana, mohla si učitelka vklidu upravovat, či dle vás připravovat, další otázky pro další politiky. Teď je obětí palby na Zemana. Nic, čím by se slušný člověk mohl pyšnit.
Můj názor zase je, že se tomu věnovala taková pozornost, protože vzniklo podezření, že ty lístečky byly na školu dodány z venku, což je pro ducha těch prezidentových cest docela zásadní. Z té reportáže v Respektu to tak nějak plyne, prokázat se to nicméně nepodařilo.
P.s. Vám nepřijde, že si prezident tím, jak vystupuje a co říká ten zájem médií na každém kroku předobjednává? Že mu o ni jde?
Až pan Ševčík vypátrá, že se to děje u Schwarzenberga či u Dientsbiera, tak ať to zveřejní, ale myslím, že je to z jeho strany dost vykonstruovaný pokus o obhajobu konání prezidenta a jeho týmu.
Nekonstruuji pokusy o obhajobu prezidenta. Napadám právě ty vykonstruované ataky na něj. Jsou už směšné.
Prvořadé úkoly medií by měly být jiné, než s napětím hlídat, kde si Zeman uprdne. Žijeme v zoufalé době a v zoufalém systému. A jeho zoufalost může Zeman ovlivnit tak na 0,0001 promile. Jsou daleko větší loutkaří, na které by média měla ukázat. Alespoň ta veřejností financovaná. Neníliž pravda?
Jak to ale vypadá, on by snad raději vykradl banku v převlečení za klauna (jako Belmondo), než aby se o něm přestalo psát.
S jeho "nesmlouvavým soupeřem" Zemanem je to stejné, bude se chovat stále provokativněji, jen aby zůstal ve světlech reflektorů.
Souhlasím s panem Kolaříkem, ředitel školy měl návštěvu prezidenta odmítnout. Šel by možná "do kotelny" a stal by se polistopadovým disidentem.
Deníku Referendum se však nestane nic, když bude ty šaškárny ignorovat. To nejhorší je pro některé lidi totiž to, že se o nich přestane mluvit a psát. Obávám se však že DR půjde prezidentu Zemanovi nadále na ruku.
Ale myslím, že by nebylo na škodu, mediálně některé lidi prostě ignorovat.
V Německu - a asi i jinde ve světě - byl svého času velmi populární jeden výrok: "Představ si - je válka, a nikdo tam nejde!"
A tak si zkusme představit: na jedné vysoké české státní funkci sedí notorický mediální exhibicionista - a ani jediné médium ho vůbec nevezme na vědomí!...