Vlastenci z daňových rájů
Jiří PehePodle statistik do daňového ráje vloni přemístilo své sídlo 328 českých firem. Celkově jich tam je už 11 750. Vysvětluje se to údajně vysokými daněmi, ale české firemní daně ve srovnání s jinými zeměmi nikterak vysoké nejsou.
Někteří kritici českého euroskeptismu, který má své oficiální zaštítění v místech politicky nejvyšších, už delší dobu upozorňují, že jeho jedním významným zdrojem je tlak netransparentních ekonomických skupin a kmotrů na politiky. Jejich zájmem je, aby v České republice dál přežívalo „podnikatelské příšeří“, v němž lze bez větších rizik „podnikat“ způsoby, které jsou ve standardních evropských demokraciích považovány za mafiánské.
To neznamená, že i ve vyspělejších demokraciích neexistuje korupce nebo se občas neprovalí existence „mafiánských“ praktik. Přesto lze situaci v takových zemích jen těžko srovnávat s tou českou.
Nejen proto, že je Česká republika daleko za všemi vyspělejšími evropskými demokraciemi, pokud jde o míru korupce, zejména v podobě systémového „přikrádání“ různých „podnikatelů“ z veřejných financí, ale také proto, že provázanost české politiky a zákulisních ekonomických zájmů dosáhla míry, kdy z právního státu činí jen fikci, a ohrožují tudíž demokratický systém.
Evropský integrační projekt má jistě mnoho problémů, ale jeho bezesporu pozitivní dimenzí je sdílení určitých standardů, které odrážejí zkušenosti vyspělých evropských demokracií s tzv. „good governance“ (rozumnou správou) jak v podnikatelském prostředí, tak na úrovni státní správy. Česká republika jako jediná země EU zatím nepřijala zákon o státní službě a jako jediná v EU se může pyšnit používáním anonymních akcií v rozsahu, s nimiž může soupeřit už jen tichomořský ostrov Nauru.
Česko je stát, o kterém už i prestižní The Economist píše jako o zemi, v níž mají podnikatelé a finanční skupiny obrovský vliv na veřejnou sféru. Podle týdeníku u nás panuje kultura beztrestnosti pro mocné a vlivné.
Spor o Nejvyšší státní zastupitelství v Praze, které podle kritiků systémově zametalo pod koberec největší korupční kauzy, je toho ostatně dokladem. Zveřejněné odposlechy mezi bývalým primátorem Prahy Pavlem Bémem a kmotrem Romanem Janouškem, jsou jen ilustrací toho, co se už dlouho tušilo.
(2. rozdíl mezi paktem EU o rozpočtové odpovědnosti a Nečasovou marketingovou jakoby-proklamací jakoby-plánu na budoucí rozpočtovou jakoby-vyrovnonost je hlavně v tom, že není jasné, jak by sama sebe ČR za neplnění jakoby-sankcionovala..)
3. Nepomohlo by k návratu části sídel podnikatelů do domovských zemí také např. zavedení mezinárodní daně z mezinárodních finančních transakcí? Aby se ona "daňová optimalizace" (využitím firmám cizích zemí) firmám zproblematizovala?
Tak za prvé: Není právě únik do daňových rájů onou řeckou cestou, jíž nás ODS spolu s Kalouskem straší? Vždyť se jedná o daleko větší finanční ztráty než se vyplácí "rozežraným důchodcům a sockám"(abych použil moderní rétoriky). A není ona cesta samam o sobě cílem naší "osvícené" vlády? Myslím, že to stojí za úvahu.
A za druhé: Rušení vkladních knížek na heslo, z nichž si mohl vybrat vklad kdokoliv kdo ono heslo znal, bylo prezentováno jako opatření proti daňovým únikům. Souhlasím. Jak si potom vysvětlit neochotu totéž provést s anonymními akciemi, u kterých jde v podstatě o totéž, ale v daleko vyšších řádech?
Neměly by tyto rozpory být častým tématem komentářů a vůbec tisku jako takového? Myslím, že by to byl velký příspěvek k boji proti korupci.