Jen sociální?

Ivan Štampach

Proč je občan, zákazník a dlužník v extrémně slabé pozici proti úřadu, zaměstnavateli, prodejci a věřiteli? Za pár týdnů budou zase volby. Je možné, aby se díky nim navrátila lidem důstojnost?

Předevčírem večer na mne kolem jedenácté hodiny večerní zazvonil soused, se kterým se po dva roky, co v domě bydlím, jen zdravím na schodišti. Odhaduji, že mu je dost přes osmdesát. Taky říkal, kdyby se zhroutil, že mám zavolat záchranku nebo pohřební ústav. Přišel roztřesený a první věta, kterou pronesl, byla, že asi nejspíš skočí z okna. Příčina jeho značných obav byla prostá. Přišla mu poštovní poukázka z místa, kde má z dřívějších časů domek, ve kterém nikdo nebydlí a který v poslední době vzhledem k potížím věku už nenavštěvuje. Obecní úřad po něm chtěl, aby zaplatil Kč 550.- Neměli tu slušnost, aby mu napsali důvod platby. Na poštovní poukázce byl pouze napsán účel platby „likvidace tko“. Pán byl přesvědčen, že mu domek, ke kterému má od dětství vztah, zlikvidovali, tedy zbourali a že ještě od něj chtějí nějaké peníze. Pomohl jsem mu s využitím internetu dešifrovat zkratku jako „tuhý komunální odpad“. Šlo o pravidelný ročník poplatek za jeho odklízení. Souseda jsem uklidnil, ale sebe příliš ne.

Kde jsme se to ocitli, když po čtvrt století údajně demokratických pořádků někdo očekává od úřadu, že mu bez jeho souhlasu sáhne na osobní majetek a rozhodne o něm bez jeho účasti a bez varování? Proč je občan, zákazník a dlužník v extrémně slabé pozici proti úřadu, zaměstnavateli, prodejci a věřiteli? Proč máme zase pocit, že máme formální demokratická práva, ale ve skutečnosti jsme bezprávnými figurkami posouvanými po mocenské a ekonomické šachovnici mocnými hráči? Kam se poděla občanská důstojnost, o které se tolik mluvilo, když minulý režim předával dobrovolně moc dnešním vládnoucím mafiánům? Nebyla to od počátku fraška na téma fiktivního občanství? Proč se dnes bojíme mocných subjektů, které mohou ze dne na den zlikvidovat hmotné základy našeho života budované třeba po desetiletí?

Za šest týdnů bude po volbách a budou se spřádat vládní konstelace. Předpokládá se vítězství sociální demokracie a nesměle doufáme, že to nebude Pyrrhovo vítězství jako ve volbách roku 2010, kdy tato strana zvítězila, její předseda resignoval a vládu sestavily poražené strany. Čtu-li pražskou kandidátku ČSSD a doplním si ze spolehlivého zdroje informace k neznámým jménům počínaje druhým místem, tak si říkám, že tuto stranu v hlavním městě může volit jen nepřítel tradiční sociálně demokratické vize. A lídrem je odborový boss, který trousí poznámky, že se sociální demokracií nemá nic společného. Možná alternativa v podobě předvolebního bloku snad obrozených postbursíkovských Zelených se Změnou Jana Korytáře a Klíčovým hnutím Táni Fischerové, o které se šeptalo v informovaných kruzích, padla. Vypadá to, že nebude koho volit.

Pokud přece jen se skřípěním zubů hodím do volební urny kandidátku Oranžových, nemám právo mnoho čekat. Popsaná příhoda je jeden lidský příběh, a vlády levé i pravé jsou od něčeho takového na míle daleko. Říkám si však, že minimem by byla aspoň obnova standardního typu evropského sociálního státu. Sociální stát, tedy stát, který mírní dopady ekonomických procesů na jedince, přerozděluje prostředky a poskytuje z přímých i nepřímých daní a dalších plateb občanů a firem aspoň nezbytné prostředky na péči o akutně nemocné, trvale zdravotně postižené, nezaměstnané a lidi z jiných důvodů v hmotné nouzi a umožňuje jim přežít lidsky důstojně.

×
Diskuse
??
September 17, 2013 v 8.08
Trochu reality do těch jistě správných ideálů.
Zatím by stačilo, pokud by se ČSSD pokusila rehabilitovat pojem "sociálně tržní hospodářství". Pro použití slova socialistický patrně není vhodná doba. A také uzavření "dočasného paktu o neútočení" mezi ČSSD a SPOZ může být projevem státnictví. Jestliže I Švihlíková použije SPOZ jako bedničku na kterou si stoupne, aby ji bylo vidět je to praktický čin. Pokud jí ČSSD tuto bedničku podkopne, bude to projev ubohosti. Mimochodem ona není spasitel, ale může být hlase volajícího na poušti a někteří konečně uslyší.
September 17, 2013 v 13.10
sociální nebo socialistický ---
Je toho více, nač by se chtělo reagovat, ale třeba věta

"Stát pečoval o potřebné, ale zároveň byl člověk práce, stejně jako v tradičním tržním kapitalismu, objektem rozhodování vládnoucí třídy."

si přímo říká o - pravda poněkud formalistickou otázku - kdo byla vlastně vládnoucí třída v letech 1948-1989?
Mluvilo se o vládě (jedné) strany, Milovan Djilas použil výraz "nová třída" (v čem vlastně "nová"?!). Také Lev Trockij kritizoval systém, pravda, až poté, kdy byl z vládnoucí třídy vyloučen.
Ale to bychom spíše než co jiného "zabředli do teorie".

Ale! Byla Marxova (a Engelsova a Leninova a Gramsciho a ...) JENOM další utopií? Ani Karl Mannheim (Ideologie a utopie) podle mého soudu tento oříšek nerozlouskl.
Řekl bych, že nejblíže byl v určitých momentech Lukács (určitě spíš než Adorno!), který se snažil udržet Hegelovo východisko.
Na protipólu k této, chceme-li, bolševizaci je obranářský, oportunistický přístup sociální demokracie, který se traduje už od konce 19. století, prakticky hned po Marxově smrti. Postoje sociálně-demokratických vůdců (nikoli ale dělníků a dalších řadových sociálních demokratů - cf. Berlín 1918 nebo Vídeň 1934,) na začátku "velké války" byly ostudné a antihumanistické. - A nebylo to jen díky mechanismu oligarchizace, jak jej popisuje Roberto Michels (česky: Strany a vůdcové).

-- To vše je ovšem (zdánlivě) hodně daleko od aktuálního tématu článku.
September 17, 2013 v 13.31
tyranský režim?
Taky koukám, kolik lidí ztýraných minulým režimem chodí po ulicích! Jsou to holt "oběti režimu" - co by všechno byli bývali dokázali nebýt toho hnusného režimu, že?!
September 21, 2013 v 15.38
Ta, tak pane Zilzere.

A jste si jistý pane Štampachu, že chilský socialismus skončil tenkrát kvůli „dílčím ekonomickým neúspěchům“ Allendeho? Ono když začne někdo sahat na zisky velkým korporacím, pak si člověk vytvoří spoustu nepřátel a když si nedá říct, může to skončit i vyprovokovaným vojenským převratem a jeho smrtí...
September 21, 2013 v 17.56
Myslíte, pane Kolaříku, že dnešní doba nikomu šanci na životní seberealizaci nebere?
September 21, 2013 v 18.22
Mně se výrok pana Zilzera nijak nedotkl, tak proč bych k němu měla mít nějaké poznámky?
September 22, 2013 v 12.35
No, o panu Zilzerovi vím, že to až tak velký "bolšán" není. A pokud tím myslíte mě, tak já přece už delší dobu své sympatie k "bolšánům" nepopírám :-)
September 22, 2013 v 20.35
Já vím, pane Kolaříku, že mé sympatie k VŘSR považujete za něco úchylného, ale já si prostě nemohu pomoci. Nedá se nic dělat, jsem už taková.
MT
September 22, 2013 v 21.11

Já zas naopak dávám přednost poctivé a úplné koalici ČSSD - KSČM a příp. SPOZ.

Nechápu, proč by se v této době neměla KSČM podělit o odpovědnost, když je - aspoň podle toho, co se lze dočíst v Haló novinách - tak sebevědomá.

MT
September 22, 2013 v 21.17
Jinak sympatie k VŘSR rozhodně nepociťuji ... když už tak spíš k té únorové ...

... vážím si spíš Pařížské komuny a Nestor Ivanovič Machno mi je sympatičtější než bolševici (mimochodem tento anarchistický komandýr a architekt specifického jistou dobu trvajícího zřízení v okolí ukrajinské Guljajpole je pohřben spolu s komunardy na Pére Lachaise) ...
September 22, 2013 v 22.09
A ještě něco musím napsat panu Kolaříkovi. Kdyby mě mí hodní staří rodiče byli vychovali například v katolické víře, tak by ze mě možná dnes byla horlivá katolička. Jenže oni se mnou holt chodili do prvomájových nebo do lampiónových průvodů k VŘSR, ve škole jsem malovala Auroru atd. To byl svět mého dětství.
Proč bych se teď měla přetvařovat?
Jinak si samozřejmě volte, koho chcete, to je mně fuk.
September 23, 2013 v 2.15
Reakce na tuto diskusi ve statutu na Facebooku.
ŠŠ
September 23, 2013 v 13.07
Vážení diskutující,
mohu vás ujistit, že chtít existovat v této zeměpisné šířce a délce v průběhu deváté dekády svého života jako člověk je pro většinu takto postižené menšiny naprosto nedostupné. Bez ohledu na to, koho volil, volí, míní volit nebo využije svého práva nevolit.
JK
September 23, 2013 v 15.06
pro p. Kolaříka
Jen pro informaci: pán z chudobince je Jan Kopecký, signatář Charty 77, sociolog, kterého bolševici vyhnali do exilu do Vídně. Velmi rád provokuje, mně už taky párkrát dostal.
September 24, 2013 v 20.37
Vrátím se k té šanci na životní seberealizaci, o níž se pan Kolařík nechtěl se mnou bavit, protože jsem nevyjádřila povinné morální rozhořčení nad výrokem J. Zilzera, jinak emigranta, chartisty a "bolšána" zároveň (není to bláznivý svět?).
Tak například já jsem se kdysi mohla seberealizovat budováním socialismu. To byl můj specifický úkol, se kterým jsem byla vnitřně sžitá. V tom mi bylo bohužel zabráněno restaurací kapitalismu. Co já teď mám vlastně dělat? Musím si k tomu socialismu hledat nějaké nové cesty, protože - marná sláva - je to můj úkol.
September 25, 2013 v 5.24
Jinak samozřejmě naprosto chápu a uznávám, že minulý režim - tak jak byl - tady nemohl zůstat a musel tedy padnout bez ohledu na to, co se potom stane.
Každý, kdo chce ty nové cesty k socialismu hledat se mnou, je můj přítel, bez ohledu na minulost.
September 25, 2013 v 16.33
Pane Kolaříku
K panu Zilzerovi jen tolik: Nenapadlo vás, že člověk může třeba změnit příjmení a místo bydliště? Nemusí se jednat hned o trola. Pod jménem Kopecký z Vídně nediskutuje už dávno. Zbytek ponechám na něm, pokud se bude chtít ke svému výroku vyjádřit.
K mým příspěvkům: Uznávám, že jste to neřekl. Já jsem se vás sama ptala, zda si to taky myslíte. To jako nemůžu? To si hned musíte myslet, že vám něco podsouvám?
Jinak mě samozřejmě ani nenapadne číst nějakou knihu. Nevím, k čemu by mi to bylo dobré. Já osobně jsem se nedopustila ničeho špatného, nikoho jsem nepronásledovala ani neudávala. Ani jsem neměla žádnou významnější funkci, takže moje svědomí je čisté. Pouze jsem se narodila v té pro vás "nesprávné" rodině a tudíž jsem bývalý režim pokládala za naprosto normální, z čehož se odvozoval můj postoj k němu. Dnes vím spoustu věcí, které jsem dříve nevěděla, takže jsem své názory přehodnotila. Ale o tom už jsem psala.
To, že jsem nemohla realizovat svůj cíl, nikomu nevyčítám, jen to konstatuji. Ostatně já jsem na ten cíl nerezignovala. Jenom si teď musím hledat tu novou cestu, o což se už pokouším. Možná se leckomu zdám praštěná, ale mně to nevadí. Slibuji vám, že nebudu nikoho k ničemu nutit. Mě se určitě nemusíte bát :-)
+ Další komentáře