Váš názor je pro nás důležitý

Společně s 12 evropskými mediálními partnery jsme součástí projektu PULSE: evropské iniciativy podporující mezinárodní novinářskou spolupráci.

Napište nám do dotazníku, co z dění v Evropě vás nejvíce zajímá, o jakých zemích byste chtěli číst více nebo nám dejte tip na témata, kterých jsme si zatím nevšimli.

Otevřít dotazník

Kulturní tvář Čínské lidové republiky na Pražském hradě

Olga Lomová

„Každé umění je v jistém smyslu propagandou, ale ne každá propaganda je uměním.“

V císařské konírně Pražského hradu se na měsíc otevřela výstava s názvem „Peking — Praha: nový pohled na současné čínské umění“. Jedná se o další zastávku putovní výstavy po zemích slovy čínského tisku „jihovýchodní Evropy“. Výstava uspořádaná v rámci nedávno podepsaných mezivládních kulturních dohod putuje od Sofie přes Bukurešť a Prahu do Skopje a Bělehradu.

Vystavené exponáty (především malba, ale také několik soch, fotografií a video) reprezentují dílo tří generací umělců a vesměs vznikly v posledních zhruba dvaceti letech. Někteří zastoupení umělci v Čechách již vystavovali v 90. letech v galerii Rudolfinum, tehdy částečně s puncem politického disentu, většina se v Čechách objevuje poprvé. Díla pocházejí ze soukromé sbírky pekingského galeristy Čcheng Sin-tunga (Cheng Xindong, v tiskové zprávě jako Xin Dong Cheng), který pravidelně spolupracuje s čínským ministerstvem kultury na prezentaci čínského umění v zahraničí.

Z české strany se na přípravě výstavy nejvíc angažovala Smíšená Česko-čínská komora vzájemné spolupráce, která si od podobných projektů slibuje vytváření příznivých podmínek pro pronikání českých subjektů na čínský trh, mezi partnery výstavy nechybí PPF, která již v Číně podniká.

Výstava nemá jiné ambice a jinou koncepci než ukázat divákům, že Čína se již modernizovala a provozuje se zde umění stejné, jako kdekoliv jinde. Vzhledem k tomu, že na výstavě je nepříliš utříděná směs stylů a autorů různé úrovně i děl různého smyslu, a také proto, že doprovodný katalog a další materiály obsahují především politické fráze a minimum věcných informací, porozumění, k němuž diváci mohou dospět, má své meze.

Pro českého diváka, který má zažitou představu o tradiční čínské malbě, bude objevné, že dnešní umění se od tradice tušové malby distancuje. Stopy domácí kulturní tradice se objevují naprosto výjimečně a zpravidla způsobem, který ji v konfrontaci se současným světem destruuje. O něco pevnější vazby existují k domácímu lidovému umění s jeho specifickou estetikou přebujelých tvarů a barev.

Výstava budí rozpaky svým nezakrývaně pojatým utilitarismem ve spojení s unikátním výstavním prostorem. Česká uměnímilovná veřejnost v Císařské konírně Pražského hradu spíš než nástroj prohlubování politické a ekonomické spolupráce očekává skvosty mimořádných hodnot a celky vytvářející promyšlený komentář lidské existence. Na námitky, že čisté umění beztak neexistuje, dovolím si parafrázovat výrok spisovatele Lu Süna z počátku 30. let: „Každé umění je v jistém smyslu propagandou, ale ne každá propaganda je uměním.“

Autorka připravila delší článek na toto téma pro příští číslo časopisu Art+Antiques.