Základní hodnoty ve výchově a vzdělávání
Petr ChalušJak dneska projít vzdělávacím systémem? Stačí se dobře narodit, nebo chytře nasbírat certifikáty, ideálně pak obojí. Skutečná vzdělanost však vyžaduje komplexnější cestu.
Pokud máte štěstí, projdete vzdělávacím systémem od mateřské školky až k doktorátům na vysoké škole, jenže i tak stále nebudete rozumět sobě ani světu kolem sebe. Pokud máte štěstí, vyrostete v rodině s oběma rodiči, prarodiči, sourozenci a dalšími příbuznými, kteří vám předají do života všechno, co sami umějí, a stejně vám to nebude stačit ke štěstí ani naplnění. Vaše výchova a vzdělávání vám nedaly základní věci, pevnou půdu pod nohama, nedozvěděli jste se, jak přežít v divokém a složitém světě, ve kterém soutěží každý s každým, a zároveň dokázat být obklopen láskou a přáteli, nepřiblížily vás k pochopení smyslu všeho zrození a smrti.
Tento odstavec není úvodem k přihlášce do nějaké náboženské sekty, je úvodem k prvotním otázkám, které přehlížíme. Bez odpovědí na ně svou prací a budováním vzdělávacích systémů za obrovské peníze často pácháme úplné nesmysly, pohybujeme se po mapě vzdělávání jako slepí.
A vyhlásil, že cestu k pravým duchovním pravdám nelze doložit a osvědčit žádnými formálními certifikáty, nýbrž že je nutno ji osvědčovat a obnovovat každý den znovu, reálnou duchovní činností.
Abych byl konkrétní, právě vzdělání ve mně -- přes individuální problémy s dysgrafií a dyslexií -- vyvolává pocit znechucení, když čtu opakovaně " budhismus" místo "buddhismus" či když čtu: "...bohatou evropskou filozofickou tradici odsunulo mimo priority." Nemám přitom důvod, vždyť i z toho zvláštního nakupení slov rozumím, co chtěl autor říct. Jenomže jazyk, právě tak jako vzdělání, nedokáže dlouhodobě fungovat bez konzervativně zachovávaných, často zbytných či přežilých konvencí.
Každopádně je třeba pojmenovat to, že mrazivý vítr přišel do našeho školství ze Západu, angloamerický systém nám produkuje absolventy masových vysokoškolských oborů, kteří znají všechno, ale neumí nic. Možná si však tím připravujeme budoucí revoluční generaci, až budou silné ročníky dnešních školáků na vysoké nebo krátce po ní. Jen se obávám, zda vyhrabou z prachu to, na čem se dá stavět.