Říše středu versus modernisté
Luboš RokosLuboš Rokos navazuje na svůj text o morálce a obchod v čínsko-evropských vztazích z minulého týdne. Jaká je historie vzájemných setkávání obyvatel Číny a Evropy?
Setkání Evropanů s Čínou bylo od začátku setkáním dvou rozdílných světů. Na rozdílech si ale člověk právě o to lépe uvědomí, jakým je on sám. Mentalita západního světa také dobře vynikne díky konfrontaci s tradiční společností typu Číny.
Čína dlouhou dobu odolávala zájmům evropských námořních velmocí. Evropané neměli sílu na to dobýt tak velkou zemi a i navázání obchodu představovalo větší problém, než se může zdát. Na rozšíření obchodu Evropané napřeli svou diplomacii i války. Obzvláště nechutnou ukázkou byly tzv. opiové války. Britové tehdy dováželi ze své kolonie v Indii do Číny opium.
Drogová závislost samozřejmě ničila postižené osoby a prodej opia vyčerpával čínské stříbrné zásoby. Císař tedy vydal pokyn k zákazu dovozu opia. Britové zvedli zbraně a obnovení dovozu drogy si vynutili. S nadsázkou se dá říci, že kdyby Britové svůj pobyt v Indii místo pěstování máku věnovali studiu zákonům karmy, nemusela by být Británie a západní svět zaplaven heroinem z té bývalé části Indie, odkud se vozilo opium do Číny a která se dnes nazývá Afghánistán.
Ale co bránilo Číně otevírat se obchodu samotnému a cizím kulturám vůbec? Byla v tom jistá sebestřednost, jak se odráží v názvu „Říše středu“. Čína schovaná za Velkou zdí patřila do ranku civilizací s tradicí sahající až do starověku. Tyto civilizace měly vlastní dynastie, vlastní bohatství, stabilizovanou společnost a přesvědčení o vlastní výjimečné pozici.
Výjimečné postavení říše mělo pocházet z přízně nebes. Tuto stabilitu mohlo ohrozit otevření se světu a jiným, neznámým myšlenkám a praxi. Tyto tradiční říše ale přes své výchozí postavení podléhaly novým kulturám, které je předehnaly. Nové kultury doháněly náskok dík dvěma faktorům - vnějškově učením se od okolního světa, vnitřně jinou strukturou vlastní společnosti.
Arabský učenec al-Birúní vystihl rozdíl mezi prastarou indickou říší a mladou, expanzivní říši arabskou: „Hinduisté věří, že žádný národ není tak dobrý jako ten jejich, žádní králové, žádná víra a žádná věda tak jako ta jejich. ... Jejich nadutost je tak velká, že když jim povíte o nějakém vědním oboru nebo učenci v Chúrasánu nebo v Persii, budou vás považovat za ignoranta, či spíše za lháře. Kdyby cestovali a stýkali se s jinými národy, brzy by změnili svůj názor.“ (Strnad, Jaroslav a kol.: Dějiny Indie)
Arabský náhled na věc podal učenec al-Kindí: „Neměli bychom se stydět uznat pravdu, ať k nám přichází z kterého chce pramene, třeba od dřívějších generací a cizích národů. Ten, kdo ji hledá, cení si ji nadevše.“ (Hourani, Albert: Dějiny arabského světa) I Číňané by možná změnili názor na izolaci, kdyby věděli, kam se světový vývoj pohne.
Podstatnější rozdíl ale představovala vnitřní struktura čínské říše. V neměnném společenském řádu měl každý dán svoje postavení, práva i povinnosti. Člověku se tak na jednu stranu uzavírala možnost společenského vzestupu, na druhou stranu měl zajištěnu základní obživu v rámci své pozice.
Nerozumím tomu příkladu s dveřmi baptistéria ve Flerenciii, ve kterém zvítězil "řemeslník Bruneleschi". Ti ostatní soutěžící byli asi také řemeslníci, kdo jiný by se do takové soutěže mohl hlásit? Byli snad zavedenější? Druhý vítěz té soutěže, Ghiberti, ani nebyl starší než Bruneleschi.
Ale v Číně přece také byla v teorii také meritokracie, o úřednická místa se soutěžilo ve zkouškách, do kterých se teoreticky mohl přihlásit každý.
--------------------------------------
Ale to jen tak mimochodem; sám o sobě inspirativní text, který ovšem na konci nechá otevřenou jednu zásadní otázku:
Ta převažující tendence současného - pokročilého - světa, směřující k vyrovnání rozdílů mezi bohatými a chudými - je možno právem soudit, že je to legitimní snaha o "zlatou střední cestu", anebo je to naopak jenom východisko z nouze, jenom čistě mechanické sociální opatření, které jenom poněkud mírní extrémy, ale v žádném případě substanciálně neřeší onen klasický (marxisticky pojímáno) konflikt mezi prací a kapitálem?
a děkuji za reakce.
Inckou říší bych nyní lépe charakterizoval jako "založenou na prastarých principech".
Čína - co jsem vyčetl, fungovala na korupčních vztazích "něco za něco", tedy žádná volná soutěž, ale úředník za nějakou úplatu poskytoval služby. Nevím, jestli takto kupovaná byla i úřednická místa, hlavní je, že dosazený úředník fungoval v takových zajetých vztazích a zachovával společenský status quo.
U florentské soutěže je důležitý fakt, že vůbec proběhla. Středověká města měla na řemeslné zakázky cechy, které měly cechovní právo (tzn. zákaz konkurence). Kdo stál mimo cech, nemohl podnikat. A kdo chtěl do cechu, musel nejprve absolvovat stupeň učedníka, byl poslušen mistrovi (ten ho mohl i tělesně trestat), pak stupeň tovaryše a samostatné povolání mohl člověk vykonávat po složení zkoušky (i tady ale míval cech alespoň v Čechách právo samostatné povolání zakázat).
To pnutí v Evropě zatím nevypadá na nějaký přechodný stav. Liberálové v něm spatřují ideál, protože nutí lidi na obou pólech k vyšším výkonům, aby obstáli. Tedy nespatřují v tom základní problém, ale základní požadavek. ta zlatá střední cesta slouží skutečně k prevenci stavu, aby se na cestě za proklamovanou lepší budoucností nešlo přes mrtvoly těch, co neumí obstát..