Kam se vytratila úcta ke stáří? Kam spějeme?
Vladimíra LesenskáPolitika posledních dvou pravicových vlád znamená pro společnost hluboký regres a odklon od listopadových ideálů. Namísto demokratické rovnosti zažíváme nástup zákonů džungle, zákonů silnějších.
V jaké době vlastně žijeme? Je to demokracie, která zaručuje rovné příležitosti opravdu nám všem? Je to demokracie, která opravdu nám všem zajišťuje stejná práva, ale i ochranu? Na papíře a v různých vyjádřeních našich pravicových politiků tomu tak je. Ale jaká je pro většinu společnosti realita? Dnešek, dobu demokracie, hodnotíme velice rozporně a ti starší z nás se ohlížejí a porovnávají současné svoje možnosti s obdobím minulého režimu.
A o čem jsou přesvědčeni, že vidí? Majetky, vybudované předešlými generacemi, jsou v těchto dvou desetiletích rozkradeny, privatizovány, konec hospodářské krize v nedohlednu. Společnost tíží zatím největší nezaměstnanost (585 809 jen evidovaných lidí na úřadu práce — únor 2013), zdravotní i sociální péče je v rozkladu, neustálé zdražování, zvyšující se přímé i nepřímé daně a rostoucí kriminalita. Tak vidíme obraz naší současné doby.
Povídaly jsme si nedávno s paní, kterou znám dlouhá léta. Celý život pracovala, vychovala dvě děti. Nedávno jí zemřel manžel. Ptala se mě na radu. Jak mám vyjít z jednoho osmitisícového důchodu, řekla mi, kdy jenom za nájem majiteli domu platím přes šest tisíc. Jsem nemocná. Musím si hradit většinu léků, nějak se stravovat a čekat pomoc od dětí? To je těžké, oba synové, vysokoškoláci s rodinami, jsou bez místa a na krku mají hypotéky. Co mám dělat? S obdobnými otázkami se na mě obrací řada lidí.
Píše, že dnešní důchodci v době svého "revolučního" mladí v 60. a 70. letech holdovali nebrzděnému individualismu, který osvobodí všechny z područí institucí, jako jsou rodina, církve, či politické strany. Namísto přízemních materiálních a sociálních zájmů, které ovládaly jejich rodiče, vyzdvihovali ideu seberealizace. Chtěli rozvinout svou individualitu a osvobodit touhu. ... Dnes jsou to příslušníci starší generace, která v prezidentské volbě potvrdila, že se skládá z dokonalých chaotů. Nebyla schopna dohodnout se na společném kandidátovi, rozhádala se mezi sebou a v den volby se jen modlila, aby ... říkají si: my staří snad ještě stihneme umřít před krachem průběžného penzijního systému ...
Jo Jan Keller stojí vždycky za přečtení.
A zároveň platí, že se instituce a organizace staly bezduchými proto, že je lidé opustili a přestali jim věřit.
V dnešní době, kdy na rozhodování máme úřady a soudy, zdrojem know-how je literatura a internet, a dětem vštěpujeme, že všichni dospělí lidé, ať už jakkoli staří, jsou si rovni v právech a povinnostech, tak v této dobe pozbývá úcta ke stáří na svém někdejším smyslu zkrátka proto, že na věku přece nezáleží.
Ideálem dnešního seniora je finančně zajištěný penzista, který si za života odkládal peníze stranou a nyní má co utrácet. Takový důchodce má úctu společnosti jistou.
Senioři mohli být dříve zdrojem poučení zejména proto, že svět se příliš neměnil; že svět se měnil jen velmi pomalu. A tak stálo za to využívat lidských zkušeností. Dnes se zkušenosti moc neuznávají, protože jsou v rychle se měnícím světě prostě nepoužitelné. Zkušenosti by možná mohly být použitelné v případě, že by byly zobecněny. Avšak na obecné současný svět kašle. Současný svět vyznává konkrétní. Carpe diem.
Kromě toho ještě za to, že senioři dnes nejsou ctění, může pravděpodobně i přebujelý vliv tržních principů na společnost. Zažírají se do ní jako rakovina. Dnes je starých lidí, díky zvýšení průměrného věku, mnohem více, než jich bylo v minulosti. A čeho je příliš, toho hodnota klesá.
Možná, že tradice jsou základem takových hrází, ovšem jejich životaschopnost nemůže nebýt prověřována společenskou praxí.
Nízká hodnota osobních, ne odborných, zkušeností je jednoduše důsledkem toho, že o světě okolo nás zaznamenáváme stále více. A, jak říkáš, je jich taky stále více, protože je nás mnoho a žijeme déle.
Jinak s vaším článkem nesouhlasím. V některých dílčích věcech máte pravdu, ale přesně ten způsob, jakým polarizujete - staří, nemocní, utlačení a mladí, ambiciozní atd. je postojem, který jen mezigenerační konflikt prohlubuje - rozhodně není pravda, že by mladým, vzdělaným, ambiciozním v ČR patřil svět - jejich uplatnění na trhu práce je čím dál obtížnější - konec konců, sama píšete, že oba vysokoškoškolsky vzdělaní synové té paní jsou t.č. bez zaměstnání - vzdělání, ambice, mládí ani zdraví vám úspěch rozhodně negarantuje.
Ale možná že nemáte proti šetření do průběžného fondu žádné námitky a odkládáním peněz stranou myslíte právě odkládání do průběžného důchodového pilíře. V tom případě se omlouvám.
Taky se omlouvám, že jsem pod jiným článkem nedávno neodpověděla na Vaši repliku. Padla totiž na mne taková beznaděj, že Vám v krátkosti nedokážu vysvětlit svoje stanovisko, že mne to úplně ochromilo a řekla jsem si, že se pokusím napsat celý článek. Mezitím vyšel na Britských listech výborný článek Věry Říhové, pod který bych se klidně podepsala, i když Věra Říhová mluví spíše za skupinu lidí o generaci mladší, která se teď nachází před důchodem. Uvědomila jsem si, že nás dnes sice často nedostatečně, ale přece jen pravidelným důchodem zajištěné důchodce budou za chvilku nenávidět nejen mladí, kterým se oficiálně tvrdí, že důchod z průběžného pilíře mít nebudou a já skutečně nevím, proč by troše snahy nemohli, ale i generace Věry Říhové, čili generace dnes nezaměstnaných či na částečné úvazky zaměstnaných občanů, kteří mají v předdůchodovém věku tak malý plat (či žádný), že si nemohou šetřit do průběžného pilíře velmi málo a budou mít tedy velmi malý důchod, protože výše platu těsně před důchodem se započítává nejvíc.
Z obecnějšího hlediska je zřejmé, že průběžný pilíř je ideální v případě, že dostane práci každý, kdo chce pracovat. Přemýšlím, jestli je opravdu tak vysoká nezaměstnanost nutná součást kapitalismu? Jak vidíte, taky mám svoje pochyby, mám zato, že nám chybí nějaká jasná vize, kam tato společnost směřuje. Musí být opravdu tak velká nezaměstnanost, aby se pak lidé nemohli na průběžný penzijní systém spoléhat? - Ale právo na práci je myslím součástí Listiny práv a svobod, takže?
Připojuji ještě linka na ten článek Věry Říhové "Autogenocida"
http://www.blisty.cz/art/67671.html
Pokud jsem vás správně pochopil, vy onen kapitalistický ideál téměř naplňujete, protože jste si během života prací naspořili (z vašeho textu není jasné, koho to zahrnuje) na domek za dost milionů. Máte jistě pravdu, že ve stáří potřebujete také někde bydlet, a naneštěstí nejen ve stáří, ale nemusíte nutně bydlet v domku za několik milionů. My tak třeba taky nebydlíme, a to je "nás" možná víc než "vás" (to samozřejmě střílím od boku).
Domek je váš kapitál (jasně, pro vás má jistě i citovou hodnotu, ale pro jiné ne), a vy to vidíte tak, že stát by vám měl umožnit si domek, tedy kapitál, ponechat, *a ještě k tomu* vám zajistit důstojné stáří, ať si pod tím představujete cokoliv. Domek po vás ale někdo zdědí (asi vaše děti, každopádně nejspíš ho neodkážete státu), a ten už k tomuto kapitálu přijde podstatně snáz než vy.
Nuže, ne že by to nebylo možné, ale co se někde přidá, musí se někde ubrat, čili toto schéma je potřeba něčím doplnit. Například zásadní dědickou daní, takže po vašem poklidném dožití by se dejme tomu půlka ceny vašeho domku vrátila do státní kasy coby splátka. Což o to, já bych byl i pro, akorát že taková věc se dost špatně hlídá, dědictví je totiž možné různě obejít darováním či převodem ještě za života. V konečném důsledku se obávám, že by stát musel silně zasahovat do rodinných vztahů, aby si přišel na potřebné peníze.
Já nemám proti šetření do průběžného fondu teoreticky nic, ale musel by to být fond, kterému důvěřuji, což například ten český není. Švýcarský (AHV), který je oddělený od federální pokladny, má víceméně nezávislé vedení které je zřejmě za hospodaření s majetkem fondu odpovědné (i trestně), a na rozdíl od českého je 28 miliard franků v plusu, ten mi připadá podstatně důvěryhodnější. A to z něj švýcaři vyplácejí v přepočtu na průměrný plat menší důchody, než češi.
Tohle všechno by chtělo ovšem mnohem podrobněji zdůvodnit a to v této chvíli neumím. Moje přesvědčení, že průběžný pilíř je velmi přizpůsobivý a vyladitelný se opírá o informace těch, kdo pracovali ve Správě sociálního zabezpečení, dělali příslušné výpočty a sem tam o tom něco napsali, už je to pár let, co se tyto informace objevily, snad by se mi podařilo je ještě dohledat.
Ale v podstatě nejde o nic jiného než si uvědomit, že pokud se v této zemi vyprodukuje dost pro uspokojení běžných potřeb všech občanů, o čemž nemám pochyb, tak při zachování SOUMĚŘITELNÉHO poměru mezi tím, co si ze společného koláče berou bohatí a chudí, je tu dost prostředků pro důstojný život všech.
Já se tu v žádném případě nezastávám lidí, kteří nechtějí pracovat, ale takových je skutečně velmi málo, jak víme z předlistopadové doby, kdy se dokázalo vyhýbat práci zanedbatelné procento práceschopné populace. A to často proto, že jim nebyl dán prostor pro vlastní iniciativu, kdežto dnes mohou lidé sami podnikat. Základem je ovšem dobrá výchova, dobré školství a kultura.
V tom článku tvrdí, že zavedení průběžného důchodového systému (Bismarckem) bylo přímým a jedním z hlavních důvodů světových válek v minulém století. Dalšími přímými důsledky jsou, cituji, "větší chudoba, hlad a zmar ve třetím světě, devastující nezaměstnanost mezi mladou generací, ekonomická stagnace, sociální a nacionalistické pnutí."
A podle pana Munziho by důchodci měli sami odmítnout toto strašlivé ponížení, které jim závislost na státní penzi přináší.
Jó, hraje se o obrovské prachy...
P.S. Ekonomové vzešlí z VŠE budou pro státní správu zcela nepoužitelní, bych řekl.
Takhle já si to nepředstavuji. Primárním omezením na systém by měla být jeho udržitelnost, a až potom životní standard důchodců.
V praxi bych si to představoval třeba tak, že když se některý rok na pojištění vybere významně méně, než se vydá, tak se příští rok navýší odvody o jedno dvě procenta, a pokud se *i přesto* další rok schodek nedorovná (třeba proto, že je ekonomika v těžké recesi), tak se sníží důchody nebo jejich valorizace, podle potřeby.
Pořád by to byla vláda, kdo by rozhodoval, kolik do fondu přiteče, ale s penězi by hospodařil nezávislý orgán (nějak tak nezávislý jako národní banka), který by měl v zásadě zakázáno si půjčovat, a v žádném případě by nemohl poskytnout peníze politikům na Pandury.
Já osobně moc nevěřím, že ČSSD prosadí něco takového. Myslím, že to skončí kompromisem na dluh, jako obyčejně.