Emancipace od práce
Saša UhlováPráce je pro někoho smyslem života, pro jiné ale představuje pouze nepříjemnou nutnost. Milovníci zaměstnání by si své odporné choutky měli nechat od cesty a neotravovat jimi život nám, kteří jsme normální.
Bez práce nejsou koláče, vštěpuje nám lidová moudrost od útlého dětství. Kdo nepracuje, ať nejí, zní ostřejší verze té samé myšlenky. Co vlastně všechno je a není práce, už úplně jasné není, ale dá se předpokládat, že se jedná pouze o takovou práci, za kterou člověk dostává plat.
Že se pracovat musí, bych ještě, byť nerada, pochopila, ale zcela mi uniká povýšení finančně ohodnocené práce na životní smysl, ze kterého pak vychází, že kdo nepracuje, ten není. A to je jádro mého sporu s obhájci včasného nástupu matek do zaměstnání.
Spor probíhá průběžně, jak v diskuzích narážím na téma jeslí a školek, nutnosti pracovat, potřeb se socializovat. Už jednou jsem se pokusila vysvětlit, že na to můžou být pohledy různé, ale nechytla jsem to za ten správný konec.
Můj pohled byl příliš elitářský. Dělit populaci na intelektuály, kteří se živí hlavou a pracují s nadšením, a „obyčejný dělný lid“, který pracuje, protože musí, nebyl dobrý nápad. Realitě to totiž neodpovídá.
Určitě se najdou lidé, kteří pracují s nadšením, Bez práce by si svůj život neuměli představit. Naplňuje je a dodává jejich životu smysl. Takoví lidé se ale najdou ve všech vrstvách společnosti. Další pak pracují, protože se potřebují uživit, nebo proto, že se to má. A nakonec jsou i lidé, kteří ethosu práce nepodlehli a vědí, že chodit do zaměstnání je jenom nutný opruz. Skupin a kombinací je ještě mnohem více, protože řada lidí práci nemá, i když by ji třeba chtěli, nebo potřebovali.
Patřím k těm, kteří zaměstnání považují za strašlivou nepříjemnost a nestydím se za to. Nejsem v tom sama, mám kolem sebe takových lidí celou řadu. Jen se prostě nenosí o tom veřejně mluvit. Jakoby se tím člověk trochu vylučoval ze slušné společnosti. Proč ale? Je to jen jedna z variací na touhu být bohatý. Také bych chtěla být bohatá. Hlavně proto, abych nemusela pracovat. Ještě raději bych ale byla, kdyby k blaženému celoživotnímu lenošení nebylo peněz potřeba.
O tom, jak strašně bych chtěla nepracovat, bych mohla napsat nejeden sloupek, možná celý soubor článků. Když si představím, jak o tom píšu a hlavou se mi začne honit, jak popsat všechny ty báječné možnosti trávení volného času, opouští mě dokonce ona věčná únava, která mě přepadne pokaždé, když jen pomyslím na práci. Možná bych se mohla živit právě tím, že bych psala, jak hnusné je pracovat.
Je to právě zbožštění práce, které stojí za požadavkem, aby se matka urychleně vrátila do zaměstnání, aby se snad nesnížila její lidská hodnota. Chápu, že některé matky si připadají nečinné, když nechodí do zaměstnání. Nechť tedy pracují. Chápu také, že řada matek malých dětí pracuje z ekonomických důvodů a soucítím s nimi. Ostatně jsem v podobné situaci. Ale nechápu, proč se obhájci kolektivních zařízení pro malé děti snaží vnutit mi představu, že bych měla své dítě svěřit cizím lidem a vrhnout se do pracovního procesu dobrovolně.
Smířila jsem se s tím, že život nemohu trávit úplně podle svých představ. Ale nikdy k smutnému faktu, že musím otročit na trhu práce, nebudu přistupovat s pionýrským nadšením. A už vůbec nechápu, proč se tomu říká emancipace.
Blbý je, že tomu neodpovídá kapacita příslušných institucí - školek. Když už žena přistoupí na to, že se teda emancipuje (stejně je potřeba z něčeho tu hypotéku platit...), ale dítě jí z kapacitních důvodů do školky nevezmou, je to k vzteku. A nebo když se rozhodne, že se emancipuje, ale nikde ji nechtějí zaměstnat... Chtělo by to tu ideologii emancipace doladit, pak bych se zas tak moc nezlobila :-)
Znám dost mužů, kteří jsou tak pracovně "emancipovaní", že večer viděj dvojmo. Dokonce bych řekla, že u matky tří dětí se to ještě snese, když má k placené práci a chození do zaměstnání rezervovaný postoj, ale u jejich otce?
Jinak data k tomu nemám, ale nezdá se mi, že by se nehodilo veřejně mluvit o tom, že nutnost mít zaměstnání může být pěknej vopruz, alespoň já o tom mluvím témeř nepřetržitě :-) a nikdy nikdo najevo žádné pohoršení nedával.
Zbožštění práce kolem sebe taky nepozoruju a za proklamacemi ohledně tzv. "lidského kapitálu" (nikoliv "lidské hodnoty", jak to nazýváte Vy, ta pobytem mimo pracovní trh , v nitru rodiny, jistě neutrpí), vnímám hlavně čiročirou paniku - ze ztráty atraktivity pro potenciální zaměstanavete , "díry" v CV (jistě jste si všimla, kolik věcí lidé nedělají pro tyto věci samé, ani pro sebe, ale pro CV) - vše motivováno obavami z chudoby a hlavně z ještě větší průdy v podobě ještě horšího zaměstnání, za ještě menší peníz a ještě nepříjemnějších podmínek.
Mimochodem, pojem "emancipace" jsem v souvislosti s ženymi a pracovním trhem už dlouho neslyšela, ted se mluví spíše o rovných šancích.
Pristi sloupek by se mohl jmenovat treba
"I muzi maji pravo v ramci rovnych sanci nenavidet svou praci" :-)))
Každopádně sloupek nesloupek, analýza neanalýza, některý věci by se neměly účelově překrucovat.
Například jsem si nevšimla, že by někdo někomu vnucoval představu, že má dítě šoupnout do kolektivního zařízení a spěchat roztáčet kola kapitalismu - zatím se totiž nepodařilo příslušným tvůrcům politik předškolního vzdělávání vnutit ani představu, že pokud matka do zaměstnání jít potřebuje, nebo - nedej bože - chce - měla by mít šanci místo v předškolním zařízení získat. Místo toho se oficiálně vyhlásilo (viz prohlášení mluvčí ombutsmana), že předškolní zařízení nejsou hlídací službou pro rodiče, aby se to mohli věnovat svým placeným zaměstnáním , ale vzdělávacím zařízením pro děti, a proto zaměsnání matky či obou rodičů již není jako kritérium pro přijetí uplatňováno.
Sloupek nesloupek, analýza neanalýza, je to pěkně napsaný, ale z jinýho světa.
ale osobne s temi tlaky na to, abych sla makat, taky zkusenost nemam. mozna je to tim, ze jsem byla v jiny situaci a pracovat sjem jit musela celkem brzo... zase jsem obcas narazela na opacny tendence - vycitky, ze jsem syna do instutuce umistila tak brzo...
No analýza by pak mohla být o tom, jaké to má důsledky pro matky malých dětí, když se ideologie "kdo nepracuje, ať nejí" ještě upřesní o ideologii "každý se o sebe musí postarat sám, stát není zaopatřovací ústav" - což pak v praxi ústí do doporučení typu - když chcete pracovat za 15 000 brutto, můžete si přeci zaplatit soukromou školku za 9000/měs. a stravné zvlášť. "Ano, Karle, to znamená, že se ti splní ten tvůj sen hrát s Prácheňským zadarmo. "
Saša Uhlová mluví o „lidské hodnotě“ těch, kteří nepracují. Přeloženo do vědečtiny jde o sociální status, který se dnes odvozuje od práce a výdělku.
V nedávném eseji o zrychlování zde v referendu Filip Vostal psal o „flâneurs“, kteří se v 19. století volným tempem procházeli po Paříži, někdy s želvami na vodítku. Tehdy ovšem ještě přežívaly aristokratické hodnoty: volný čas byl výsadou bohatých, existoval termín „gentleman of leisure“, pracovat za peníze společenský status snižovalo, udržovala se – i když zčásti jako fikce - představa, že k vysokému společenskému statusu patří mít „nezávislý příjem“, tedy příjem ze zděděného majetku.
Dnes je to naopak: lidé s nejvyšším statusem se chlubí tím, že pracují 12-14 hodin denně. U Billa Gatese se kdysi mluvilo o tom, že není jasné, kdy vlastně spí, a to většinou s obdivem, nikoliv jako o důkazu, že je trochu blázen.
U práce nejde ostatně jen o sociální status současný, ale i budoucí. Lidé si nejen vydělávají na živobytí ale také pracují na svém životopisu. Setkal jsem se s mladou právničkou, která nastoupila do velmi prestižní právní firmy kde pracuje s obrovským nasazením a je placena tak málo, že by si ty peníze snad vydělala i jako ta příslovečná pokladní v samoobsluze, kdyby měla tolik přesčasů. Je to ovšem investice do budoucí kariéry.
Těm ženám, které považují možnost pracovat i když mají malé děti za „emancipaci“ se nedivím. Ženy, které strávily velkou část svého života doma s dětmi shánějí slušnou – nebo vůbec nějakou- práci těžko a jsou často v situaci ponižující závislosti na partnerovi.
Znám rodiny, kde je na rodičovské dovolené otec. Zdá se, že je to často strategické rozhodnutí dobře sehraného páru, kde jim to tak vyšlo, že v tuhle chvíli je otec tím, kdo si může dovolit z práce vypadnout. Příklad: Dvojice lékařů, kde muž má již všechny potrřebné atestace a slibně začatou vědeckou kariéru, žena to kvůli prvnímu dítěti ty atestace nestihla. Na rodičovské dovolené s druhým dítětem je otec, jeho kariéře to tolik neuškodí, protože může doma pracovat na vysokoškolské učebnici, což se v životopisu také vyjímá dobře.
V praxi se to dělá třeba tak, že žena jednou nestihne dojít na úřad práce ve stanovený den a hodinu - a je vyřazena z evidence, ztrácí proto nárok na vše a musela by si sama platit i zdravotní pojištění - celkem velká suma pro někoho, kdo nemá žádný příjem. Takže jí pracovník ÚP poradí, že je tu ještě jedna možnost - pokud se celodenně stará o jedno díte do 7 let či o dvě či více dětí do 15 let, a děti nenavštěvují školní družinu a nebo MŠ na více než 4 hodiny denně, může se stát ženou v domácnosti, a když už nic, tak alespoň to blbý zdravotní pojištení za ní platí stát.
A je vymalováno.
Neenergetičtí lidé však mohou mnohem lépe pracovat s informacemi, vést další lidi tak, aby pracovali i pro ně. Nesmí při tom však jít o žádné vykořisťování, ale o vzájemně prospěšnou spolupráci. Neenergetiční lidé se mohou stát cennými rádci a učiteli: vedou totiž ostatní tak, že jsou schopni rozpoznat, co se v nich skrývá - a ti je následují, či se jejich radami řídí, ne proto, že jsou direktivně řízeni, ale díky tomu, že tak mohou dělat to, k čemu mají předpoklady, co dělají rádi a v čem nacházejí uspokojení a smysl.
Více na http://humandesign.cz/typy-a-centra.html#24
- ne, netýká se to jen matek, matek se týkal text, tak jsem problém také zúžila jen na ně - nepřiměřená buzerace kvůli zpoždění či opomenuní co se příchodu na pracovní úřad či na poštu týče, se týká evidovaných uchazečů o práci obecně, až to budí dojem, že hlavním posláním ÚP není poskytovat služby nezaměstnaným, ale, eufemisticky řečeno , udržovat evidenci v rovnováze - tzn. postarat se o to, aby tolik lidí, kolik tam nově přibyde, také z evidence vypadlo, a to navzdory tomu, že pracovní místo nenajdou - ale to je jiný problém, který už hodně překračuje téma sloupku paní Uhlové;
- že jsou školky primárně pro děti, to pokud vím, zatím nikdo nezpochybnil - dosud jsem si nevšimla, že by tam byli psi, senioři nebo Marťani. O tom, zda by se, vzhledem k realitě toho, že běžná česká rodina s dětmi s jedním příjmem prostě dlouhodobě nevyjde, nemělo přihlížet alespoň k tomu, zda matka např. je ještě na RD s mladším dítetěm apod. - a dát přednost matkám, které tento příjem v podobě dávky SSP už nemají, by se mělo ještě diskutovat.
Pokud jde o školky, tak vaše pozorování, že jsou tam hlavně děti a nikoli psi, je jistě správné, ale v továrnách jsou taky hlavně dělníci, a přesto nelze jednoduše říci, že jsou tu továrny pro dělníky, není-liž pravda? Podstatné je, zda dostává přednost zájem dítěte chodit do kolektivu dětí, nebo ekonomický zájem rodiče mít kam zašít dítě, když jde do práce.
Pokud vás to zajímá, tak děti, které mám já (a podle toho si je představuji), potřebují taky jíst, šatit se a botit se, mají rády knížky a hračky, ale taky rády chodí do školky, kde jsou ve společnosti jiných dětí, a učí se s nimi nějak vycházet a jednat. Dokonce bych řekl, že je to poslední pro děti z hlediska jejich občanské budoucnosti velmi prospěšné, a to pomíjím v případě naších dětí jejich kulturní a jazykovou integraci.
Navíc, pokud jste si všiml, nenavrhuju, aby se upřednostňovaly ženy již pracujcí, či které mají zaměstnání, do nějž se mohou vrátit, ale aby se přihlédlo k tomu, pokud má žena ještě sociální příjem - když je o místa ve školce nouze, tak se domnívám, že ženy, které již nepobírají RP by měly dostat přednost - pokud se k tomu nepřihlédne, pak část míst ve školkách obsadí děti, jejichž matky jsou ještě na RD s mladším dítětem.
A právě v tom posledním odstavci s vámi nesouhlasím, a souhlasím s ombudsmanem. Skutečnost, že matka je doma s mladším dítětem, by neměla být důvodem k upozadění jejího staršího dítěte v přístupu k předškolnímu vzdělávání. Jednak to diskriminuje to dítě, a druhak se matce rodičovský příspěvek nezvýší, když pečuje o dvě děti, takže o to druhé se stejně stará už bez příspěvku.
Když Komenský přišel na heslo Škola hrou, nedomyslel, že jednou přijde doba, kdy si výrobní průmyslové haly a všechny ty racionalizované roboty nebudou chtít s člověkem hrát, leda s dostatečně robotizovaným člověkem..
Zkrátka může za to Komenský, kdyby Ámos nebyl takový hračička a poctivě a tvrdě studoval VB (prej VisualBasic), svět by dnes měl mnohem vyšší HDP :-))
A k tomu designu, takto bych to rozhodně nepaušalizoval. Spíš mě při čtení článku napadlo, že projektor by mohla být Saša Uhlová :-).
Ale ještě mám jeden dotaz. Myslíte si, že ten, kdo má málo energie (tudíž nerad pracuje), musí nutně patřit k těm dvěma neenergetickým typům nebo to může být i tak, že ta jeho vlastní energie někam mizí?
A nemohu souhlasit s tím, že výchovu dětí nikdo ve společnosti neoceňuje. Já ji například oceňuji. A když o tom tak přemýšlím, neznám snad osobně nikoho, o kom bych mohl prohlásit, že si výchovy dětí neváží, kromě svých vlastních dětí, které evidentně neoceňují to, že je vychovávám.
Jak by měla společnost výchovu oceňovat? Pokud je to společnost, v níž všechno závisí na penězích, pak by měla výchovu dětí oceňovat kupříkladu také penězi. Ale netrvám na tom, protože já si společnost stejně představuji úplně jinak.
..to bude takové pěkné kolečko, poté, co sociální/socialistický stát nahradil funkce rodiny institucemi na péči o děti od rodičů ostřižené a na péči o prarodiče od vnoučat odstřižené (ale líp znělo tomu říkat bytově-emancipované mladé rodiny), vrátí se TO Prostě zpátky ;-)
Výchova dětí navíc nemá stejný charakter, jako obyčejná práce, kdy člověk plní úkoly nebo vyrábí zboží.
Česká společnost se svým několikaletým rodičovským příspěvkem na tom ještě v tomhle ohledu není tak špatně. Ve Švýcarsku, pokud vím, nic takového nemají.
A k tomu šdědrému rodičovskému příspěvku - zase - vzhledem ke kontextu ČR, kde jednopříjmová rodina s děmi nemůže dlouhodobě finančně alespoň trochu důstojně přežít - je to spíš ekonomická past než podpora - z krátkodobého hlediska RP vypadá štedře - ale v praxi - žena je na RD, případně naváže dalším RD - ale pokud se jí pak nepodaří plynule se vrátit do zaměstnání, ocitá se rodina doslova ze dne na den jen o jednom příjmu. Máme štedrý RD, ale tím finanční podpora rodin v podstatě končí - daňové odpočty jsou legrační a na přídavky všichni nedosáhnou a jejich výše je, vzhledem k nákladům na děti, taky legrační - aby to víc vyniklo, protože potraviny či oblečení na děti, plíny , léky apod. stojí v ČR minimálně tolik, jako v sousedním Rakousku či Německu, napíšu to v eurech - přídavky na děti jsou vypočítány dle násobku ŽM , a pokud na ně rodina dosáhne, vyplacejí se ve výši 20 - 28 euro na díte / měsíc.
Celkové klima v ČR je spíše protinatalitní - ze všech stran dostáváte zpětnou vazbu v tom smyslu, že když jste si na vlastní triko pořídili tak nákladnou záležitost , je to čistě váš osobní problém . Je to jako permanentně chcát proti větru.
Už jsme mluvili o nedostatku školek, o nedostatečné podpoře ve formě dávek či daňových úlev, pak vás děti prokazatelně znevýhodňují na pracovním trhu, jste-li jejich matka, o bytové politice nemá smysl vůbec začínat. Výchova dětí není bonifikována ani časnějším odchodem do důchodu či vyšší penzí, dětní i bezdětní jsou úplně stejně stavěni před požadatek - tak si na ten důchod našetřete. Takto by se dalo pokračovat - proto tvrdím - není v ČR momentálně větší luxus, než si pořídit dítě, a není větší pitomost, než si myslet, že vám to někdo nějak usnadní. Společenské klima a systémové nastavení vede k tomu, že pro většinu mladých lidí, kteří nejsou slušně fiančně zajišteni, je jediné prozíravé, zodpovědné a racionální rozhodnutí děti nemít nebo si pořídit jedno po pětatřicíctce, kdy už se jakžtakž zajistí - vše ostatní je tak docela hazard.
Vlastně v celém tom systému je jediným zbytečně matoucím prvkem právě rodičovský příspěvek, který by mohl v některých budoucích rodičích vyvolat mylný dojem, že rodičovství je u nás podporováno. Nemusí jim hned dojít, že latentní funkcí RP je udržet matky co nejdéle mimo pracovní trh a také snížit poptávku po jeslích a tedy nutnost je zřizovat - RP je v tomto ohledu nesrovnatelně levnější, než politika zaměstanosti zaměřená na matky malých dětí .
Ale jinak mi ten systém připadá tak konsistentně protinatalitní, že vůl, který si pořídí děti, určitě nemůže tvrdit, že nevěděl, do čeho jde - v tomto ohledu je to fakt fér.
Samozřejmě, že tyhle výpočty vždycky obsahují mnoho nepřesností a jsou náchylné k rostoucím odchylkám, zejména, pokud plánujete investovat se skutečně dlouhodobým horizontem (což myslím 18 let je).
(http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cist%C3%A1_sou%C4%8Dasn%C3%A1_hodnota).
Z tohoto úhlu pohledu jsem rád, že se v klidu mohu řídit vůbec prvním přikázáním, které dal bůh lidem (Genesis 1:28), a nemusím tedy takové věci počítat. :-)
Mimo jiné taky proto, že - jak před chvílí ukázal pan Hájek - může můj investiční partner mít úplně jinou představu o hodnotě některých aspektů té investice :-)
No není život bizarní?
Jak naznačuje pan Lobpreis, vždycky se najdou lidi, kteří to odmítají vidět takhle střízlivě racionálně. Život jim to někdy spočítá, a někdy odpustí.
Ještě se mi chce zvolat:
Elita je mrtvá! Ať žije elita!
http://cs.m.wikipedia.org/wiki/Univerz%C3%A1ln%C3%AD_kvantifik%C3%A1tor
v překladu: http://www.youtube.com/watch?v=4HErsMPwyK4&feature=player_detailpage#t=414s
Tehdy profesor Matějček říkal, že jesle jsou zařízení pro rodiče, školky pro děti. Něco na tom je.
Teď se znovu dost prosazují zařízení pro děti mladší tří let, někde je dokonce berou do školek, nebo se propagují "dětské skupiny", které nejsou plnohodnotnou školkou. Je to kvůli matkám, které z různých důvodů potřebují.do práce nastoupit a jestli je to dobré pro ty děti moc jasné není.
Děti, které chodí do školky jsou většinou opravdu na školu lépe připravené. Samozřejmě jsou rodiče , kteří ten plus co mají děti ze zkušeností ze školky dokážou víc než vynahradit, což asi je případ paní Uhlové.
Vlastní bydlení pokládám za poměrně luxusní věc, a odkládání dětí až po splacení hypotéky za hloupost. A protože nevím, co myslíte "pár korunami" (ale předpokládám, že doslova to nemyslíte), tak z toho zase nejsem moudrý. Vidíte, a takhle to bylo zatím vždycky.
Filosofická perpektiva "jediná jistota v životě je smrt" je vlastně pro tento establishment ta nejnosnější, protože k čemu pak nějaká sociální politika? Na co takové obstrarožní koncepty, kterým se dřív říkalo "sociální jistoty"? Vždyť už ted panuje rovnost podmínek a rovnost šancí - všichni máme přesně stejnou jistotu v životě, a tou je smrt. A z hlediska věčnosti je přeci úplně fuk, jestli ten pomíjívý čas před smrtí strávíme každodenním plahočením se o zajištění základního živobytí nebo v blahobytu, či něčím mezi tím.
Pokud jde o filozofování, já s tím nezačal, mě šlo o subjektivitu a zamlženost pojmu "finanční zajištění". A vývody o nepotřebnosti sociálních jistot jsou vaše konstrukce, já nic takového netvrdil.
Toť vše, děkuji za zajímavou diskusi.