Česká pošta mezi císařpánem, hypermodernizací a plyšáky

Daniel Soukup

Česká pošta přešlapuje na místě. Je přitom důležité, aby našla způsob, jak úspěšně fungovat v 21. století.

Pošta a železnice jsou typickými produkty 19. století. Jeho hodnoty v těchto službách zčásti přežívají dodnes: uniformy naznačují státem zaručenou solidnost; jednotná architektura poštovních a nádražních budov vyjevuje posedlost unifikací; složitá soustava všemožných formulářů a zaumných pojmů je zas projevem dobového byrokratického ducha. Dobově příznačná byla také aura úctyhodnosti, která poštu i železnici kdysi obklopovala.

Přenést tyto instituce do 21. století není snadné. Jednotný recept neexistuje, jelikož technologický vývoj se nedá přesně předvídat.

Větší šanci má železnice. V zemích, kde se vládne prozíravě, už modernizací prošla, úspěšně v nich fungují vysokorychlostní tratě a železnice se plně zapojila do systémů městské dopravy. V Česku se ovšem na cestování vlakem ledaskdy hledí s opovržením anebo se jeho potenciál podceňuje.

Není jasné, jak by Česká pošta měla v digitálním prostředí fungovat. Foto Iva Ondráčková, Mediafax
×
Diskuse
April 1, 2014 v 19.03
Pošty a Pošta
Poštu lidé potřebují daleko méně než před dvaceti lety jen pro účel doručování písemných zpráv, pošty tedy pobočky potřebují naopak víc. Po internetu se nedá vyřídit a poslat všechno a je dosud spousta lidí, kteří poštu potřebují i pro placení složenek atp. Pobočky pošt, kromě odlehlých míst jsou narvané a čekání dlouhé. Bez dopisů házených do schránek má Pošta menší příjmy a ty je těžké nahradit.

Na tom, že pobočka pošty funguje i jako krámek, není nic ve světě neobvyklého či pohoršujícího.

Nepřijatelné mi přijde, aby pošťáci museli lidem vnucovat zboží či pojistky podomním obchodem.
Být pošťačkou či pošťákem bylo vždy skromě placené, ale důstojné zaměstnání. Na podomní prodej nemá každý žaludek, protože v dnešní době to skoro vždy znamená přesvědčovat lidi, aby si pořídili něco, co nepotřebují nebo je aspoň cenově nevýhodné.

Pošta by si neměla nechat od kurýrních služeb přebrat doručování zboží koupeného na Internetu. Tohoto možného zdroje příjmů Pošty bude ještě přibývat.

April 1, 2014 v 22.35
Pane Kubičko,
souhlasím s Vámi. I já si myslím, že by pošťáci neměli být nuceni prodávat zboží; ale prodej zboží na pobočkách mě rozhodně nepohoršuje.

Otázka je, jestli je dlouhodobě rentabilní udržovat celou síť budov, anebo jestli by se některé pobočky pošty neměly přesunout do samoobsluh a dalších obchodů (jako tomu je např. ve Velké Británii).

Ale naprosto chápu obavu malých obcí, že takový přesun by mohl být jen mezikrokem ke zrušení pobočky.

Existují, myslím, dobré důvody, proč provoz pošt v malých obcích dotovat. Ostatně Česká pošta je - aspoň prozatím - ziskový podnik.
April 16, 2014 v 19.19
Drobný dodatek
Právě mi přišla sms s oznámením, že mi pošta má zítra doručit balík; pokud se mi termín nehodí, můžu ho prý změnit na formulare.cpost.cz.

Internetový prohlížeč na tento web reagoval velmi podrážděně, prý je nedostatečně zabezpečen. Když jsem odklikal všechna upozornění, která se mi na obrazovce vyrojila, a konečně se mi podařilo zadat do aplikace číslo balíku, aplikace mi oznámila, že balík ještě nebyl předán České poště.

Tak nevím, co s tím balíkem je. Zřejmě - stejně jako celá Česká pošta - uvízl kdesi v 19. století.