Potíže s jednosměrkami

Ivan Štampach

Jednosměrné cesty od proklaté minulosti k zářivé budoucnosti už se ukázaly jako vedoucí na scestí. Revoluce podle těchto doktrín předvedly, že jsou revolucí v doslovném významu, tj. návratem v kruhu tam, odkud jsme vyšli.

Čas trhl oponou. Ti z obyvatel ČR a západního světa vůbec, kterým v žilách koluje ještě trochu občanské krve, se vzpamatovali. Statisíce lidí se nenechalo zastrašit ani vysmát, a dokud nepropukly arktické mrazy, okupovali ulice a náměstí, nebo se aspoň shromažďovali a pochodovali, aby řekli vládám, a nejen vládám, nýbrž i systému své hlasité a jednoznačné Ne. Na Slovensku vyšly do ulic tisíce lidí bez ohledu na zimu, aby vyslovili hněv a touhu po změně. Na Islandu šli ještě dál. V tak malé zemi je to snad trochu snazší. Řekli tamní Gorile, že už to stačilo, bez okolků poslali v této zemi s nicotnou kriminalitou zloděje s bílými límečky za mříže, změnili téměř ze dne na den ústavu a doufejme, že se jim podařilo rozžehnat se i jen s náznaky toho, co u nás propuklo naplno, totiž se systémovou korupcí. Vyrovnali se s rozkladem demokratických politických struktur.

U nás je těch probuzených zatím tak málo, že se nositelé zkorumpované moci mohou naší kritice smát. Ale za to zaznívá v hospodách a na internetových diskusích cosi, co tu po dobu dvaceti let nepamatujeme. Nejmladší generace, pro níž je listopad 1989 něčím jako pro nás kmety bitva u Solferina, znovu spontánně objevila hesla podobná těm, která provolávali jejich otcové v Praze na Národní třídě, na Václavském náměstí, na Letné a na náměstí českých a tehdy i slovenských měst. Jenže u toho to nekončí. Velmi často zaznívají výzvy věšet pravicové politiky. Snažím se vysvětlovat, že bude lepší je nevolit. Ale odpor ke zkorumpované moci je mohutný a iracionální, a argumenty se nedá zastavit. Nerad bych se dočkal další vlny politického násilí po stalinismu, který na vysoké obrátky věznil a popravoval, a po poněkud subtilnějších formách násilí po srpnu 1968 a po Chartě 1977.

×
Diskuse
February 6, 2012 v 18.50
Univerzální neznamená totální, natož totalitní, ale všeobecný, použitelný (platný) pro všechno nebo pro všechny. Znamená to, že lidé jsou sice různí, ale mají jeden společný základ, kterým je lidství. A to je to podstatné, co je spojuje. Kromě nepodstatných znaků je rozděluje jen skutečnost, že jedni to univerzální lidství v každém člověku uznávají, kdežto druzí ne. Ale tohle rozdělení není fatální, protože i ti, kteří univerzální lidství zatím neuznávají, mohou jednou přijít na to, že se mýlili.
Osvícenství nemusí být špatné, pokud je spíš ukazováním pozitivního příkladu, nežli stříháním vousů na rozkaz Petra Velikého. Postmoderna nemusí být špatná, pokud pouze kritizuje chyby, jichž se dopustila moderna, ale zároveň neruší to, co moderna přinesla dobrého. Vyhnout se tomu, co bylo špatné, držet se toho, co je dobré. To je pravidlo, které platí obecně, má-li se k něčemu směřovat, tedy univerzální pravidlo.
February 7, 2012 v 14.56
Už jste slyšeli něco o http://holesovskavyzva.zacit.cz/? Je to vyložená indiánština, ale kolik mi to už poslalo lidí! Tohle dělat pořádně někdo šikovný, tak má úspěch. Ovšem zase by nevěděl, jestli není lepší rodit doma.
SH
February 8, 2012 v 11.12
Jsem pro konec velkých slov.
Velkých idejí je s vysokou pravděpodobností potřeba jen jako kompasu. Mně osobně kupříkladu vyhovuje humanismus. Odmítám ale velká slova, protože si pod nimi představuje každý to, co mu zrovna vyhovuje. Třeba onen nesmiřitelný dualismus dobra a zla. Do Abendlandské civilizace ho přinesl zoroastrismus, odkud ho převzal judaismus, křesťanství a tedy i my. Jsou kultury, jež s tímto dualismem neoperují, alespoň ne ve všeobecné rovině. Stejně tak si nejsem jist naším vnímáním pravdy a lži. Za pravdivý uznávám pouze výrok, ověřitelný praxí, tedy vesměs platný pouze pro „pomalé děje“, čili v oblasti přírodních zákonitostí. Autorovo odlišování výrokové pravdy a žité pravdy je pro mne novinkou, nad kterou budu přemýšlet. Současnou situaci podle mne nelze změnit revolucí. Na ni ještě nedozrál čas. Díky globalismu jsou protikladné síly totiž značně asymetrické. Převaha neoliberalismu je prostřednictvím ovládání armád nesouměřitelná s jejich odpůrci, i když ti jsou zase „nesouměřitelně“ početnější. V národních státech trvalo dvě století, než se predátorský kapitalismus zcivilizoval alespoň na sociální stát. Dobu na globální zcivilizování finančních predátorů vůbec nedokáží odhadovat. A teprve až oni budou politicky ovládáni, lze teprve začít hovořit o skutečné revoluci, čil nastolení univerzální lidskosti ve formě všeobecné spolupráce. Což je, dle mého soudu, překonáním ideje sociálního státu, který v mých očích není ničím víc, než milosrdenstvím bohatců.