Kulturní tvář Čínské lidové republiky na Pražském hradě

Olga Lomová

„Každé umění je v jistém smyslu propagandou, ale ne každá propaganda je uměním.“

V císařské konírně Pražského hradu se na měsíc otevřela výstava s názvem „Peking — Praha: nový pohled na současné čínské umění“. Jedná se o další zastávku putovní výstavy po zemích slovy čínského tisku „jihovýchodní Evropy“. Výstava uspořádaná v rámci nedávno podepsaných mezivládních kulturních dohod putuje od Sofie přes Bukurešť a Prahu do Skopje a Bělehradu.

Vystavené exponáty (především malba, ale také několik soch, fotografií a video) reprezentují dílo tří generací umělců a vesměs vznikly v posledních zhruba dvaceti letech. Někteří zastoupení umělci v Čechách již vystavovali v 90. letech v galerii Rudolfinum, tehdy částečně s puncem politického disentu, většina se v Čechách objevuje poprvé. Díla pocházejí ze soukromé sbírky pekingského galeristy Čcheng Sin-tunga (Cheng Xindong, v tiskové zprávě jako Xin Dong Cheng), který pravidelně spolupracuje s čínským ministerstvem kultury na prezentaci čínského umění v zahraničí.

Z české strany se na přípravě výstavy nejvíc angažovala Smíšená Česko-čínská komora vzájemné spolupráce, která si od podobných projektů slibuje vytváření příznivých podmínek pro pronikání českých subjektů na čínský trh, mezi partnery výstavy nechybí PPF, která již v Číně podniká.

Výstava nemá jiné ambice a jinou koncepci než ukázat divákům, že Čína se již modernizovala a provozuje se zde umění stejné, jako kdekoliv jinde. Vzhledem k tomu, že na výstavě je nepříliš utříděná směs stylů a autorů různé úrovně i děl různého smyslu, a také proto, že doprovodný katalog a další materiály obsahují především politické fráze a minimum věcných informací, porozumění, k němuž diváci mohou dospět, má své meze.

×