Zákaz pobytu dva roky poté — jak se nám represe (ne)vyplatila

Jan Potměšil

V novém přestupkovém zákonu byla zachována sankce zákazu pobytu. Jak se osvědčila? Na Praze 1, kde se uplatňuje, výsledkem není jen vyhnání žebráků a lidí bez domova za hranice městské části, ale i navýšení osazenstva našich věznic.

Každý si jistě dosud vzpomíná na tažení poslankyně Řápkové proti „nepřizpůsobivým“, bezdomovcům a jiným „živlům“, které jí mělo přidat na popularitě rázné „řešitelky“ sociálních problémů a veřejných nepořádků. Jedním z prostředků, jak zavést Ordnung, byla i sankce zákazu pobytu nově zakotvená do přestupkového zákona. Vzhledem k tomu, že má být zachována i ve zcela novém „zákonu o přestupcích a řízení o nich“, bylo by vhodné se seznámit s tím, jak se osvědčila.

Proces přijímání nové sankce jsem pečlivě sledoval, své výhrady k návrhu, jakož i přehled legislativního procesu, jsem shrnul na prestupky.blogspot.cz, proti nové sankci jsem vystoupil i v tisku. Když už byla novelizace nakonec přijata, přemýšlel jsem alespoň, pak by měl být nový institut v praxi aplikován (má-li být vůbec využíván), viz prestupky.blogspot.cz. Na nějakou dobu jsem potom život nové sankce příliš nesledoval, než mě oslovila kolegyně, resp. sociální pracovnice, které se zejména na Praze 1 začali „ztrácet“ klienti (bezdomovci, drogově závislí).

Osoby, jimž pomáhala přežít ze dne na den a poskytovala jim sociální služby, se jí začaly jaksi vytrácet, případně „migrovaly“ na Prahu 2, 3, 5. Začala pátrat po důvodech — příčinou měla být politika radnice první městské části, která začala ukládat sankci zákazu pobytu tak, aby „centrum“ vyčistila od žebráků a jiných „podivných postav“.

Od Úřadu městské části Praha 1 jsme poté získali na základě informačního zákona (byť po delších peripetiích) celková čísla o uložené sankci a také třicet posledních rozhodnutí o uložení sankce. Od ledna 2013 do podzimu 2014 měla být sankce uložena cca sedmdesáti osobám.

Praha 1 chce být krásná, čistá, jen aby zářila, ale za jakou cenu? Foto tpsdave, Flickr
×