Válka
Jaroslav BicanSpolu s tím, jak se čím dál více skloňuje slovo válka, v době, kdy se píše o návratu té studené, o nutnosti zbrojení, budování základen a vojenské pomoci Ukrajině, téma Čapkovy hry Matka ožívá a stává se nečekaně aktuální. Co vše ale tato hra říká?
Už delší dobu jsem si říkal, že si musím přečíst Matku od Karla Čapka. Doposud jsem ji znal z rozhlasového zpracování a z několika úryvků. Celou jsem ji ještě nečetl. Nakonec jsem se k ní dostal pod dojmem současné situace kolem Ukrajiny, debaty o tom, zda předseda vlády Sobotka je nebo není zbabělec a přirovnávání důsledků jeho postoje k Mnichovu
Spolu s tím, jak se čím dál více skloňuje slovo válka, v době, kdy se píše o návratu té studené, o nutnosti zbrojení, budování základen a vojenské pomoci Ukrajině, téma Čapkovy hry ožívá a stává se aktuální takovou měrou, která by ještě před rokem byla stěží uvěřitelná. Její četba na mě zapůsobila mnohem silněji, než bych si dovedl představit. Ostatně je psaná tak, aby člověkem otřásla.
Proč by Čapek v Matce tolik mluvil o všem tom nesmyslném umírání, kdyby tím chtěl říct, že všechna ta nesmyslná smrt je velká a slavná a nezbytná? Jak by mohl humanista Čapek, autor Války s mloky a Bílé nemoci, oslavovat válku? Jak by se mohl Čapek se svou filozofií malých věcí, autor Obyčejného života, Továrny na absolutno a Krakatitu, povyšovat nad matku, která se stará hlavně o děti? A když ústy takové malé obyčejné matky odsuzuje válu, a zatím nějaký výjimečný chytrák ve jménu velkých a slavných věcí slavně vytáhl do války, ve které hrdinně vraždí děti, co jiného má Čapek matce poradit, než aby dala synovi pušku?
Mozna Capka chapeme kazdy jinak, ale ta jeho matka neposilala sveho manzela, ani syny do nejakych valek. Pouze o ne prisla z ji "nepochopitelnych" a nesmyslnych duvodu. Z jejiho hlediska je zabijeni opravnene a mravne jen pri ochrane deti. Takze ta moralka tam je. Zrovna dnes je duvod se nad tim zamyslet, kdyz placeni agitatori vykrikuji, je treba ve jmenu evropske cti zabijet divochy (opile ruske muziky) a matky mlci.
Závěr hry se vztahuje ke konkrétní historické situaci počátku roku 1938, děj je vágně umístěn do Španělska (jméno matky je Dolores), odkazuje ovšem nejen k tamní vrcholící občanské válce, ale také k tehdy očekávané válce s nacistickým Německem.
Ta hra není nadčasová, stejně jako není nadčasová Válka s mloky, o které tady nedávno psala Ivana Recmanová.
Ale pak jí náhle dojde, že o ideály vůbec nejde, ale že nemůže být žádný domov, žádný "svět uvnitř", pokud se něco neudělá tam s tím "světem venku". A proto tam posílá syna.
Možná, že dnešní matka by šla bojovat sama, pokud by to šlo.
Ono se nabízí - jsou ti co tam jdou bojovat banditi, naivové a nebo hrdinní interbrigadisté ?
Normální je neválčit - ale co v situaci když už tu válka je. A tak se vrací debata za co že tam bojují ?
Za imperiální zájmy, proti ohrožení vlastní země, mohou být za ně jejich matky pyšné?
Já tam ten heroický rozměr nenalezl, vidím jen obrovskou ztrátu lidských životů, která nic neřeší.
Své děti bych tam neposlal ani náhodou. Ale určitě existují póly debaty které to vidí různě.
A chuděry matky...
Čapek, vědom zoufalé situace, se rozhodl nezoufat...bych řekl.