Zrádní akademici

Filip Outrata

Akademici se pro nemalou část českých občanů stávají ztělesněním prodejnosti, odtrženosti od reálného života či zrady vlastního národa. Podobné názory přitom zastávají i lidé všestranně úspěšní a společensky uznávaní.

Mezi odcházejícími z demonstrace Bloku proti islámu na Albertově 17. listopadu jsem viděl transparent se slovy „stydím se za naše akademiky v otázce islámu“. Ten, kdo si toto heslo vybral, tím vyjádřil názor ne zrovna malé části české společnosti. Přesvědčení, že akademičtí odborníci na islám jsou příliš smířliví, nekritičtí, zbabělí, neříkají to, co by říkat měli, je přitom jen jakýmsi nejvyhrocenějším příkladem široce sdílené představy, že univerzitní svět je odtržený od reálného života.

Nespokojenost s lidmi akademického světa (především, ale nejen humanitních oborů) či dokonce přesvědčení o tom, že jsou to v lepším případě naivkové zabývající se nedůležitými věcmi, neškodní či naopak škodliví, pokud se nechají zmanipulovat, v horším případě pak proradní zrádci, kteří neberou ohled na zájem národa a stojí v první linii propagace zhoubné multikulturality a likvidace tradičních hodnot, je v jisté části společnosti rozšířené.

Některé projevy tohoto postoje lze považovat za okrajové, objevující se porůznu na webech libujících si v konspiračních teoriích, spolu s útoky na „sluníčkáře“, „dobrosery“ a všelijak jinak definované škůdce a nepřátele. Zdaleka ne všechny podobné názory však lze takto snadno zařadit a vyslovují je i lidé úspěšní a společensky uznávaní. Podívejme se na několik příkladů.

Většinou jde o rozhovory publikované v poslední době na Parlamentních listech. Musím přiznat, že mě při jejich pročítání šokovala manipulativnost kladených otázek, které často vůbec nejsou otázkami, ale hotovými názory, které si tázající nechává od tazatele následně potvrzovat. Většinou ovšem dost ochotně. Jeden z tázaných (Jiří Brančík) v průběhu rozhovoru složil Parlamentním listům poklonu za to, že je to skutečně nezávislé médium. A nyní už se podívejme na konkrétní kritiku akademiků, studentů a pachatelů dobra.

Zmoudření pachatelů dobra

Vlastimil Vondruška, známý spisovatel a autor řady historických románů, v rozhovoru pro Parlamentní listy kritizuje vysokoškolské prostředí za to, že si uzurpuje příliš velký veřejný prostor, jmenovitě v České televizi. „Vysokoškolský svět je jednou z mnoha minorit naší společnosti a je chybné dávat mu takový prostor, jak to třeba dělá Česká televize.“

Když tento názor, který dnes sdílí mnoho lidí, dotáhneme do důsledků, může to znamenat buď to, že se o vysokých školách příliš mluví v politických a jiných souvislostech přímo nesouvisejících s jejich odborným zaměřením, nebo to, že v médiích nemají při komentování různých událostí dostávat tak velký prostor akademici. Ti ale z podstaty věci musejí při hodnocení složitých otázek vyžadujících speciální erudici dostávat větší prostor než, řekněme, zástupci jinak definovaných minorit. To platí jak pro fyziku či lékařskou vědu, tak pro religionistiku a islám.

Spisovatel Vondruška předestřel tezi, že univerzitní studenti se bouřili proti nacismu, protože byli mladí a ještě neměli rozum. Foto ceskatelevize.cz

Za pozornost stojí také pasáž o univerzitách a studentech v našich dějinách, kterou historik Vondruška podepřel své právě citované tvrzení. Stojí za to ji ocitovat vcelku.

„Univerzity byly v dějinách většinou radikální. Mladí lidé nemají životní zkušenosti a učenost je často odtržená od reálného života. Studenti stáli v čele všech sociálních a politických bouří. Vezměte si časy Jana Husa, tehdy také mistři místo výuky vedli studenty do ulic, aby bojovali proti papežským odpustkům, nebo rok 1848, kdy se dokonce místo výuky stavěly barikády. Studenti se postavili německým okupantům i komunistům. Mnozí, až vstoupí do reálného života, začnou pracovat, starat se o rodinu, budou vychovávat a chránit své děti, pak zmoudří.“ 

Ještě že ti studenti nestačili zmoudřet ještě předtím, než se postavili nacistům a komunistům, a zůstali tak odtržení od reálného života, chce se dodat.

×
Diskuse
"Islám je náboženství smrti. Alláh činí z člověka otroka. Musíme do boje."

No já se tady bil za holubičí křsťanstvo a tenhle Piťha takhle... hrom do petlice.

Nezbývá než s panem Outratou doufat, že za nejtěžší kalibr téhle války, jak se sluší a patří, považuje pan kaplan evangelizaci.
* * * * * * *

Pokud jde o experty v ČT, tak naprostý souhlas -- kdo jiný než lidé s rozhledem v oboru?
FO
December 2, 2015 v 20.38
A. Morbicerovi
Názor P. Piťhy sice není ojedinělý, sám se s podobnými pohledy mezi křesťany setkávám, ale na druhou stranu je hodně těch, kteří mají jiný postoj. Holubičí ovšem křesťanstvo asi úplně není.

MP
December 3, 2015 v 11.25
Běda ...
Myslím, že "Běda zbabělým učitelům a zrádným akademikům, prodávajícím svobodu bádání." je zcela na místě; vzhledem k příležitosti včetně biblické dikce.

Jde zde o pokušení, která jsou těm povoláním imanentní. Akademickému výzkumu se vede po hmotné stránce mnohem lépe, když místo svobodného bádání provozuje to, co se očekává -- počínaje přizpůsobováním se kriteriím, podle kterých se získávají granty, přes předvádění společenské užitečnosti výzkumu a zvláště jeho významu pro konkurenceschopnost země až volbu mediálně atraktivních témat. Do jisté míry se tomu musí přizpůsobit ve vědě každý a právě proto je velmi náročné hlídat hranici, za kterou se kompromis už stává zradou.

Podobně učitel musí respektovat řadu očekávání; a) ze strany státu a jeho osnov, b) ze strany žitých požadavků u maturity či státnic (a odlišnost a) a b) může být propastná), ze strany zřizovatele a ze strany rodičů. Každé z těchto očekávání může přitom být silně odlišné od nejlepšího vědomí a svědomí učitele o tom , co má dělat. Např.: Trvat na tom, že nemá smysl učit děti fyzikální vztahy dříve, než se naučí matematický aparát, s jehož pomocí se tyto vztahy vyjadřují? Učit podle osnov podrobně zeměpis USA a letem světem Balkán či Slovensko?
Opět, právě proto, že určité kompromisy musí udělat, hranice nepřijatelného se zmatňuje.

Podobně se ovšem dopouští zrady akademik, když káže to, co dav chce slyšet. I kdyby to mělo ladit s jeho vírou, msg. Piťha je také profesor. A ten s ohledem na svůj stav ta slova, za která mu tleská IVČRN, pronést neměl.

Myslím, že Filip Outrata ve svém článku načrtl tři různé, krajně odlišné nenávisti k akademikům:
a) populistická, využívající nechuti k bílým límečkům a lehkoživkům nepracujícím rukama: pornograficko-politický kapitál;
b) zhrzeného neúspěšné akademika, u kterého vždy zaznívá v agresivním výpadu také sebepohrdání; V. Vondruška je vskutku reprezentativní exemplář;
c) sice děsivou, ale ve své tvrdošijnosti však spíše prospěšnou introspekci akademika.

Nejsem si jist, zda v krátkém článku mohl propracovat jejich vztah.
December 3, 2015 v 11.42
Kdo za to může?
Je otázka asi stará jako lidstvo samo. Oblíbené odpovědi v poslední době: Židé, Cizinci, Romové, nyní uprchlíci či muslimové. Tato odpověď není křesťanská. Spíše se jedná o starší mýtus obětního kozla či beránka.

Že za to mohou intelektuálové či akademici bylo oblíbenou odpovědí totalitárních režimů. Typické ovšem je, že jsou to opět intelektuálové a akademici, kteří vyvolávají tohoto džina z lahve. Byl to Václav Klaus v 90. let a nyní jsou to intelektuálové a akademici, kteří se vezou na protiuprchlické a protiislámské vlně. Seriózní a poctivá kritika je na místě, v tomto případě je ovšem třeba zpozornit a zeptat se: O co jde kritikům? O pravdu, lásku a dobro jistě ne. Z páchání dobra je podezřívat nelze. Kdo mečem zachází, ten jím také schází. Kdo seje strach a nenávist, ...
MP
December 3, 2015 v 13.45
Martinovi Šimsovi
Oni akademici byli populární už dříve. V dreyfusově aféře a u nás v hilsneriádě. A aby to nebylo jen na jedné straně, oni profesoři, kteří pro své úzké a libovolné vědecké záliby nedbali potřeb národa, popularizační přednášky nevedli a politiky se štítili - jak je vymaloval Herben, když si hrál na masarykova žurnalistického čokla a štěkal na české historiky -- ti také stáli za to.
Totalitní režimy jsou nevynalézavé a jen recyklují a umocňují.
FO
December 3, 2015 v 22.04
Díky M. Profantovi
za velmi podnětný diskusní příspěvek. S vymezením tří typů nenávisti k akademickému světu souhlasím, máte pravdu také v tom, že jsem v článku hlouběji nerozpracoval jejich vztah. Spíš mi šlo o to upozornit na to, jaké postoje se objevují, v jakých souvislostech.

Téma je důležité a hlubší rozbor, včetně kritiky akademického a učitelského provozu, kterou velmi trefně podáváte, by si jistě zasloužilo. Snad tedy se o to pokusím někdy v budoucnu.
Ruští popové už světí bomby, pane Outrato. (smutný smajlík)