Smysl a cíl levicového hledání
Jiří VyleťalLevice se nesmí bát překročit zaběhané stereotypy jako je partajničení, ideový partikularismus nebo označování všeho spjatého s minulým režimem za překonané; pro celkovou změnu paradigmatu se pak musí přihlásit ke svým duchovním kořenům.
Politické síly, které samy sebe označují za levicové, se netají tím, že na společenskou krizi současnosti a patrně i blízké budoucnosti nemají žádný recept. Přičtěme jim k dobrému, že se za své hledání nestydí, a že koncepty, které tu a tam předkládají, nevydávají za nic převratně nového.
Přesto se zdá, že české levicové hledání je na dobré cestě. Nehraje si na děda vševěda a přitom si je vědomo zkázy, do níž nás žene bezohlednost pravice a neschopnost demokracie zabránit nejhoršímu. Zůstává tak otevřené pro postoje překračující tradiční levicová schémata.
Ostatně, není dostatečně nosným programem už pouhá negace toho, čeho se dopouští pravice a z čeho se lze jen těžko navrátit? V prvním plánu zcela jistě ano. Má-li však české levicové myšlení být zdrojem sil, které povedou společnost k obecnému dobru, což se nemůže ukázat během jednoho volebního období, stačit to nebude. Úspěch příští vlády a její vyhlídky do budoucnosti, vlády, která podle všeho bude levicová, bude záviset na uspokojivém zodpovězení následující otázky: Nakolik se české levicové myšlení vymanilo z paradigmatu poskládaného z marxismu, prvorepublikového partajničení, předlistopadové radikálně levicové zkušenosti a nesmiřitelnosti pravo-levých politických táborů posledních let. V následujícím textu se budeme zodpovězení této otázky věnovat.
Přežívající marxistické pojetí
Možná bychom se měli naučit přijímat mnohokrát ověřený fakt, že k trvalým úspěchům vede jen dlouhodobá mravenčí práce, u níž je její levicovost či pravicovost postradatelným rozlišovacím znakem. Pravo-levé pohlížení na svět zkresluje výsledný obraz, čímž automaticky diskvalifikuje koncepce, které se očekávanou polarizací nevyznačují.
Požadavek sociální spravedlnosti a z něho vyplývající sociální stát je — pomineme-li různé odchylky — hlavní ideou levice od poloviny 19. století. Není to idea pouze levicová. To nejpodstatnější z ní najdeme už ve Starém zákoně a přirozeně také v Zákoně novém. Katolická církev vydala v roce 2004 (u nás v r. 2008) knihu mimořádného významu — Kompendium sociální nauky církve. Toto dílo popisuje vyčerpávajícím způsobem všechny zdroje nezničitelné touhy člověka po sociální spravedlnosti. Nadto se vedle kritiky současného stavu podrobně věnuje i jeho nápravě.
Kniha obsahuje přímý apel na politiky a správce věcí veřejných, aby si Kompendium pečlivě přečetli a brali do úvahy poznání, které autoři čtenářům předkládají. Napadá mne: kolik levicových politiků a myslitelů se s Kompendiem důkladně seznámilo?
Pokud by levicové hledání zůstalo u marxistického pojetí touhy po sociální spravedlnosti, jako důsledku střetu mezi třídami lidí práce a kapitálu a neobjevilo její křesťanské kořeny, nedostane se dál než k dalšímu pokračování pravo-levých střetů. V nejniternější podstatě je totiž požadavek sociální spravedlnosti voláním po lidské důstojnosti, která není člověku vtištěna žádnou lidskou mocí.
Téma sociální spravedlnosti, pokud jej pojednáme natolik důkladným způsobem, jak se o to snaží Kompendium (a nejen ono, také papežské sociální encykliky), je ilustrativním příkladem omezené životaschopnosti pravo-levého dělení ideových táborů. Podle něho je obvykle katolická církev pravicová a její sociální učení levicové.
Partajničení
Před časem vyslovil filosof Václav Bělohradský myšlenku, že levicové politické strany by se měly obnovit tím, že se stanou více hnutími než stranami. Měl na mysli spolupráci s levicovými hnutími, nikoliv jejich vstřebávání etablovanými stranami. Netřeba snad dodávat, že na bázi rovnosti. Protože se takto Václav Bělohradský vyjádřil při jedné z programových konferencí ČSSD, šlo o apel na sociální demokraty.
Vzpomněla jsem si, jak se Ivan chtěl napravit, aby se stal znovu člověkem, když se předtím díky své pýše proměnil v medvěda. A nešlo mu to, i když si myslel, že už ví, jak na to:
„Tak prostě půjdu a budu konat dobré skutky“. Nefungovalo to. Teprve až si v duchu řekl: „No dobře, žil jsem opravdu mizerný život, myslel jsem jen na sebe, dobře mi tak, že jsem se stal medvědem; už se s tím asi nedá vůbec nic dělat, takže čert mě vem, ale proč by tím měli trpět i ostatní lidi?“ Přestal se starat o svou proměnu a začal se naopak zajímat, zda něco nepotřebují jeho bližní. Teprve potom se změnil zase v člověka.
Proč nás vlastně ti komunisti (kteří přece s křesťanskou láskou neměli pranic společného!!!?) krmili takovými pohádkami? Asi jen tak, „pro srandu králíkům“, jak se říká.
Já se omlouvám, že se neustále pletu do těch vašich kázání. Nějak mi to vždycky nedá, ale už mlčím, už mlčím.
jen se neomlouvejte. Pište co máte na srdci.
Pohádky jistě mají s křesťanstvím mnoho společného, také pohádka o Mrazíkovi. Ačkoliv byla u nás často vnímána jako produkt sovětské propagandy, její základ je křesťanský. Jako lidový příběh nemůže vyrůstat z ničeho jiného, než z ruské pravoslavné a tedy křesťanské tradice.
Pohádky mají s křesťanstvím společné především to, že na základě příběhu, který se buď vůbec nestal, anebo se odehrál nějak jinak (často také jindy), vyjadřuje pravdu. Obvykle také pravidla, jimiž by měl naslouchající lid řídit.
Je to patrně lepší metoda, než vše dokazovat pomocí faktografie. Starověký člověk byl zřejmě zvyklý chápat životní moudra skrze příběhy, a nikoliv skrze nařízení právních předpisů.
Např. řada příběhů, které popisuje Bible velice barvitě, se nestala, anebo se stala úplně jinak. Zabývá se tím biblická archeologie, která řadu událostí v Bibli popsaných buď vyvrací, anebo je datuje do jiných období.
Nicméně pravdou zůstává fakt, že tyto biblické příběhy nějak formovaly izraelský lid (a později jenom židy) a ti podle toho jednali a dodnes jednají.
Stručně řečeno, příběh nemá jenom svoji hodnotu faktografickou, ale také mravní, resp. duchovní. V náboženstvích je obvykle ta druhá hodnota důležitější.
Odpusťte prosím, jestli jsem popisoval něco, co dobře znáte.
Přeji Vám krásný večer a vše dobré.
Jiří Vyleťal
Dokud budeme řešit první otázku, přijímáme pravicová pravidla hry a jsme nutně v defenzívě.