Co vlastně mohou studovat zrakově postižení?
Ivana RecmanováU řady oborů Filozofické fakultury Univerzity Karlovy se objevují požadavky na zrak. Ne u všech je to však odůvodnitelné.
Blíží se doba uzávěrek přihlášek na vysoké školy, což znamená, že na fakultních a univerzitních webech přibývají informace ohledně přijímacích řízeních a studiích. Krom toho, že se školy snaží pro uchazeče vypadat co nejatraktivněji, se ovšem také objevují případy, kdy se školy snaží některé uchazeče odradit.
Jedním z takových případů jsou některé obory Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Když se podíváme na dokumenty požadavků přijímacího řízení na bakalářské a magisterské obory, zjistíme, že se v nich objevují leckdy obskurní informace:
- „Studium je náročné na zrak“ (Mgr. Historie — české dějiny v evropském kontextu, Mgr. Historie — Hospodářské a sociální dějiny),
- „Studium oboru historie je náročné na zrak, studenti pracují s velkým množstvím odborných textů v několika evropských jazycích“ (Bc. Historie, Mgr. Historie — Obecné dějiny),
- „Upozorňujeme, že studium japonštiny je náročné na zrak. Mnohé učební materiály mají velmi malé fonty, čtení znaků samo o sobě zatěžuje zrak, studium proto není vhodné pro osoby s vážnějšími vadami zraku“ (Bc. a Mgr. Japanologie)
- „Studium oboru Historie — Evropská studia je náročné na zrak, studenti pracují s velkým množstvím odborných textů v několika evropských jazycích“ (Bc. Historie — Evropská studia).
Se zrakovým postižením (a dokonce i s vážnými kombinovanými vadami) se lze naučit leccos. Někteří hluchoslepí se naučí mluvit i číst a psát v cizím jazyce. Smyslové postižení neznamená postižení vůle nebo intelektu.
Je ale zapotřebí speciální zázemí výchovné, technické i personální.
Co se týká technického a personálního zázemí FF UK, odhaduji, že fakulta a jednotlivé katedry (které nabízejí výše zmíněné obory) je nemají (na takové úrovni), aby mohly ZARUČIT výuku zrakově postižených.
Studium historie (a lingvisticko-historických oborů) je náročné mj. v tom, že je nutné pracovat s primárními prameny, které se nevyskytují zrovna v user-friendly prostředí a podobě. Příklad: procházení archivů (zdaleka ne všechny knihovny mají digitalizované katalogy, natož knihovní fond v digitální podobě), četba (luštění) primárních pramenů, četba kaligrafie a rukou psaných textů.
Některé úkoly nemá zrakově postižený šanci splnit, ale osnovy a hlavně zaměření oboru je vyžadují.