Nakupuji, tedy jsem aneb Money Is My Religion

Robert Bezděk

Množství více či méně originálních, vtipných, hloupých i trapných reklamních sloganů a spotů vyjadřuje míru, jakou naše společnost věří v to, že ke štěstí se lze jednoduše dostat tím, že si koupíme vše, co si přejeme mít.

Nedávno mou pozornost upoutal reklamní slogan Zde jsem člověkem. Zde nakupuji. Jak jsem se později dočetl, odráží to „nejen firemní filozofii, ale i pocit, který by měl mít zákazník při každém nákupu.“ Tato slova prý vyjadřují, že obchodní řetězec „uznává individualitu každého člověka a váží si jí. Každý zákazník je jedinečná osobnost se svými specifickými potřebami…Stručně řečeno, člověk je na prvním místě.“ Proti této krásné a vznešené firemní filozofii samozřejmě nelze nic namítat.

Nemohu si však pomoci, ale v mé mysli tento slogan vyvolává i některé jiné asociace. Kdybych to celé obrátil: Pokud zde nenakupuji, tak zde člověkem nejsem nebo alespoň ne tak úplně plnohodnotným a dostatečně individuálním? Možná jen nakupování nám dá tu správnou lidskou důstojnost a hodnotu.

„Komerční filozofii“ dnešní doby by asi nejlépe vystihoval reklamní slogan Nakupuji, tedy jsem. Zatím jsem ho ještě nikde neviděl, ale co není, může být. Už neplatí žádné descartovské Cogito ergo sum. Nemyslet a nakupovat. Kdo moc přemýšlí, málo nakupuje.

V nějaké podobě a rozsahu samozřejmě nakupuje prakticky každý, ale postoj k této aktivitě může být různý. Někdo nakupuje jen když už opravdu musí (většinou se to tvrdí o mužích). Jiná část populace prochází obchody naopak často a ráda (obvykle se to přisuzuje ženám). V extrémní podobě se nakupování také může stát závislostí, která vyžaduje velké finanční zdroje.

×
Diskuse
September 25, 2014 v 5.36
DM drogerie a nepodmíněný základní příjem
Německý slogan Hier bin ich ein Mensch hier kauf ich ein je do češtiny přeložený dost nešťanstně - a ono ho ani nejde úplně převést tak, aby na malé ploše vyznělo Tady jsem pan Někdo, proto tady nakupuji.
Nicméně DM drogerie kromě "Chceme vaše peníze" chce i řadu další věcí - například usiluje o zavedení základního nepodmíněného příjmu.
PL
September 27, 2014 v 0.57
Minulo září?
Pokoušel jsem se, představit si, jaké by to bylo, kdyby platilo: Zboží zdarma, hesla za příplatek. Pak jsem toho nejen při představě zákazníka přesvědčujícího sebe a jiné, jak dobře nakoupil, raději rychle nechal..
Přesto mám na nakupování nejraději to, že s hesly (přestože dají všem úrovním jejich producentů tolik zabrat) lze tak krásně svobodně na/+/vykládat. Pak mi to obracení ale zase atakují ti lidi cílových skupin, kteří to mají rádi "A tak" ..


Proč sa ale necítím poraženým?
http://www.pehe.cz/clanky/2000/vyrobci-hesel