Mísa čočovice Kateřiny proletářky
Matěj StropnickýPodporu zájmů velkoprůmyslu na úkor zdraví obyvatel se Kateřina Konečná pokusila vysvětlit dialekticky. Je to ovšem oportunismus tím oportunnější, že je uskutečňován z opozice. Milou komunistku si koupili kapitalisté.
Cítím nepříjemnou povinnost lákavé minuty mediální slávy poslankyně KSČM Kateřiny Konečné ještě prodloužit. Slibuji, že už jen o vteřiny, protože jinak k této ženě, s níž jsem dříve stál bok po boku na protiradarových demonstracích, nemám už mnoho co dodat.
Celý středeční text poslankyně KSČM Kateřiny Konečné obsahuje ve skutečnosti jedinou větu: „Poplatek za znečištění ovzduší není ve skutečnosti nástroj ke snížení tohoto znečištění.“ Ve zbytku ironizuje ekology, novináře a politiky s opačným názorem. Stačí tedy odpovědět také jednou větou, vypůjčím si ji kupodivu od Jiřího Paroubka z parlamentní rozpravy a zní: „Poplatky za znečišťování by měly být dostatečně vysoké, aby nutily znečišťovatele vybudovat a hlavně provozovat filtrační zařízení.“
Před poslanci byl proslov Konečné založen ještě neuvěřitelněji: „Odmítám tezi, že ty, které můžeme trestat jednoduše, trestat budeme, protože tohle to nám zákon umožní, ale tu většinu, o které sice všichni víme, že způsobuje poměrně stejný díl znečištění, vypouští stejně nebezpečné látky, tak tu radši necháme pominutou a tou se radši zabývat nebudeme, protože by to z politických či jiných důvodů nemuselo být vhodné.“ Tedy: protože zatím neplatí za znečišťování ovzduší malé zdroje, domácnosti topící uhlím, je nespravedlivé, aby za to platily velké zdroje, firmy. To je pak skutečný materialismus. Ovšem dialektický.
Každá koalice je jak známo založena na kompromisech, které jsou-li příliš velké, mohou vést až ke zradě původního programu té které strany. Zradit ovšem vlastní program a ušetřit velkoprůmyslu půl miliardy ročně na zdraví obyvatel z opozice, vyžaduje opravdové umění. Anebo mísu čočovice, jak napsal autor Imperialismu jako nejvyššího stádia kapitalismu.
Znovu se tak potvrzuje, že nejlepší způsob, jak se zbavit komunistů z KSČM, není je zrušit, ale pustit je už konečně do vlády. Nebudou ke své diskreditaci potřebovat ani polovinu času Josefa Dobeše. A proč že je nutné se jich zbavit? Protože svou oportunistickou politikou zabírají místo skutečně levicové alternativě.
Dříve se lidé přeli o to, kdo že je ten pravý komunista a kdo renegát, revizionista a podobně. Strany se štěpily a tvořily se frakce.
Když idea ztratila glanc resp. překryla ji poptávka po jiných statcích, kdekdo navrhuje KSČM, aby - jako v jiných zemích - vypustila slovo komunistický ze svého názvu. Sotvakdo si položí otázku, co to znamená být komunista: dnes a vůbec. Křesťané si kupodivu otázku, co to znamená být křesťan - nikoli, zda mje výhodné být křesťanem, kladou stále.
Bezbřehý lobing pro podnikatele musí mít pro paní Kateřinu následky.
Chudinka, myslela dobře, ale to dávkování..........pomyslel jsem si
Jenže ostatní současné parlamentní strany to ve vztahu k těmto lobby nemají asi příliš jinak. Dle některých právníků je tu prostě ČEZko.
..máme-li přesto zůstat v debatě věcní, pak proslov mladé komunistky před poslanci o tom, že je třeba měřit stejným metrem pro velké i malé zdroje emisí, také obsahuje jen polovinu těch měření. Na vyměřování podpor pro emozování znečištění se zřejmě nevzathuje, nebo na to milá poslankyně zapoměla, vždyť je ještě tak mladá...
Srovnejte: http://www.ceskapozice.cz/domov/ekologie/dotace-na-ciste-ovzdusi-obri-firmy-maji-pre-obcane-paberkuji?page=0,1
a) nastavení poplatků stejně není motivační (co to je půl miliardy pro velké znečištovatele) a schová se v cenách, které mohou dopadat na koncově spotřebitele (zejm. domácnosti), pro tkeré to může být sociální otázka
b) tyhle poplatky tedy nemají na rozdíl od sankcí moc regulační funkci ve vztahu k znečištění - tady rozhodují jiné faktory - kromě importu (Polsko, Německo) otázka modernizace uhelmých elektrátren
V podstatě jde o debatu nad příjmy do SFŽP - kde se sice hospodaří všelijak, ale jde o peníze na ochranu ŽP. Tak lze chápat i postesknutí M. kalouska když i jeho někteří poslanci hlasovali pro novelu, tak mu vlastně podsekli tento fond o půl miliardy.
O argumentaci M. Stropnického jsem snad nepsal ani slovo. Mimochodem pochopení pro odbourání poplatků od roku 2016 jako dodatečného odvodu z produkce bez regulační funkce, měli i mnozí poslanci ČSSD. Takže co takhle k věci a bez žabomyších půtek...
Samozřejmě že nemají poplatky na na bilanci znečištění vliv, v tom mají Vaši "zelení" svatou pravdu. Jenom to nijak neomlouvá, že se komunističtí poslanci rozhodli snížit příjmy SFŽP od velkých firem o půl miliardy; jinými slovy přenesly ty náklady na ostatní.
A právě tak málo jejich jednání omlouvá, že pro to hlasovali také - pravděpodobně dílem z vlastní blbosti, dílem za cizí peníze - někteří poslanci sociální demokracie.
K argumentu o tom, že se nakonec stejně promítne do konečné ceny event. že to ohrozí zaměstnanost - čísla prosím, pak se bavme.
Podpora zrušení poplatků je a), u kterého byste museli říct, aspoň jako příslib do budoucna taky a). Jinak to vypadá, že jste pořád stranou technokratickou stejně jako ODS. A někteří budou všechny technokraty podezírat, že slouží konkrétním zájmům mocných ekonomických subjektů.
Sociální demokracie má taky tendenci vidět v samotném růstu ekonomiky a v "růstu růstu" (jak říkáva Bělohradský) žádoucí sil. Tento politicky směr je v některých zemích stranou ocele a betonu. Tentokrát se však vedení socdem od skupiny poslanců distancovala a oznámila, že senát podpoří zachování poplatků a při novém hlasování tě sněmovně už budou poslanci hlasovat jednotně.
Fakt, že se ekologický zájem někdy dostává do rozporu se zájmem sociálním, to je téma na náročnou debatu, např., který zájem je krátkodobý a který dlouhodobý a je-li možné v malou zdraví hájit nutnou biodiverzitu bez sociální újmy.
Jen bych byl opatrný v soudech, že kdo má jiný názor než já - je automaticky uplacený, většinou je to tak že zájmy jsou na obou stranách - zájmy firem i stejně jako zájmy těch co užívají peníze z SFŽP jsou prostě zájmy. A je otázka jak najít obecně racionální a tedy i funkční řešení (sand to není některými filosofy zatracovaný technokratický přístup, když tahle uvažuji).
Shodli jsme se že poplatky primérně nejsou o snížení znečištění, otázkou zbývá zda místo jejich zrušení od roku 2016 by jako odvod do SFŽP neměly v nějaké formě pokračovat. Ano, někteří z našich ekologů si to také myslí s tím že velcí znečištovatelé mají peněz dost a nebudou kvůli tomu proouštět lid či jinak bolestivě reagovat. Některé protiargumenty jsou tyto :
a) firmy mohou mít tendenci zahrnout tuto nákladovou položku do ceny což má nepříjemný sociální účinek, na jehož kompenzaci jaksi chybí zdorje - podobné věci by měly být sociálně neutrální (podobně bude problém s carbon tax)
b) od roku 2016 má platti směrnice EU, která zapovídá "špinavé technologie", nedodržování se trestá sankcemi - předejít těmto snakcím znamená investovat do filtrů, odlučovačů - tento náklad by firmy mohli částečně spojit s ušetřenými poplatky.
Neříkám, že je toto správná a definitivní pozice - jen opakuji argumentaci, kterou jsme zachytil a se kterou je dobré se nějak vypořádat. Aspoň=n nyní, když se tak nestalo již dříve.
Na Dolejš říká, že poplatky by jen zvýšili koncovou cenu pro zákazníky a že by to mělo sociální dopady. Jestli vychází z nějakých statistik neuvádí, spíš to vypadá, že vychází z ideologie své strany, jejíž předskokanka KSČ také tak plánovala národní hospodářství až se zhroutilo. Pan Dolejš si zřejmě nevšiml, že žijeme ve světě, kde by nákladové disproporce mezi různěpoplatkovými a různěneefektivními výrobami nevedly k navýšení cen produktů všech výrobců, ale k tržní volbě zákazníků a následně k výšší ziskovosti výrobců méně znečišťujících na úkor těch s destruktivnějšími výrobami, následně k zániku či modernizaci těch podniků, které dosud znečištují zbytečně moc. Pokud tvrdí, že tohle nefunguje, je to způsobeno právě politikou, která přináší úlevy a výhody pro podnikatelské skupiny a státní podniky s monopolním postavením nebo se silnou lobby.
Je však známo, že když si z politiky "cukru a biče" vemete za své jen to první, může to vést leda k pasivitě a ještě tak k "cukrovce".
Problém totiž je že ta vaše dokonalá tržní volba je velmi akademická úvaha - stejně nereálná jako představa že lze vše naplánovat a předem určit. Vnímám v jakém světě žiji, nebojte. V reálu se rozhodujete mezi tou či onou subjektivně a politicky určovanou regulací a to v silně oligopolním prostředí (zejména pokud jde o produkci energie).
Proto má i smysl diskuse které odvody i úlevy použít a jak je konkrétně nastavit. Děje se tak všude na světě. Jen je třeba dobře odhadnout co to v reálu udělá.
Bavíme o škodlivých emisích, tedy oxidu síry a oxidu dusíku a také tuhých emisí (ty jsou prý zvlášť fuj škodlivé z hlediska tzv. smogu). Ale z vybraných poplatků tvoří peníze za tuhé emise jen nepatrný zlomek z vybrané
částky cca 400 mil Kč (celostátně asi 20 mil kč tj. 5%).
To i po případném zvýšení nijak nestimuluje technologické změny - to je ta budoucí eurosměrnice mnohem účinnější. Prostě je to opravdu spíš cesta jak vybrat peníze (to je samozřejmě zcela legitimní) a ne jak vyčistit ovzduší.
Jistě, když mi tvrdí Václav Klaus, že veřejné zájmy neexistují a že požadavky na financování vědeckého výzkumu, muzeí, sociálních ústavů a vysokoškolského vzdělání jsou prosazování zájmy jedněch lobby proti druhým, nerozčiluji se. U Vás mě to stále ještě překvapuje, asi mám jakési starobylé předsudky o komunistické straně.
Otázkou je co tomu více přispěje. Zda přísnější sankce po roce 2016 či zmiňované poplatky. Účinná pravidla pro soukromý sektor jsou také součást řešení, ne jen péče o naplnění veřejné kasy.. Kdysi se také hodně věřilo na emisní povolenky a dnes už jsou mnozí vůči nim skeptičtí.
Nyní je především na tahu senát a ten bude konkrétní a ne jen abstraktní aspekty ochrany ovzduší jistě zvažovat. Pokud podobné bezpředsudečné diskuse kdesi navzájem nasloucháme pomohou v jeho rozhodování, tak je jen dobře. Měl jsem pocit, že chvílemi se to dařilo i tady.
P.S o zrušení státních fondů se mluví už dlouho - protože jejich hospodaření má k původním představám, že budou efektivnější než výdaje z příslušné rozpočtové kapitoly, rozhodně daleko. Ale to už by byla zcela jiná otázka.
K.doporučené poplatky: 0
K.vypořádané protiargumenty: 0
K.neřešené a převrácené protiargumenty: 100
-
Ost. už zas nemají slov, no nebojí se o vás pane Dolejši, nebojte http://www.youtube.com/watch?v=MYGC32XSFJc
Jsem přesvědčen, že na otázku pana Ševčíka - Zjistili, že neoliberalismus neporazí, ale vzhledem k tomu, že je politika slušně živí, tak před námi hrají hru na opozici? - odpovídají v privátu kladně s výhradou, že usilují o taková makroekonomická opatření, která ve svém efektu otupují dopad na mikroekonomickou situaci občana.
Nezbývá než v některých situacích brát naše poslance stejně tak pastorálně, jako občana postiženého následky mikroekonomické situace v době mrazů?
Nejsou vlastně naši poslanci bezdomovci....pomyslel jsem si.
A to je opravdu konečná, prosíme .
.voliče aby si vystoupili.:-)
Na místo postupného nárůstu sazeb za znečištění po roce 2016 jejich zachování v případě tuhých znečišťujících látek a postupný lineární pokles v případě oxidu siřičitého a oxidů dusíku.
Argumentace předkladatele pozměňovacího návrhu :
a) Omezení poplatků se týká jejich fiskální funkce (jde o příspěvek do mimorozpočtového státního fondu)
b) Od motivační funkce (vliv na čistitu ovzduší) je možné upustit , protože tady působí spíše sankce za nedodržování emisních limitů.
c) Jejich dopad bude účinnější od roku 2016 (směrnice EU nařizující "best available technologie") a firmy mohou uvolněné zdroje využít k
investicím do požadované ekologické moderizace své výroby.
A také v diskusi připomněl že znečištovatelé promítají poplatek jako nákladovou položku do konečné ceny - u tepláren je to i cena dodávaného tepla domácnostem.
Tyto argumenty podpořila nejen K.Konečná a mi ostatní podle jejího pokynu, ale i poslanci TOP09, ČSSD a ODS. Nyní se řeší zda senát toto má korigovat.
Na toto téma tu mnoho nezaznělo - např. M. Profant uznal že s tou motivační funkcí takto může být. Já přiznal ze své pozice člena rozpočtového výboru že je třeba ještě diskutovat o té fiskální funkci a že toto bylo zanedbané. I.Štampach se tu zase dotkl mého argumentu kompenzací sociáního dpadu na domácnosti.
Toto jsem si tedy vzal z diskuse - jestli jsem nějaký věcný, neapriorní argument přehlédl, tak se omlouvám. Na konečné v diskusi
nevěřím - ostatně ani legislativní proces u tohoto zákona není u konče.
Ty poplatky, které skupina iniciativní skupina poslanců výhledově zrušila, nemají motivační charakter pro snižování emisí. Nikdy ho neměly a nebyly k tomu určeny. Proto jsem nepotřeboval nic podobného uznávat.
Představuji minimální příspěvek na úhradu externích nákladů, které firmy způsobující znečištění, přenášejí na okolí. Bohužel, opravdu jen minimální.
Tudíž, rušit tyto poplatky, protože nejsou motivační, je podobné, jako zrušit sekeru, protože se s ní nedá pilovat.
K tomu přenosu ceny na konečného uživatele (snížení konkurenceschopnosti atd.) - obvykle hlásáte ekonomický realismus, tak ho projevte i nyní. Srovnejte objem tržeb, rentabilitu atd. největších znečišťovatelů, postavte proti tomu ten symbolický poplatek a pak zkuste ten argument ještě jednou zopakovat s vážnou tváří.
A mimochodem, když už jsem u té ekonomické souvislosti. Promítnout externí náklady do konečné ceny produktu může být sice sociálně bolavé, ale zároveň to poskytuje jasnou ekonomickou orientaci a stimulaci.
Jednoduše - darovali jste svým hlasováním vesměs velkým síťovým monopolům hezký dárek aniž by jste za to cokoliv získali pro veřejný zájem. Symbolicky jste tak vyjádřili, jak vážně to berete se životním prostředím. Chápu, že se z toho zkoušíte vylhat, ale čekal bych alespoň o trochu lepší úroveň těch lži.
Řekl jsem, že postižení obyvatelé z pokut nic nemají. Nyní k tomu ještě dodávám. Nejen že nemají, mocní si tím vždycky pouze pokrytecky hladili svědomí, že alespoň něco pro lid dělají. A to již za dob nadvlády KSČ. Navíc všichni víme, že pokuty nepostihují ty, kteří je údajně platí, protože si je stejně zahrnou do ceny výroby, jíž zaplatíme všichni. Je to podobně jako s embargem. Ta také postihnou vždycky pouze veřejnost, aniž se dotknou panské vrstvy.
Hlavním argumentem ale je, že se strhl k významu věci neadekvátní humbuk, protože lze alespoň nějakou „špínu“ zase hodit na poslance KSČM. I kdyby ten odpustek schválili jen a jenom oni, tak by pánům „kapitalistům“ fakticky nijak těma několika milionky nepomohli. Základní biliony oni totiž už dávno mají. Dostali je od našich politických mocnářů v restitucích, privatizacích, oddlužení bank, daňovými úlevami coby investičními pobídkami a nepřebernou spoustu zákonů, v nichž jsou oproti ostatním lidem zvýhodňováni. Komunisté jim přihráli skutečně pakatel. A nakonec poslední poznámka. Odpustek má platit až za několik let. Všichni, kdo mají nefalešnou starost o zdraví veřejnosti, mají dostatek času na zásadní řešení, o němž jsem psal kupříkladu u včerejšího příspěvku.
Že by TOP09 byla pro zdejší bojovníky nadějnější ? Kalouska netrápí vyššíc cena tepla, chce mít plný SFŽP. Iluzi o TOP09 někteří předváděli už v boji o Prahu. A záhy se ukáže jak naivní bylo myslet si že TOPka s ODS budou v hl. městě vládnout lépe. Jako by šlo vlastně o něco jiného...
Pořád zůstal ten hlavní a rgument, ekonomicky - tj. když poplatky jsou nesystémové, tak co s těmi, které fungovat mohou : tedy sankce. Jak budou vymáhány po roce 2016, pokud firm nesplní onu normu o BAT ?
A to nemluvím o momentáně mlhavé perspektivě trhu s povolenkami, který nyní prakticky zamrzl, ale má být v příštích letech regulován. Chystá se stažení části objemu z trhu, ale zároveń tlak na to tyto povolenky kupovat a výnos dát na ekologii.