Otevřený dopis ministryni školství

Redakce DR

Zveřejňujeme otevřený dopis Učitelského profesního sdružení, adresovaný k rukám nové ministryně školství Kateřiny Valachové.

Vážená paní ministryně,

řada učitelů je velmi znepokojena skutečností, že se o důležitých změnách ve školství rozhoduje bez významné účasti těch, kteří mají největší odpovědnost za vzdělávání a na které všechny změny doléhají nejvíce — bez nás učitelů. Proto jsme se rozhodli založit Učitelské profesní sdružení, jehož hlavním cílem je připojit hlas učících učitelů z praxe k diskusi a k rozhodování o všech změnách ve vzdělávání. V dané chvíli považujeme za zásadní vyřešení těchto problémů:

Žádáme vznik Národní rady pro vzdělávání (její neexistencí je dlouhá léta závažně porušován Školský zákon). Jsme přesvědčeni, že právě Národní rada pro vzdělávání může udržovat kontinuitu vzdělávací politiky a současně může bránit nekoncepčním změnám i tlaku aktivistických a lobbistických skupin.

×
Diskuse
July 1, 2015 v 11.50
Otevřený dialog umožní méně otevřených dopisů
Otevřené dopisy o začleňování učitelů do rozhodování, o kariérním řádu a způsobech inkluze mi připomíná jednu věc, která se po roce 1989 v oblasti školství nikdy nestala. Nepodařilo se vést (udržet, moderovat, podporovat) transparentní a otevřený veřejný dialog osob s rozhodujícími pravomocemi s učiteli, rodiči, dětmi, studenty ve školách. Není to chyba roztříštění profesních sdružení učitelů, sdružení rodičů, dětí a dalších skupin, kterých se týká vzdělávání. Roztříštění (nebo malý zájem veřejnosti se angažovat dobrovolně) je pochopitelné po devastaci demokracie za totality a po divokém posttotalitním období individualistického soutěžení. Co není pochopitelné je již 25 letá neschopnost osob s rozhodovacími pravomocemi v naší demokratické zemi nabízet dialog, moderovat dialog a využívat ho pro rozvoj sektoru vzdělávání. Úřady všeho typu v oblasti vzdělávání jsou uzavřeny sami do sebe, do interních problémů (zájmy učitelů, rodičů a dětí je zajímají jen jako "zdroj"), zájmy klíčových národních, regionálních a místních autorit ve vzdělávání jsou netrasparentně proplateny se zájmy ziskových nebo zdánlivě neziskových organizací, projektů, služeb. Kdo by chtěl organizovat veřejný dialog? Snad nová ministryně bude chtít takový dialog, který umožní méně otevřených dopisů. (K těm obavám v článku výše ze způsobů inkluze ještě otázka: mnoho učitelů a rodičů podporují současnou snahu o větší inkluzi, vedete pane Sotoláři i s nimi dialog?)