Jak naučit naše žáky i učitele kritickému myšlení?

Markéta Hrbková

Kritickému myšlení ve školách u nás bránily v minulosti nedemokratické režimy a v současnosti chaotické reformování školství. Základní předpoklad pro samostatní myšlení přitom asi spočívá v lidské zralosti.

Milan Daniel v Britských listech vyzval k diskusi o absenci výuky kritického myšlení ve školách. Tímto tématem jsem se zde již několikrát zabývala v době, kdy jsem pracovala ve školství jako učitelka, a téma je mi velmi blízké. Z našich škol vycházejí mladí lidé s celkem obstojnou sumou informací a naučených formulí, ale bez schopnosti s těmito informacemi dále nakládat a zahlédnout souvislosti. Kritické myšlení se čím dál víc podobá příslovečné jehle v kupce sena, čeští studenti čím dál citelněji propadají v oborech jako je čtenářská gramotnost, tedy porozumění textu. Proč je tomu tak a co s tím?

Pokusem o zkvalitnění této oblasti výuky se zdála být tzv. kurikulární reforma, jejíž průběh ovšem trpěl stejnými bolestmi, jaké měla řešit. Vzhledem k tomu, že tímto tématem jsem se tu již zabývala, pokusím se uvažovat o širším kontextu této staronové nemoci, která není zdaleka unikátní, ale její rozpětí, jak vidno z výsledků testů, je v místních podmínkách značně bolestivější.

×
Diskuse
March 8, 2013 v 17.29
Školství se reformuje už celá desetiletí, možná ještě déle. Nebo se aspoň mluví o tom, že by se reformovat mělo. V úvodu článku se píše o zralosti k samostatnému nebo kritickému myšlení, která dnešním lidem chybí, přičemž chyběla i těm dřívějším. Jsou vůbec všichni lidé schopni se kritickému myšlení naučit? I kdybychom měli dostatek skvělých učitelů, tak o tom dost pochybuji, natož bez nich. Ale zralosti lidské by snad všichni dosáhnout mohli, kdyby žili v nějaké normální společnosti. Pojem "zralost" ve mně totiž vyvolává spíš takovou rostlinnou představu: Něco vyklíčí, vyroste, uzraje (tedy to vydá plody) a nakonec to uvadne. Ale něco to v každém případě po sobě zanechá; něco, co je zárukou dalšího vývoje. V dnešní rychle se měnící společnosti beze smyslu jsou většinou lidé buď nezralí nebo už naopak přezrálí. Připadá mi, že zralí můžeme dnes být leda tak "pro Chocholouška".
March 9, 2013 v 17.15
A mimochodem, za úplně nejhorší považuji to, že rodiče teoreticky mají děti přivádět na svět a vychovávat je v nějaké konkrétní společnosti, tedy vlastně i pro tu společnost, jenže, než ty děti vyrostou, společnost je už někde úplně jinde, respektive je tady úplně jiná "společnost", o které kdyby rodiče věděli, jak strašná bude, žádné děti by do ní dobrovolně nepřivedli. To pokládám za největší podvod na rodičích vůbec a na matkách zvlášť.
OH
March 9, 2013 v 21.56
Paní Hájková, to je přece nesmysl
Ten "podvod na matkách" je tak trvalou záležitostí v dějiných lidstva, že to nemůže být nazýváno podvodem ale "výchozí úvahou při početí". Každá trochu příčetná matka s tím musí bohužel počítat . Stačí, když si včas prolistuje jakoukoliv dějepisnou knihu, nebo si tu a tam přečte noviny, a musí jí být jasné, že společnost, v níž své dítě počne, nemusí být stejná, jako ta, do níž se narodí, natož ta, do níž dospěje.
March 10, 2013 v 4.03
No, paní Hubíková, v tradiční společnosti to tak v podstatě bylo, i když nějakým dějinným událostem a změnám se také nevyhnula. Tím ji ovšem nechci chválit, protože tam si žena zase sama nemohla vybrat.
March 10, 2013 v 7.22
A ještě k článku:
Myslím si, že jakékoliv kritické myšlení, kterému se nepodaří emancipovat člověka, zcela zákonitě skončí u kritiky kritického myšlení.