Máme vás rádi, ale zastávat se vás nebudeme

Saša Uhlová

Výrok Andreje Babiše o Vietnamcích, kteří neplatí daně, nevzbudil významnější reakci ani pohoršení. To vypovídá o otevřenosti české společnosti víc, než by se na první pohled mohlo zdát.

Je to právě deset dní, co ministr financí Andrej Babiš řekl, že se jeho plán umožnit přímý a on-line přístup správce daně k údajům o tržbách žádných živnostníků vlastně netýká. „Proč mluvíte o živnostnících? Jedná se o restaurace a maloobchod. Mimochodem o kamenné obchody. Také o Vietnamce, kteří, jak známo, neplatí daně,“ prohlásil vicepremiér české vlády.

Naše noviny stojí v první linii boje za svobodnou novinařinu a lidská práva. Podpořte nás a přidejte se k nám!
×

Není snadné vysledovat, podle jakých zákonitostí se z některých výroků politiků stane velké mediální téma, a co způsobí, že jiné zcela bez zájmu zapadnou. Každopádně tentokrát se téměř nikdo nepohoršoval nad zjevně rasistickým výrokem. Ozvala se přirozeně Česko-vietnamská společnost, která žádá omluvu a pak už jen europoslanec Jan Zahradil (ODS) v Echo24 a komentátor deníku Právo ve sloupku Nekultura (18.3.2015). Ještě vyšel na iDnes blog, jehož autor to krátce, ale přesně shrnul. To je celá reakce politiků i občanské společnosti.

Co je vlastně na tom výroku tak špatného a proč se mu měli komentátoři a politici více věnovat? Co vlastně znamená, že je něco rasistické? Je to jen bič politické korektnosti, kterou velká část české společnosti pohrdá? Jestli to není spíš tak, že ve spravedlivém odporu proti korektnosti zapomínáme na politickou kulturu a obyčejnou slušnost.

Obchody, kde mnozí zákazníci prodavačům tykají. Foto Saša Uhlová, DR

Hlavní problém je v tom, že ten výrok není pravdivý, respektive je stejně pravdivý jako kdybychom řekli, že Češi neplatí daně, nebo že Češi kradou. Ona samozřejmě neplatí ani rovnice, že co Vietnamec, to obchodník.

Není těžké pochopit, proč Babiš použil právě tuto argumentaci. Podobně jako by lépe prošlo snižování dávek, když by se navodil dojem, že se to týká Romů, je lépe stravitelné, že buzerace s kasami se vlastně týká Vietnamců. Emoce, kterou zmínka o nějaké menšině vzbudí, má zapůsobit jako cukr, který osladí hořký nápoj. To není proti nám, to je proti nim! Tím má uniknout pozornosti, že se to týká všech. Metoda je to stará, ale zřejmě pořád účinná.

Pochopit, proč Babišův výrok skoro nikoho nepobouřil, už je o něco složitější. Vietnamci mnohým Čechům slouží jako důkaz toho, že sami nemají problém s rasismem. „Nemám rád Cikány, ale nejsem rasista, protože Vietnamci mi nevadí,“ je častý myšlenkový pochod a argumentace anticiganistů. Když pak stojím ve vietnamské večerce a dovnitř vcházejí zákazníci a bohorovně halekají „čau!“, namísto „dobrý den“ a drze prodavačům tykají, kladu si otázku, jestli ta deklarovaná náklonnost není trochu založená na pocitu nadřazenosti. 

Mlčeli komentátoři, mlčely osobnosti, a s jednou výjimkou mlčeli i politici. Sociální demokracie, která je s ANO v koalici, by přeci historicky proti rasismu vystupovat měla, bez ohledu na to, že řada jejích lokálních politiků, ale i významných představitelů, s rasistickým populismem bohužel pracuje. Ovšem vedení strany by nemělo nechat bez povšimnutí rasistický výrok, který vychází z jejich vlády. 

„Proč se vietnamské děti dobře učí, zatímco romské nikoli?“ Zní další argument. Jakoby chyba prostě nemohla být i na straně české společnosti a její otevřenosti, ale výhradně v těch druhých. Zjevný fakt, že Češi a Vietnamci žijí mnohem spíš vedle sebe, než spolu, a že tu k integraci příliš nedochází, může do budoucna znamenat problém. 

Výrok představitele české vlády a rezignace či lhostejnost, se kterou se ve společnosti setkal, rozhodně nepřispěje k lepšímu soužití. Ve Vietnamcích může jedině posílit pocit, že tady nejsou doma. A přispět k vytváření paralelních společenských struktur.Negativní jevy v podobě specifické kriminality a různých mafií, které velice často provázejí etnicky segregovaná a z majoritní společnosti vylučovaná uskupení a komunity, se vytvářejí postupně a pomalu. Když ale vzniknou, je velmi těžké proti nim z pozice státu nějak zasahovat. Skutečnost, že se řada vietnamských dětí úspěšně probojuje školským systémem a vystudují vysoké školy, nemusí situaci zvrátit. Vysokoškolsky vzdělaných a do společnosti „rozpuštěných“ Romů je tady taky celá řada, jen o nich nevíme, protože je nic nespojuje se sociálně vyloučenými lokalitami. Aby se nám nakonec nestalo, že přijdeme i o ten báječný argument, že přeci nejsme rasisti, když máme Vietnamce, kterých ovšem nejsme schopní se zastat, když je Andrej Babiš šmahem všechny odsoudí.

    Diskuse
    MH
    March 20, 2015 v 19.22
    Však je tón textů v DR o kosovských (a v jednom případě makedonských) Albáncích obdobný, a názory některých stálých autorů DR prezentovaný na FB ještě podstatně horší, než v případě Babiše a jeho Vietnamců.
    March 21, 2015 v 9.32
    Problém není v rasismu. Problém je v tom, že VĚTŠINA vietnamské populace u nás žije z pochybných kšeftů, v tom, že VĚTŠINA romské populace nepracuje, což je podstatně jiný případ, než když z většinové společnosti nepracuje okolo zhruby 5 %, což je marginální MENŠINA. Co se týká pochybných kšeftů většinové společnosti, tam si procento netroufnu odhadnout, ale počítám tak do 10 %.
    A tady je jádro pudla. Jestliže řeknu, že Vietnamci u nás žijí z černých kšeftů, urazím možná jednoho z deseti, který to nedělá. Když řeknu, že Češi jsou nemakačenka, urazím 9 z 10, což je jiný poměr. Chápete to?
    Mimochodem - je zde někdo, kdo by znal Vietnamce, který chodí třeba do fabriky? Viděli jste někdo Vietnamce při jiné práci, než při obchodování? Mě se to zatím nepodařilo, ale zajímalo by mě, zda má někdo jinou zkušenost.
    March 21, 2015 v 9.52
    Pane Ševčíku,
    tahle argumentace ovšem vůbec není správná. Je velmi zjednodušující a zavádějící. Takhle se totiž před válkou argumentovalo i proti Židům. Ani ti převážně nepracovali jako pomocní dělníci nebo třeba služky. Každý dělá, co umí, aby se uživil.
    Problém je přece v samotném systému, který kšeftaření umožňuje, ba podporuje. V kapitalismu se totiž nikomu nevyplácí chovat se jako mravní vzor. Ani ti, kteří vykonávají jakoukoli práci i ve špatných podmínkách, to většinou nedělají kvůli počestnosti, ale protože jim nic jiného nezbývá. Nebo si prostě nevědí jiné rady.
    March 21, 2015 v 10.8
    Jistě, paní Hájková
    ale pak je ohražování proti tomu, že Babiš o Vietnamcích řekne, že neplatí u nás daně, pokrytectvím. Vždyť je to pravda. Je samozřejmě chybou MF, že umožnila devastaci českého průmyslu a obchodu asijskou mafií, stejně, jako je chybou MPSV, že nedokáže dostat lidi do práce. Ale pořád platí to o té většině. Bohužel. A co se týká toho, že každý dělá co umí, s lopatou to zvládne každý. Ovšem musí chtít vůbec dělat.
    MP
    March 21, 2015 v 11.50
    P. Ševčíku,
    nechápu, proč právě v této otázce jste sedl na lep pravicové neoliberální propagandě. Kdypak vám konečně dojde, že mluvíte stejně jako Kalousek a Drábek nebo ještě před nimi Topolánek atd.?

    P. Hájková vám to naznačuje jasně: proboha, to vaše rozhořčení bylo možné a snad i oprávněné v minulém režimu, který každému práci DAL (přidělil, našel), jak to chceme nazvat (a samozřejmě takto vzniklá přezaměstnanost se pak negativně projevila ve výkonnosti ekonomiky, ale to je jiná otázka).
    Dnes, v kapitalismu, máme TRH PRÁCE, to jest BOJ o pracovní místa, jichž je MÉNĚ než uchazečů (poměr 1:10 normální, v některých regionech taky klidně 1:20). Takže těch 9 nebo 19 neúspěšných nejsou nemakačenkové, nýbrž poražení v konkurenčním boji.
    Čili, ano, pracovat může každý, ale nejdříve jej někdo musí zaměstnat! A v kapitalismu si každý zaměstnavatel třikrát rozmyslí, než vůbec někoho zaměstná, a když už se rozhodne zaměstnat, může se mezi uchazeči přehrabovat vidlemi. Je přece jasné, že v takové situaci nemají Romové šanci. A ten "nepříliš pozitivní postoj" k práci a povinnostech u některých z nich je DŮSLEDKEM, nikoli příčinou dlouhodobé nezaměstnanosti (ostatně, jasným důkazem je fakt, že za minulého režimu pracovali).

    A proč se nám Čechům tak líbí Vietnamci, že je dáváme zejm. Romům rádi za vzor? No protože jsou ochotni makat tak, jak by běžný Čech nikdy nemakal a - na rozdíl od Čechů - bez jakýhokoli nároků na sociální benefity. Jsou (jako ostatně všechny východoasijské národy) pro kapitalismus úžasně vhodní, rozhodně vhodnější než my Evropané - proto nás taky brzy konkurenčně zlikvidují. Mají tedy plné právo mluvit o Češích tak, jak mluvíme my o Romech ("zhýčkaní nemakačenkové"). Ale co je na takovém světě pěkného?

    Kdyby naopak všechny národy světa požadovaly sociální práva a sociální stát, byl by to konec závoda ke dnu, který nás ničí všechny. Takže naším vzorem by měli být spíš ti Romové než ti Vietnamci...
    March 21, 2015 v 12.7
    No, v něčem máte pravdu, pane Plevo. Až na to, že Vietnamci většinou nečekají, až je někdo zaměstná, ale sami podnikají.
    Kdyby totiž všichni lidé jen čekali, až je někdo zaměstná, tak to by možná nebyla úplně ideální situace. Zase by musel být jediným podnikatelem stát.
    MP
    March 21, 2015 v 12.37
    Nepochopení
    Naposledy včera jsem slyšel: "Jestli potřebujete fakturu..." Z úst etnicky evidentně majoritního zámečníka, který mi otevřel zabouchnuté dveře. S rozpaky jsem zalhal, že ano, pro firmu, abych díky té lži zaplatil o stovku víc. Ale vysvětlovat tomu ochotnému a pracovitému řemeslníkovi, že nerad podvádím stát by mi přišlo nepatřičné. Myslím, že Babiš chtěl zdůraznit,, že vietnamština obchodníci jsou jako my ostatní, nepovyšují se nad nás a taky platí daně jen když se tomu nedá vyhnout. A vyjádřil se neobratně, to se stává.
    March 21, 2015 v 13.4
    A zase můžeme skončit u toho, že kapitalismus nefunguje, protože jsme všichni nemravní. Pokud si ovšem dobře vzpomínám, loni tu tvrdil pan Rychetník, že například v Británii nejsou lidé o nic mravnější než v České republice. Ale stát si tam prý umí své právo lépe vymáhat. A lidé jsou zase zvyklí na to, že to stát umí.
    March 21, 2015 v 13.4
    Je tu smícháno více věcí dohromady.
    Pochybuji o tom, že by řemeslník, který nechtěl dát účtenku panu Profantovi, byl kolečkem v soukolí obrovské mafie. Tuto skutečnost opomíjí i pan Pleva, který se domnívá, že Vietnamci jsou od přírody dříči. Proč je ale pak u nás nenajdeme v továrnách? Ono to s tou pracovitostí asi takové není. Je fakt, že vydrží celý den prosedět spolu na tržnicích. Jestli by vydrželi stát u soustruhu je jiná otázka.
    Vraťme se k daňové otázce, tedy výroku Babiše. Řemeslník, který nevystaví účtenku a neodvede tím pádem z díla daň, nejspíše tyto peníze v naši zemi utratí. Zřejmě si je nevymění za dolary a neodveze si je do své země, tak jak to udělají Vietnamci, u nás pracující Ukrajinci a jiní cizinci. Čímž pomohou ekonomice své země, ale naši tím přidusí. Tyto částky nejsou malé a dost by ČR pomohlo, kdyby tu zůstaly. Domnívám se tedy, že mlčení informované veřejnosti k Babišovu výroku není nic proti politické kultuře.
    March 21, 2015 v 13.10
    Proč Vietnamci nestojí u soustruhu? Není to vůbec proto, že by se jim pracovat nechtělo, že radši postávají v tržnici. Ale u toho svého krámku jsou svými pány. Na to se v této debatě trochu zapomíná.
    Ostatně oni daleko častěji v těch krámech (protože tržnice už dnes fungují méně) zaměstnávají české ženy, jak jsem si všimla.
    + Další komentáře