Bránit se, či nebránit se?
Adam VotrubaAdam Votruba se zapojuje do debaty o Mnichovu a o tom, zda jsme se v roce 1938 měli bránit. Edvard Beneš národ postavil před falešnou dichotomii — bránit se bez cizí pomoci znamená zánik národa, podřídit se znamená jeho záchranu.
Otázka mnichovské kapitulace je v české společnosti i přes časový odstup živá. Ukazuje to také diskuze kolem článku Libora Stejskala Mnichovské trauma nebo polemická reakce na tento článek od Stanislava Holubce.
Na Holubcově textu lze svým způsobem ukázat hlavní problém celé debaty. Zjednodušeně lze říci, že zastánci obrany Československa vnímají kapitulaci jako morální selhání, zatímco odpůrci argumentují tím, že republika by se v takovém případě neměla šanci ubránit. Je to, jako by každý mluvil o něčem jiném. Jedni uvádí fakta, podle druhých o fakta nejde. Má taková diskuze vůbec smysl?
Potíž je, že pokud sneseme fakta o vojenské síle obou stran, rozhodně se tím nedostaneme k odpovědi na palčivou otázku: „Měli jsme se bránit?“ Z konstatování jakýchkoliv faktů nelze vyvodit odpověď na otázku, jak má člověk — resp. politická reprezentace jistého státu — jednat. Prostě z toho, že něco „je“ nelze usuzovat na to, co by „mělo být“.
Abychom z faktů o obranyschopnosti mohli vůbec vyvozovat nějaký „doporučující“ (tzv. imperativní) závěr, musíme mezi uváděná fakta zařadit ještě alespoň jednu doporučující premisu, například: „Nemá smysl se bránit, pokud je nepřítel jednoznačně silnější.“ Na to správně poukazuje ve svém textu Libor Stejskal.
Ve svém životě jsem se setkal s mnoha názory na to, jak se mělo Československo v době mnichovské krize zachovat — od dobových názorů politiků, vojáků, přes pozdější názory historiků. Měl jsem možnost o tom mluvit i s některými válečnými veterány.
Vím také, že existují osobnosti, které měly na celou věc jiný názor v roce 1938 a jiný názor v poválečném období. Mimochodem i mezi lidmi, kteří neváhali odejít do zahraniční armády, se najdou tací, kteří tvrdí, že obrana ČSR neměla v říjnu 1938 smysl.
http://news.e-republika.cz/article2226-Otazniky-kolem-Mnichovske-dohody
Jen o něco méně podivné je přesvědčení, že konkrétní rozhodnutí ve velmi specifické situaci transformuje myšlení velkého množství osob z "hrdinů" na "zbabělce" . Kolektivní myšlení je procesem dlouhodobým. A i tak je spíše vývěsním štítem. Vždy jsou hrdinové a zbabělci (a šedá zóna pochopitelně), a jen je někdo více vidět. Je to PR, nic jiného. A to se buduje podle toho, co se chce, ne podle toho, co se stalo.
Nejlépe je to vidět na této diskusi. Aniž bych chtěl kohokoli shazovat, řeší se, co měli udělat jiní, abychom my neměli "ohnutou páteř". Vždyť kdo byl tenkrát na světě, či dokonce v bojeschopném věku, a je dosud naživu? Při vší úctě k devadesátiletým lidem, nejsou statisticky tak výrazní, aby produkovali takovéto debaty. Byť tedy nevím, kolik tu komu je, možná se některý z osmatřicátníků této debaty účastní...