Okamura rozjel kampaň rasisticky aneb Kam patří japonští fašisté
František KostlánÚsvit přímé demokracie jako stěžejní prvek své kampaně před evropskými volbami použil plakát, na němž bílé ovce vykopávají z české vlajky ovci černou, a přidal k tomu nápisy proti Romům a migrantům. Plakát v minulosti použila i česká Národní strana.
Hnutí Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury předvádí v předvolební kampani nejen populismus, ale i využívá i rasistické a xenofobní prvky. Úsvit v nadbíhání voličům a získávání politických bodů přitvrdil.
Stejnou rétoriku jako Okamura a spol. dnes používají jen vyslovení extremisté typu Dělnické strany sociální spravedlnosti, hnutí Severočeši.cz či jednotlivci mezi českými senátory. I mezi zahraničními souputníky Okamurova Úsvitu jde o fašizující či otevřeně neonacistické politické strany.
Úsvit jako stěžejní prvek kampaně použil plakát, na němž bílé ovce vykopávají z české vlajky ovci černou, a přidal k tomu nápisy namířené proti Romům a migrantům. Do prohlášení pro média Úsvit napsal, že design s ovečkami vychází z kampaně k referendu o imigraci, která proběhla ve Švýcarsku v únoru 2014. Ale idea s bílými ovcemi vyhánějícími jednu černou je starší.
Motiv „rasistických“ oveček
Poprvé jej před lety použila xenofobní Švýcarská lidová strana, poté i německá neonacistická NPD nebo v Itálii Liga Severu. V roce 2008 s ním vyrukovala i česká Národní strana.
Viditelný rozdíl mezi někdejší předvolební kampaní české Národní strany a dnešní kampaní Úsvitu je, že tehdy média otevřeně hovořila o Národní straně jako o xenofobní a rasistické, zatímco o Úsvitu se zmiňují maximálně jako o hnutí populistickém.
Národní strana měla na plakátu nápis „stop kriminalitě, stop imigraci". Úsvit tam umístil dva nápisy: „Podpora rodinám - NE nepřizpůsobivým“ a jako druhý „Práci našim - NE imigrantům“.
Zachránci národa
Národní strana užívala v tehdejší předvolební kampani toto heslo: „Jedinou politickou stranou v této zemi, která myslí na budoucnost našich bílých dětí, je strana Národní.“