Pro Facebook jsi zboží, se s tím smiř
Mikuláš FerjenčíkV souvislosti se změnou pravidel Facebooku se po síti šíří hoax týkající se autorských práv. Facebook je především perpetum mobile na peníze. Zpeněží všechno, co se mu poskytne.
K napsání tohoto článku mě přiměla masová hysterie ohledně hoaxu, že Facebook zajímají nějaká naše prohlášení ohledně kopírovacího monopolu (či autorských práv, jak se mu neodborně přezdívá). Odpověď je prostá. Ne nezajímají (viz lupa.cz) a tady by se dalo skončit.
V rámci spravedlivého rozhořčení jsem se rozhodl ještě chvilku pokračovat. Co je to vlastně ten Facebook?
Facebook je především perpetum mobile na peníze. Sociální síť „pro všechny“, kterou se snaží být, je totiž z principu přirozený monopol a to z jednoduchého důvodu - jsou tam totiž „všichni“. Je to dokonalá ukázka networking effectu, kdy dominuje nakonec jediný subjekt. Proč bychom si zřizovali další účty jinde, když ten facebookový stačí...
No a když už je tu dominantní postavení, je na čase ho pořádně kapitalizovat. První krok je proměnit své uživatele ve své nádeníky. Jak víme, Facebook „je a vždy bude zadarmo“, takže zpoplatnění služeb není cesta vpřed. Místo prodávání služeb uživatelům je lepší prodávat uživatele, případně jejich práci. Každým statusem, každou fotkou, každým kliknutím tedy Facebook živíme. Dodáváme mu obsah zadarmo, ten obsah, kvůli kterému ho další uživatelé navštěvují, ale nedostáváme za to nic.
Obchodní model je tu, ale určitě by šlo zvýšit ziskovost. Cesta je jednoduchá. Krok jedna zvýšit obtížnost přechodu ke konkurenci, ekonomové pro to mají termín transakční náklady. Facebook to dělá tak, že si všechna data svých uživatelů nechává, neumožňuje jejich export a neumožňuje ani součinnost s aplikacemi třetích stran, pokud by mu lezly do zelí. Facebook se snaží stát se Internetem, Internetem obestavěným vlastní korporátní zdí.
Další trik pro zvýšení zisku je promíchání nekomerčního obsahu a reklamy. To se týká jak příspěvků na zdi, tak reklamy placené. Kromě toho, že se vám na zdi zobrazují placené příspěvky se může velmi snadno stát, že se sami stanete součástí reklamy. Stačí abyste tuto možnost nevypnuli v nastavení a objevíte se v reklamě na produkt, který třeba vůbec nemáte rádi.
Já jsem takhle „propagoval“ ODS, když jsem lajknul její stránku, protože mě zajímalo, co píšou a následně můj ksicht Facebook používal v reklamě na stránku ODS, která se zobrazovala mým přátelům. Sice jsem to následně vypnul, ale těžko říct, kdy zase Facebook změní nějaké nastavení a něco podobného se mi stane znovu.
Jak se tedy bránit? Hlavní je být si vědomi toho, že Facebook zpeněží všechno, co mu poskytnete. Pokud mu to tedy neposkytnete, zpeněžení je o něco obtížnější. Mějte ale na paměti, že i obsah chatů si Facebook ukládá a to i v případě, že příspěvek neodešlete. Facebook o vás navíc spoustu informací získá z chování vašich přátel.
Co se institucionálního boje týče, osobně bych uvítal, kdyby EU donutila Facebook k snadnému exportu dat pro uživatele, kteří chtějí odejít. Stejně jako bylo na místě donutit telefonní operátory, aby svým zákazníkům umožnily přenést si číslo ke konkurenci, je na místě regulovat vládu uživatele nad svými daty.
A proč tuhle hydru krmím?
Je to zábava, používám ho k pirátské propagandě a jsem na něm lehce závislý. Každé ráno si ale řeknu, kdybych chtěl, dokázal bych přestat.
Co se používání Facebooku týče, doporučuju pár základních opatření:
Dostávejte uživatele na svůj web, který máte pod vlastní kontrolou, Facebook je podpora, neměli byste na něm záviset. Používejte i další služby, rozhodně nepoužívejte Facebook z pohodlnosti k věcem, na které se nehodí, akorát zbytečně posilujete jeho monopol. Hlavně ale nevydávejte žádné výzvy ani prohlášení, vystavujete se tak výsměchu autistické kyberelity.