Mazej do kouta, levice jedna!
Lukáš JelínekProjekty sociálního státu či evropské integrace nepochází z čistě sociálně demokratické kuchyně. Jsou společným dílem křesťanských, sociálních a liberálních demokratů a představují reakci na nejbytostnější zájmy obyvatel starého kontinentu.
Poslední číslo týdeníku Respekt přineslo obsáhlý text věnovaný Jaroslavu Šabatovi. Text vlídný, evidentně dobře myšlený, čtivý. Přesto se nemohu zbavit dojmu, že pojednával o těžko srozumitelném „osmašedesátníkovi“, který celý svůj život odčiňoval mladické selhání. Přitom, kdo Šabatu znal, ví, že nic neodčiňoval, protože odčiňovat nemusel. Jeho životní příběh byl přímý a autentický. Brutálně řečeno, on ve svém ofenzivním způsobu práce nebyl obžalovaným, nýbrž žalobcem.
Připomnělo mi to léta minulá, kdy jsem se bezmála musel omlouvat za názory uhýbající od českého standardu doleva. Nebylo zkrátka běžné hlásit se k levicovému liberalismu či sociální demokracii. Nemluvě o komunistech, kteří skoro museli chodit kanály. Čas ale oponou trhnul a většinové mínění české populace se dočkalo posunu těžiště.
Tím spíš zapůsobilo překvapivě, když v Právu 26.6. varovným prstem levici pohrozil jindy střízlivý politolog Michal Klíma. Popsal tři údajné mýty, jichž by se měla levice vzdát.
Prvním byla „idea sociálního státu dovedena ad absurdum“. V Evropě podle Klímy defilují sociální státy vyčerpané, předlužené a hypertrofované, téměř neschopné se reformovat a adaptovat na nové ekonomické a demografické podmínky. V souvislosti s „přebujelým státem“ hovoří o Řecku, Portugalsku, Španělsku. (Z úplně jiného vesmíru je potom zmínka o Irsku, které dojelo na specifický vztah k bankám a daním.)
Sociální stát musí být naopak zesílen nikoli oslaben.
Sociální a veřejné investice vůbec, nepodmíněný všeobecný příjem (občanská renta) - robustní, plošné, netestované, neponižující ...
Úkol pro levici zní: přemýšlet o novém pojetí sociálního státu (např. takovém, které by bralo do úvahy principy, jež tu před časem Jakub Polák nastiňoval v souvislosti s návrhem romské samosprávy), ale současně trvat na tom, že se musí naopak přerozdělovat více. Systém, v němž se na jedné straně peníze nefunkčně hromadí, a na druhé straně si státy, zajišťující obrovské množství služeb nezbytných i pro trh, musí půjčovat nesplatitelné částky a podporovat tím zas onu nefunkční akumulaci kapitálu, je ekonomicky iracionální. A pokud není možné v rámci tohoto systému dosáhnout většího přerozdělování a tím i produktivnější alokace peněz, tak je třeba sáhnout i antisystémovým úvahám...
Je pravda, že Německo začalo budovat sociální stát za jiných podmínek, ale to neznamená, že dnes to nejde.
Poznámka pro Adama Šůru. Jeho text o Jaroslavu Šabatovi mě v zásadě potěšil. Jen ho ujišťuji, že otec nikdy nebyl "ustrašený totalitář" .
L.Šafránek už tu připomněl že jeho prapůvodní východiska před půl stoletím vzal čas - nyní nejde o to ani extendovat původně bismarckovskou paternalitu (tlumit nespravedlnost dílčí redistribucí) ani udržovat v klinické fázi s tím spojenou byrokracii. A nejspíš mluvíc o sociálním státu mají dnes mnozí na mysli dost různé jeho pojetí.
To pokud jde o poněkud vágní hodnotová východiska. Zejména ve vyspělých zemních jejichž fungování se poastupně překlápí do jakéhosi postindustriálna (třetí svět bude jiná kapitola). Jde o to nově sociálno uchopit - tedy sice podržet sociální práva ale více motivačně (nejde jen o sociální pohodlí) - investovat do systémů kdy člověk sám bude spoluutvářet své šance, nebude jen pouhým klientem erární charity.