Hurá do školky
Ivana RecmanováMinisterstvo školství představilo některé z nových návrhů. Jejich cíle jsou jasné: integrace dětí ze sociálně znevýhodněných rodin, a možnosti skloubení rodičovství s profesní kariérou. Návrhy mají příznivce i odpůrce.
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová nedávno představila chystanou revoluční změnu, která by začala platit od příštího školního roku. Povinná školní docházka by začínala už v pěti letech, čili rok před nástupem do školy. Prodloužila by se tak na deset let.
Jako důvody uvedla ministryně integraci dětí ze znevýhodněného prostředí a zároveň možnost skloubení kariéry a rodičovství. S tím jde ruku v ruce i to, že nově budou mít školky povinnost přijímat děti od čtyř let věku.
Názory se samozřejmě různí. Co se týče kritiky, vyvstaly otázky, jestli bude jeden rok sociálně znevýhodněným dětem stačit (na což poukázal například Tomáš Feřtek). Mnoho rodin navíc bude požadovat předškolní péči mnohem dříve než ve čtyřech letech věku svého dítěte.
Otázka je, jak by ty benefity a poradenství měly vypadat.
Abych pravdu řekl, nezajímá mne, zda paní Recmanová vzpomíná na svou školku ráda nebo nerada (v mnoha státech světa děti v tomto věku nemají na co rády či nerady vzpomínat) nebo zda se jí chce nebo nechce starat o dítě. Péče o dítě není totiž věc malicherného rozhodnutí, ale životní úkol. ten však na sebe nemusí vzít všichni, nicméně měla by ho (umět) vzít převážná většina z nás. Je jedním z hlavních zdrojů životního smyslu.
Autorka hovoří také o vzdělaných matkách, které se starají několik let o děti jako o "zmařených investicích". Zde se slučuje jakýsi levicový anarchismus s důrazem na svobodu vlastně s ekonomickým vulgarismem tak, jak ho známe z anglické školy politické ekonomie nebo marxismu.
Chtěl bych podotknout, že snižování hranice vymahatelnosti práva na školku pod třetí rok věku by znamenal ohrožení osobnostního a emočního vývoje dítěte, protože jak známe s vývojově-psychologických poznatků, zpravidla až ve třetím roce je ukončen proces separace dítěte od blízké vztahové osoby - matky a jsou tím položeny základy zdravého vztahu dítěte k sobě a okolí. Dávat dvouleté nebo dokonce i mladší děti do školek či jesliček považuji za provinění na duši dítěte, za projev sobectví matky či obou rodičů.
Zatímco když dá matka dítě do školky "až" ve čtyřech letech věku, nenapáchá tolik škody dítěti (národní hospodářství mně v tuto chvíli nezajímá, protože harmonicky se vyvíjející jedinec ty dva roky společnosti v budoucnu vrátí i ekonomicky dvacetkrát) jako když dítě předčasně separuje ve dvou letech nebo v jednom roce. Chápu, že velké korporace a lidé typu paní Recmanové to považují za únik ekonomických investic.
Přestože autorka na konci článku píše o zájmech dětí, vůbec nevnímám, že by je svými názory brala v potaz. Tzv. "slaďování" rodinného a pracovního života totiž fakticky znamená, že stát má umožnit rodičům plně se věnovat pracovnímu životu a kariéře na úkor svých dětí. A to je jednoznačně špatný směr.
Ve vyspělých zemích platí, že čím větší zaměstnanost žen, tím více dětí připadá na ženu.
ČR má menší zaměstnanost matek s dětmi do 6ti let než "feministické" Japonsko.