Církev, sex a majetek

Magdaléna Šipka

Novým a stále častějším fenoménem uvnitř katolické církve jsou coming-outy homosexuálních kněží. LGBT+ komunita patrně vnáší do dnešního světa evangelijní ideály úspěšněji než sama církev.

Postoj vedení katolické církve k sexuální morálce prochází změnou. Kromě synody o rodině jsou neopominutelným dokladem pohybu coming-outy kněží. Minulý týden se otevřeně přihlásil ke svému životnímu partnerovi Krysztof Charamsa, přední vatikánský úředník, teolog a bývalý druhý sekretář Mezinárodní teologické komise. S podobným odvážným otevřeným vystoupením jsme se setkali také na české půdě, dokonce na půdě katolické teologické fakulty.

V učení katolické církve stále ještě zbývá mnoho diskriminačních, mocenských a v důsledku nelogických pravidel. Pravděpodobně byla tato “nauka” budována s cílem ochránit věřící před vztahy, které by mohly vést k ekonomické či psychické újmě, dnes je však zmiňována především v souvislosti s diskriminací, kterou zakládá. Prvním mýtem, který je nutné zbořit je představa, že proti sobě stojí na jedné straně nauka katolické církve zaměřená na ochranu rodiny a „homosexuální lobby“ či LGBT+ komunita, která se snaží rodinu zničit na straně druhé.

Nemyslím si, že by rodiny ohrožovali lidé, kteří žijí jiným způsobem života a nárokují si na základě toho určitá práva. A kdybych si myslela, že taková komunita může existovat, jistě bych ji nalezla spíše v řadách katolického kléru než v komunitě LGBT+. Rozhodně nelze tvrdit, že lidé s LGBT+ orientací nežijí rodinným životem, někteří mohou být součástí rodin zcela „tradičních“ i podle nejpřísnějších požadavků. Naopak o katolických kněžích lze říct, že nežijí v tradiční rodině, zcela jistě. Výjimku tedy tvoří kněží západního ritu spolu s knězi, kteří ještě neprošli veřejným coming-outem, i když potají už rodinným životem žijí.

×
Diskuse
JV
October 16, 2015 v 21.30
Několik vět k porozumění katolické církvi
Dovolil bych si osvětlit smysl celibátu i odmítavý postoj katolické církve (a jistě nejen katolické církve) k homosexualitě.

Hlavní smysl celibátu je stejný, jako je smysl neženění se řeholníků a nevdávání se jeptišek: dát celý svůj život do služeb Boží věci. To není žádný hodnotnější způsob víry v Pána Boha než je víra lidí, kteří zakládají rodiny, případně žijí sami. (V katolické církvi to nikdo netvrdí.) Je to pouze jiný způsob služby a lásky prokazovaný Bohu i všem lidem.

Církev a víra v Boha stojí důsledně na straně života, tedy také na straně vzniku života. Bůh stvořil z lásky člověka i celý lidský rod. Rodina je pak základní buňkou společnosti. Je posvátným společenstvím lidí, v němž život vzniká a je o něj pečováno. Stejně jako Bůh dává z lásky život člověku, dávají žena s mužem ze vzájemné lásky, která je spojuje, život vlastním dětem.

Homosexuální vztah nemůže ničemu z výše uvedených principů z podstaty věci dostát. Proto jej nelze stavět na roveň rodině.

K tomu je třeba ještě dodat, že manželství má v katolické církvi mimořádně vysoký význam. Důvodem je ona schopnost darovat život. Manželství je svátostí. Svátostí je ovšem také kněžství. Právě proto, že oba tyto stavy jsou posvátné a těší se Božímu požehnání, nelze je tím, že kněz nedává život dítěti, chápat jako protikladné.

Dobrou noc a vše dobré přeje Jiří Vyleťal