Tomáš Sedláček a dluhová amnestie
Jaroslav BicanPropaguje-li hlavní ekonomický stratég velké banky na obálce knihu, jejíž ústřední myšlenkou je odpuštění dluhů, mělo by se to projevit v politice banky. Jinak se jedná jen o další výstřel populárního „filosofa“ do tmy.
K vánocům jsem dostal pozoruhodnou knihu s názvem Dluh: prvních 5000 let od Davida Graebera. Už ve chvíli, kdy jsem knihu poprvé otevřel a začetl se, mi v hlavě naskočila otázka: jak je možné, že knihu přímo na její obálce doporučuje hlavní makroekonomický stratég ČSOB Tomáš Sedláček? Přišlo mi, že kniha jde natolik proti zájmům této banky, že je těžko představitelné, aby ji podporoval přímo její hlavní makroekonomický stratég. Podle Tomáše Sedláčka se ale Davidu Graeberovi podařilo napsat fundovanou knihu, která se čte jedním dechem a čtenáře jen překvapí, proč mu to samotnému nedošlo dříve.
To, že Tomáš Sedláček knihu vychvaluje, můžeme jen přivítat. Kniha přichází s řadou myšlenek, které nejsou časté, a rozhodně stojí za to o nich diskutovat. Jaké to jsou? Například teze o tom, že by byla prospěšná nějaká varianta amnestie jak pro mezinárodní, tak spotřebitelské dluhy. David Graeber se vymezuje proti tomu, že splácet dluhy do poslední koruny je základem morálky.
Knihu jsem nečetl, ale mám za to, že i kdyby teoreticky takovou moc měl, asi by z jiných nikoli nevýznamných důvodů (např. hodnota mateřské i dceřiné společnosti, péče řádného hospodáře vedení aj.) bylo hloupé, kdyby k takovému odpuštění dluhů přistoupila jen ČSOB, nedoprovázena jinými bankami. A i kdyby čistě teoreticky o tom kdy jednali s ostatními bankami, určitě by to neroztrubovali na veřejnost. Určitě chápete velký rozdíl mezi teoretickou prací a každodenním podnikáním.
Jinak mi není ani zřejmé, na základě čeho se ČSOB hlásí k jeho knize. Úkolem Sedláčka je vydělávat bance peníze tím, že stanovuje její strategii v rámci určitých limitů. Pokud bych byl v představenstvu ČSOB, pan Sedláček vykonával svoji práci dobře a přinášel mi hodně peněz, pak skutečnost, že někde doporučil nějakou knihu o ekonomii, je naprosto mimo moji rozlišovací schopnost.
Jak člověk pookřeje, když si zde čte názor autora: "Zastává se také chudých, kteří nejsou přičinliví. Pokud čas, který by mohli věnovat práci, tráví s přáteli či rodinou a těší se z jejich společnosti a pečují o ně, tak pravděpodobně dělají pro svět více, než si uvědomujeme. "
Není to až tak nová myšlenka ("Jsme všichni hrdiny, kdo jdeme pěšky", říká klasik), ale v dnešní době je třeba ji hodně zdůraznit. Aspoň u nás určitě. O to lépe, když to dělá "bankéř".
Jinak upřímně si myslím, že ten pravý důvod, proč TS napsal doporučení na obálku, bude mnohem prozaičtější. Stačí letmý pohled na wikipedii, aby člověk zjistil, že Graeber mezi roky 1998 a 2005 učil na Yale, kde TS v té době studoval ekonomii, takže je dost možné, že to budou dobří kámoši a drobný marketing na přebalu knihy je to nejmenší, co pro Davida Graebera může Tomáš Sedláček udělat :-)
Přesto si myslím, že článek Jaroslava Bicana je oprávněnou reakcí na Sedláčkův počin. A hned to zdůvodním.
Tomáš Sedláček se na jedné straně sympaticky angažuje v diskusích občanské společnosti, jak zde výše pochválila Helena Puchýřová a byl patrně dobrým žákem učitelů jako David Graeber. Na druhé straně dnes jako zaměstnanec nadnárodní banky s velkým platem chtě nechtě sleduje spíš její zájmy než zájmy té většiny našich spoluobčanů, kteří se dostávají do čím dál větších existenčních potíží a často ne vlastní vinou. Jak říká staré přísloví: sytý hladovému nevěří. Na rozdíl od Vás, pane Lukáši Hofmane, Tomáš Sedláček se nepotýká s těmi rozpory v soukromí, ale ve veřejném prostoru, takže vítám, že se ve veřejném prostoru - na DR - objevil článek Jaroslava Bicana, který na rozporuplnost veřejných postojů Tomáše Sedláčka upozorňuje. Nastavuje mu prostě zrcadlo tam, kde je to z hlediska tříbení názorů žádoucí, jak o tom svědčí i tato diskuse.
Poznámka k Sedláčkově knize "Ekonomie dobra a zla".
Tato kniha je stále a právem jednou z dnes nejprodávanějších knih. Úvodní partie o Gigamešově eposu je podána strhujícím vypravěčským stylem. Tím, že kniha jde hluboko do historie pozemské civilizace, upozorňuje na její kořeny, bez kterých se nedá naše civilizace a kultura pochopit a v tom je myslím veliký "boční" přínos té knihy a možná se tím dá vysvětlit i i část jejího zvláštního kouzla. Na druhé straně ne všechny partie knihy jsou tak vynikající jako úvodní o Gilgamešovi.
Od doby jejího vydání čekám, že autor bude podobným důsledným stylem pokračovat a dočkáme se buď druhého přepracovaného vydání anebo nové práce; jenže to vypadá, že autor usnul na vavřínech.
Problém je v tom, že není zřejmé, co vlastně autor článku po panu Sedláčkovi, potažmo po ČSOB chce. Obchodní společnost-banka operující na relativně otevřeném trhu v konkurenčním prostředí nemůžete řídit podle levicových nebo socialistických nebo jakýchkoli jiných než striktně kapitalistických zásad, pokud ji tedy nechcete velmi rychle zničit (vzhledem ke striktní regulaci bank a obecné právní úpravě obchodních společností obecně to navíc ani dělat nesmíte). Tedy pokud je TS zaměstnán v bance, nemůže dělat pro prosazení takovýchto myšlenek vůbec nic, i kdyby je stokrát podporoval.
Takže jediná možnost, kterou pan Sedláček má, aby byl konsistentní ve svém jednání (a tím pana Bicana a Vás uspokojil), je, aby opustil své zaměstnání a šel pracovat např. jako ekonomický expert ČSSD, KSČM nebo třeba ČMKOS. A minimálně pro mne je zcela pochopitelné, že tak činit nehodlá, neboť i on se snaží maximalizovat užitek ze své práce nabízené na trhu práce a snaží se, stejně jako každý, vydělat si slušné peníze. Pokud mu ale budeme toto vyčítat, musíme obdobně vyčítat takovouto licoměrnost každému levicově orientovanému člověku, který zrovna nepracuje pro státní sektor nebo neziskovku.
Pokud se někdo veřejně prezentuje jako filosof, jako někdo, kdo nejde s hlavním proudem, kdo přichází s nějakými alternativními myšlenkami, kdo kritizuje to, jak funguje ekonomie a současný systém a kdo vyznává jiné hodnoty než to, aby si dobře žil a pekně vydělával, tak u takového člověka je podle mne trochu problém, pokud bude žít ve velkém životní rozporu, který popisujete. Resp. jestli v něm chce žít, je to jeho věc, nutně to ale vrhá jistý stín na jeho myšlenky. Jak člověku věřit nějaké ideály, když podle nich nežije?
Tím nechci říct, že je možné žít naprosto bezrozporně, ale důležitá je míra, a pak taky to, jak se navenek prezentujete a v jakém postavení se nacházíte.