Čelem k lidu

Jan Černý

Autor navazuje na úvahu o populismu, kterou na stránkách Deníku Referendum publikovali politologové Jan Bíba a Radek Buben, a pokouší se uvést případnou populistickou strategii levice do aktuálního sociálního kontextu.

Tímto textem chci reagovat na zajímavou úvahu o populismu, kterou pod názvem Babiš — špíny a skvrn se zbavíš v Deníku Referendum publikovali Jan Bíba a Radek Buben. Úvaha sice pléduje za odblokování pojmu populismus a jeho přijetí do rámce demokratické rozpravy, nevysvětluje ale dostatečně — alespoň pro mne ne — vazbu populistické rétoriky na reálný stav věcí ve společnosti v tom kterém dějinném okamžiku. Máme-li populismu přiznat demokratickou kompetenci (podle autorů stati to udělat musíme, protože populismus stejně jako demokracie předpokládá svrchovanost lidu), měli bychom o něm přemýšlet ještě jinak než jako o strategii, jak přiblížit zastupitele voličům a získat co nejvíce volebních hlasů.

Síla populismu nespočívá snad jenom v jeho strategické efektivitě, v mobilizační konstrukci dobrého lidu stojícího proti jeho nepřátelům; populismus má i jistou moc revelační: Působivost populistického stylu závisí podle mého názoru také na tom, jakou měrou dokáže zmíněná konstrukce zjednodušit a tím zvýraznit reálný konflikt ve společnosti, popřípadě sama takový konflikt sugerovat způsobem, který se realitě blíží a postupně v realitu také přechází. Snad právě v tomto politicky tvůrčím smyslu může být populismus demokratický: vyjevuje společenskou realitu v nějakém dosud netušeném tvaru, přivádí na světlo veřejnosti opomíjený problém, hodnotu, téma, společenskou skupinu či vazbu, a nová témata, skupiny a vazby (a samozřejmě také nové problémy) dále tvoří.

Oním místem, na němž se odlišuje populismus od ostatních strategií demokratického politického boje, pak může být způsob, jak populismus s tímto reálným konfliktem ve svém diskursu naloží: populismus je, domnívám se, idealizací reálného konfliktu, popřípadě zrozením „reálného“ konfliktu rovnou v jeho ideální, diskursivní podobě. Idealizace spočívá jednak v abstraktní idealizaci aktérů konfliktu: konstrukce dobrého lidu na jedné straně (např. většinová společnost živící se poctivou prací) a nepřítele vykresleného pomocí negativního stereotypu na straně druhé (Romové či „nepřizpůsobiví“ žijící z dávek, které jsou údajně vyšší než u ostatní populace); jednak v abstraktní idealizaci samotného konfliktu, který v populistickém diskursu převádí složité předivo dějinných procesů na jednoduché a přehledné schéma: např. neokonzervativní zahraniční politika překresluje všechny mezinárodní spory na konflikt demokracie jakožto dobra a „totalitarismu“ — tedy všech politických systémů, které se nevejdou do současné západní definice liberální demokracie — jakožto zla. Slovo „abstraktní“ zde má podtrhnout nedějinný ráz každé idealizace — neokonzervativní zahraniční politika konec dějin rovnou předpokládá; dobrý pracující lid je nečasovou substancializací určitého rysu, který je ve společnosti přítomen (většina lidí se opravdu živí prací).

V nedějinné idealizaci se podle mého názoru skrývá jak největší síla, tak také největší nebezpečí populismu. Autoři podnětné úvahy o populismu uvádějí, že „podnikatelský populismus“, jímž se na český trh politických idejí instaluje neoliberální ideologie, zakrývá řadu štěpení v rámci společnosti — je tomu tak proto, že se mu daří idealizovat konflikt mezi dvěma ideálními skupinami, ekonomicky údajně přínosnou a ekonomicky údajně škodlivou částí populace jako morální konflikt (odpovědní versus neodpovědní), který definuje veškerou politickou veřejnost a odkazuje k pasti, do níž se všichni dostaneme, pokud zvítězí ti neodpovědní. Právě to ostatně umožnilo, aby pro podnikatelsky-populistickou TOP 09 hlasovali studenti a příslušníci inteligence a zcela tak ignorovali vlastní ekonomické zájmy.

Nesnesitelná lehkost neoliberalismu

Zastavme se ještě chvíli u neoliberalismu jakožto nejmocnějšího populismu současnosti. V jeho strategii se objevuje jeden závažný rys: Neoliberální pravice nejenom diskursivně konstruuje opozici odpovědní-neodpovědní, ale zároveň fyzicky nastoluje podmínky k tomu, aby tento morální protiklad získal — alespoň v dosažitelné míře — oporu v ekonomickém vývoji země. Tato strategie označovaná emfaticky jako „vyhladovění bestie“ spočívá v záměrném podfinancování veřejných statků jakožto hlavní opory sociálního státu; údajně nefinancovatelné veřejné služby jsou posléze privatizovány do rukou spřátelených finančních skupin. Zavedení druhého pilíře důchodového spoření nejenom přihraje část peněz z veřejného rozpočtu soukromým důchodovým fondům, ale zároveň v dlouhodobé perspektivě podetne pilíř první: Vyvedení části sociálního pojištění do druhého pilíře se vyplatí lidem s vyššími příjmy a právě jejich peníze budou v přerozdělovacím mechanismu prvního pilíře chybět; první pilíř nebude v budoucnosti schopen vyplácet zákonem garantovanou výši důchodů a jako neefektivní bude zprivatizován. Podobně zavedení tzv. rovné daně nejenom ulevilo na daních nejbohatším, ale zároveň ochudilo státní rozpočet o nemalé množství peněz. Chybějící peníze budou nahrazeny příjmem ze zvýšené daně z přidané hodnoty, která je pro všechny absolutně rovná, tedy z hlediska neoliberální logiky spravedlivá. Miroslav Kalousek je sice špatný ekonom, ale minimálně jeho poradci mu jistě na podzim roku 2008 vysvětlili, že v příštím roce nás čeká stejně jako většinu světa ekonomická krize a pokles HDP. Rozpočet pro rok 2009 kalkulovaný na vysoký růst HDP byl kombinací rozpočtového pohodlí a vyhladovění státu.

Populistická strategie neoliberalismu zpětně vytváří realitu konfliktu, který ideálně nastoluje v diskursivní rovině. Dvojdomost říše (neoliberálních) idejí a říše ekonomické praxe umožňuje neoliberálnímu populismu svobodné vytváření politických konstelací: obě říše lze propojovat v pohybu realizace (vyhladovět bestii) nebo rozpojovat v pohybu idealizace (ekonomické problémy způsobila pouze neodpovědná část společnosti a její politická reprezentace). Kalousek mohl ve volební kampani v roce 2010 úspěšně mobilizovat proti veřejnému dluhu, jehož celou polovinu z pozice ministra financí v předcházejících letech vytvořil. Nesnesitelná lehkost populismu...

Levice si ovšem žádnou podobně cynickou strategii nesmí osvojit, protože by tím popřela sama sebe. Jakožto emancipační hnutí musí důvěřovat konkrétnímu jednání a práci lidí. Její případná populistická strategie (nelze-li se ve věku „demokracie publika“ bez populismu obejít) by musela pouze idealizovat reálné konflikty a jejich aktéry, ukazovat na rozpory stávajícího systému a zároveň nabízet jejich překonání na principu inkluze. Ostatně může být inkluzivističtějčí sebevymezení než to postulované ukázkově populistickým heslem We are the 99 percent?

Populismus zdola: Ulice proti institucím

×
Diskuse
December 15, 2011 v 10.23
Lid, lidská práva a demokracie
Jedno ze sympatických hesel, které se objevilo v listopadu 1989 znělo: "Nejsme lid, ale lidi", protože pojem lidu byl komunistickým režimem nadužíván a zneužíván. Na druhou stranu je demokracie vládou lidu, který bychom ale neměli chápat jako masu či dav, ale jako společnost či stát lidí. A na to právě poukazuje myšlenka lidských práv, která garantuje život, svobodu a práva každého jedince. Bez respektu k lidským právům není žádná demokracie skutečnou demokracií. A nebezpečí populismu ať pravicového či levicového tkví v tom, že svou představu o lidu ztotožňuje s lidem samým a vylučuje z něj ty, kteří se mu tam nehodí. Pravicový populismus z něj vylučuje Rómy, nezaměstnané, chudé, sociálně slabé, nepřizpůsobivé, kteří si svou situací zavinili sami, levicový populismus z něj zase vylučuje bohaté, úspěšné podnikatele. Osobně si myslím, že nebezpečnější je pravicový populismus, mimochodem proto, že tu momentálně vládne, ale i levicový populismus v sobě skrývá řadu rizik, proto nevidím důvod, proč po něm volat a o něj usilovat.
Jsem pro výraznou, ale slušnou levicovou sociálně demokratickou politiku, která zavede normálně evropské progresívní zdanění, nebude se na bohaté spoluobčany a podnikatele dívat nepřátelsky, ale jako na spoluobčany, kteří jsou s ostatními členy společenství solidární a vědí, že stát něco stojí a daně rádi a ochotně odvedou.
Nebezpečný pravicový populismus se objevil v klipu "Přemluv bábu", kde byli staří lidé, důchodci a sociálně slabí představeni jako ti, kdo naši společnost ohrožují a zadlužují - díky tomuto populismu tu vládne ODS a TOP 09 a tímto populismem odůvodňují svou politiku permanentního škrtání. Slušná demokratická levice bude tento populismus důsledně a systematicky kritizovat, nebude se však uchylovat k opaku, tedy k levicovému populismu.
December 15, 2011 v 17.38
Co je a co není populismus
Pokud použít levicový populismus jako sílu proti neoliberalismu, pak rozhodně bez cynismu, sprostoty a vylučování. To přenechat druhé straně. Musíme si ale připustit, že ve společnosti není konsenzus, že máme různé zájmy. To je prostě politika. Proto není nic špatného na tom, když budeme rozlišovat na MY a ONI. Špatný je pouze případ, když se to ONI vymezuje takovými znaky jako je např. rasa, kultura, pohlaví, třídní původ, náboženství a pod. Vodítkem k rozlišování musí být společný cíl, který bude přístupný komukoliv. Na tom cíli by se ale mělo trvat. Pokud je pro někoho důležitý jeho vlastní zisk tak, že je ochoten se kvůli tomu chovat naprosto bezohledně, pak neuděláme nic špatného, když dáme najevo, že to není náš přítel. Neuděláme nic špatného ani když radikalizujeme rétoriku, případně ji citově zabarvíme. Neuděláme nic špatného ani když řekneme, že my jsme ti, na jejichž straně je pravda (nebo Pravda). Věří snad někdo, kdo je levicový, tomu, že pravda je na straně neoliberálů? Pokud je i tohle populismus, pak s ním zcela souhlasím.
December 15, 2011 v 18.29
Lid versus lidé?
Tak tohle není jednoduché. Lidé jsou i neoliberálové, i oni mají lidská práva. To jim nikdo nemůže upřít. Lid je ale něco jiného. Není to ani stát ani společnost ani dav. Já myslím, že je to spíš filosofická kategorie. Lid je politický a historický aktér, který představuje společný zájem drtivé většiny a navíc by měl představovat i jakýsi progresivní společenský trend. V minulém režimu se pojem lid nadužíval, možná i zneužíval. To připouštím. Tehdejší elity se snažily vnutit všem svou představu, co si má správný Lid myslet a jak se má chovat. Na druhé straně ten pojem zcela zrušit také není úplně správné. Tím, že se z lidu udělají pouzí lidé, tím se jim prostě znemožní politicky jednat v jakémkoliv společném zájmu.
MP
December 15, 2011 v 23.30
P. Šimso,
myslím, že článek J. Černého (mimochodem vynikající a hluboká analýza!) nepléduje v žádném případě pro levicový populismus v tom smyslu, jak jej chápate vy. Říká jasně, že ulice nakonec rozhodovat nemůže a že je třeba hněv občanů převést do racionálního jazyka a vtělit do činnosti institucí.

A pokud jde o lid - ano, lidé jsou individua (neschopná se právě pro svůj individualismus postavit neoliberální dehumanizaci), kdežto lid je politický aktér. Proto demokracie nemůže být vláda lidí, nýbrž lidu.
To ale také zároveň znamená, že v lidu (který je nakonec vždy jakýmsi "celkem", jinak by nemohl být aktérem, třeba právě při volbách) nikdy nebudou převažovat intelektuálové (ti mají vždy sklon ke značnému individualismu). Proto je lid vždy náchylný k populismu (v tradičním, negativním významu toho slova). S tímto nebezpečím je třeba počítat.
December 16, 2011 v 19.04
Kdo je svrchovaný? Lid nebo každý jedinec?
Článek je opravdu dobrý. Nicméně k levicovému populismu se staví dialekticky, ano i ne. Otázka je ovšem komplikovanější. Svrchovanost lidu bez garance lidských práv může vést k diktatuře či tyranii většiny, ať už orientované pravicově či levicově - a to je potenciálně obsaženo v populismu. Na tomto staví všechny organické a korporátní teorie společnosti a státu, které v posledku nejsou demokratické, ať už jsou levicové či pravicové. Zdůraznění osobní svobody a práv jedince bez ohledu na společnost, stát či širší společenství provádí liberalismus, ovšem přitom zavírá oči před tím, že fakticky vládnou silnější, mocnější a bohatější jedinci či společnosti - to je základem i současného vládnoucího neoliberalismu. Proto se mi jako nejlepší řešení momentálně jeví Habermasova deliberativní demokracie, kde jedinec - občan je pojímaný jako autor a tvůrce zákonů tím, že volí své zástupce do parlamentu, kteří dávají či odmítají důvěru vládě i přijímají zákony, které garantují osobní práva a svobody. Je to pokus o vyvážené pojetí negativní i pozitivní (participativní) svobody. Samozřejmě druhou věcí je konkrétní společenská praxe a naše současná situace, která není příliš ekonomicky a politicy dobrá v našem, evropském i světovém měřítku. Levicový populismus nám však v žádném případě nepomůže, jeho krátkodobý úspěch bude vystřídán o to větším zklamáním a kocovinou.
SH
December 16, 2011 v 19.54
Globální i lokální levice...
…nesmí pořád chodit kolem problémů vyřčených v poslední větě textu, jako kolem horké kaše. Musí mít jasné modely jak tvorby, tak přerozdělování bohatství, tak přesná právní pravidla pro k tomu potřebné instituce. I když nakonec bude realita třeba úplně jiná, musí ony doslova vědecké podklady mít a z nich pak vytvářet populistická hesla, mobilizující i všeobecně přijatelná.