Člověk, zabiják nebo světec?

Štěpánka Šprynarová

Každý člověk během svého života podléhá různým proměnám. Skrývají se za nimi tytéž mechanizmy biologického, psychologického a sociálního přizpůsobování. Za pozornost stojí dva mechanizmy tohoto přizpůsobování.

Přemýšlení o proměnách člověka v rámci teorie ucelenosti mě přivedlo k názoru, že se člověk může stát zabijákem i světcem. Změna společenského systému a změna člověka (a stejně tak v obráceném sledu, změna člověka a změna lidského společenství) probíhají současně a navzájem se podmiňují a ovlivňují. Celostní přístup respektuje jedinečnost člověka v jeho bio-psycho-sociální jednotě, takže je blízký postoji, z něhož vycházela Světová zdravotnická organizace při definici zdraví jako „stavu fyzické, psychické a sociální pohody“.

Životní zkušenosti mě poučily, že se mezi lidmi můžeme setkat nejen s vrahy (poměrně často) ale i se světci (velmi, velmi vzácně). Proto soudím, že člověk je latentní zabiják i latentní dobroděj. Jestliže soudím, že člověk jako jedinec má vlohy k zabíjení stejně jako k dobročinnosti a je tedy latentní dobroděj i latentní vrahoun, nepomíjím skutečnost, že lidé nejčastěji nerealizují ani jednu, ani druhou z obou extrémních možností.

Běžný člověk se většinou nestává vrahem a ke světectví se propracuje jen naprosto výjimečně. Nerodí se jako vrah ani jako světec, stává se jím. Stává se jím v důsledku svého chtění a své vůle toto chtění uskutečnit.

Je zjevné, že se člověk může v průběhu svého života měnit. Má-li se měnit, měl by zároveň vědět, jaký skutečně je. To zjistí nejlépe na  svých současnících - znalost současné množiny lidí je relevantní, vždyť do ní vyústily všechny množiny dříve žijící. Zároveň také dnes už zná mnohé z mechanizmů, jimiž se procesy změn člověka uskutečňují.

Za proměnami každého z nás — „člověka z ulice“, zabijáka i světce — se skrývají tytéž mechanizmy biologického, psychologického a sociálního přizpůsobování. Tyto mechanizmy s jejich zákonitostmi se odehrávají na půdě pevně nebo volněji zděděných vlastností člověka.

×
Diskuse
JB
October 8, 2014 v 13.24
A příroda?
Dobrý den paní Šprynarová,

děkuji za zajímavý a podnětný článek.
Chybí mi ale jeden aspekt. A sice ten, že náš život je nerozlučně spjat se životem celé planety.
Kupříkladu píšete: "Nezbývá tudíž nic jiného, než učit lidi uvědomělému myšlení, zaměřenému na prožití kvalitního života všech členů lidského druhu." Já bych toto rozšířil: "...zaměřenému na prožití kvalitního života všech živých (i neživých???) organizmů" nebo tak nějak. Myslím, že naší civilizaci chybí uvědomění, že pokud budeme planetu plenit tak, jak jí pleníme doposud, že nemůžeme najít onen kvalitní život. Nestačí nezotročovat "ostatní" lidi, nesmíme zotročovat naší planetu.

Podobně když píšete v závěru: "není nejvyšší čas, využít současného rozvoje existujících vědních oborů k uskutečnění osobní a společenské spokojenosti všech - nebo alespoň většiny?" máte patrně na mysli všechny lidi, NIKOLIV všechny živé bytosti a prosperitu planety jako celku.

A jako říkáte, že jednotlivci utváří lidskou společnost a lidská společnost utváří jednotlivce, pak to musím rozšířit, že naše planeta utváří nás podobně jako my utváříme planetu.

Je na čase si začít toto uvědomovat.

Srdečně,
Jan Bílek.
October 9, 2014 v 7.33
Nemáme hlavní odpovědnost vůči našim bankovním kontům
Ano, odpovědnost vůči svému bankovnímu kontu – to je zásada, kterou se nám snaží vštípit finanční kapitalismus. Učí nás, že je třeba si své bankovní konto hýčkat. Že žít ve stáří bude jenom ten, čí konto bude dostatečně silné, neatrofované, případně podepřené nějakým pilířem.
Je to samozřejmě lež. Žít ve stáří, tedy v období úbytku tělesných i duševních sil, budeme jen tehdy, pokud nás jiní (přesněji mladší generace) nechají žít. „Nechat žít“ neznamená nestarat se o druhé, ale naopak, starat se o ně, když to potřebují. Bez ohledu na výši jejich bankovního konta, které se lehce může stát bezcenným. A pochopitelně starat se i o širší životní prostředí.
Máme vůbec právo starat se jen o sebe? Patří to k nezcizitelným lidským právům? Pokud ano, pak můžeme jen tiše doufat, že tohoto svého lidského práva lidé nebudou využívat. To by byl totiž konec společnosti a nejen společnosti.
Jak velké procento lidí asi myslí odpovědně a uvědoměle? A jsou schopni naučit tomu jiné lidi?
ŠŠ
October 9, 2014 v 9.28
Panu Bílkovi
Zdravím parťáka z množiny uceleného přístupu a děkuji za doplnění.