V Brazílii zostuzují facebookové rasisty: vystavují jejich výroky na billboardech

Gaby Khazalová

Brazilská organizace Criola bojující za práva Afroameričanek zaujala nezvyklou kampaní — autorům zvláště rasistických komentářů na sociálních sítích připomíná jejich slova na reklamních plochách v blízkosti jejich domovů.

Ukázat, že rasistické urážky na sociálních sítích ubližují stejně jako ty v reálném životě — to je hlavním cílem kampaně brazilských aktivistek s výstižným názvem „Virtuální rasismus, reálné důsledky“, která přesouvá komentáře z virtuálního prostoru do fyzického.

Za akcí, která probíhá již od léta, stojí nevládní organizace Criola bojující za práva Afroameričanek. Skupina nejprve identifikuje rasistický komentář na Facebooku či Twitteru, pomocí takzvaného geotaggingu určí přibližnou lokaci autora, a poté výrok umístí na billboard v blízkosti jeho bydliště. Jméno a fotka uživatele zůstávají rozmazané.

„Nechceme nikoho odhalovat, ale jen donutit lidi přemýšlet o důsledcích předtím, než se rozhodnou takové komentáře na internetu zveřejnit,“ vysvětlují autorky kampaně na jejím webu, kde lze krom fotek billboardů najít i mapky s jejich umístěním.

Podle agenturních zjištění vznikl nápad v reakci na záplavu rasistických komentářů pod fotkou afroamerické novinářky Marie Julie Coutinhové, kterou vystavila na své virtuální zdi jedna z hlavních brazilských vysílacích stanic Jornal Nacional. 

Zakladatelka Crioly Jurema Wernecková pro BBC uvedla, že zaznamenává na kampaň převážně pozitivní ohlasy, a to i od většinové části obyvatelstva. Iniciativa má prý též povzbudit ostatní, aby nebyli neteční a virtuální rasismus nahlašovali. Přestože i Brazílie má proti rasové diskriminaci zákony, úřady nevynucují jejich dodržování podle Werneckové dostatečně a mnoho lidí se bojí nenávist veřejně odsoudit.

Podle analytika sociálních médií Joshe Smitha osloveného reportéry Huffington Postu narůstá počet urážlivých výroků vůči černošskému obyvatelstvu na sítích v posledních letech nepřetržitě. V roce 2012 výzkumníci zaznamenali 120 tisíc tweetů s klíčovými ofensivními slovy během devíti dnů. V roce 2015 jich bylo 6,7 milion během dvou týdnů.

Smith upozorňuje, že vždy záleží na kontextu celého komentáře. Nárůst je ovšem značný a nepopiratelný.

Další informace:

The BBC Targeting racist trolls by putting their comments on billboards

The Huffington Post 'Virtual Racism, Real Consequences' Billboard Campaign Is Trolling Brazil's Trolls

Webová stránka Virtual racism, real consequences