Dialog jako revoluce
Tomáš TožičkaUtopicko - eschatologické vize komunismu či laissez-faire nabízejí svůdnou krásu a působí nezměrné hrůzy. Spravedlivý systém nemůže být postaven na vizi, ale musí vznikat z dialogu.
Slovo dialog má mnoho významů a mnoho použití. Obecně jde o rozmluvu dvou či více partnerů, kteří se chtějí něčeho dobrat. Může jít ale také o vztah — dialog jako vyjádření respektu k názorům druhého, jak to vidí Martin Buber. Ale i dialog může být zneužit jako forma nátlaku, prosazování vlastních názorů na úkor ostatních, nebo ke znemožnění ostatních. Všechny tyto formy si asi dovedeme představit. Chtěl bych se zaměřit na formu dialogu, které můžeme říkat participativní dialog. Pokusím se nastínit jeho východiska i jejich kritiku, jeho důležitost v praktickém využití.
Participativní dialog je praxí, která nahrazuje ideologické vize. Reálně totiž spravedlivý a efektivní systém nespočívá na naplňování společenských či ekonomických představ, ale na funkčním občanském dialogu.
K.O.Apel ve své transcendentální hermeneutice nastínil koncept tzv. diskursivní etiky (Diskusethik). Vychází z toho, že etické normy jsou stanoveny v otevřené a nenásilné komunikaci. „Aby norma byla platná,“ říká Habermas, jiný významný představitel Franfurtské školy „musí být všemi přijímány dopady a vedlejší účinky jejího obecného dodržování za účelem uspokojování všech osobních partikulárních zájmů.“ Rozhodování o etických principech v této podobě předpokládá, že se neděje na individuální úrovni, ale je dáno společným uznáním všech partnerů, aniž by kdokoli měl právo a možnost tento proces ‚manipulovat‘. Toto pojetí odmítá elity/establishment a jejich nárok na manipulaci s ne-elitami, pročež je toto pojetí někdy označováno jako kolektivistické.
K.O.Apel rozděluje diskurzivní etiku na ideální A-etiku, která ovlivňuje stav světa a méně ideální B-etiku, která má A-etiku umožnit. V B-etice jde především o zajištění takové diskuse, která by dávala všem účastníkům rovné možnosti podílet se na tvorbě konsensu a zároveň zabránila, aby kdokoli v takovém dialogu mohl autoritativně ovlivňovat rozhodování ostatních účastníků. Jde tedy o proces vytváření ‚ideální komunity komunikujících‘. Ta však podle Apla nemá být vnímána, jako utopie, ani není třeba si ji představovat jako něco reálného a vytvářet si její obraz. Jde totiž o komunikaci a tedy o proces.
Cestou k takovému dialogu je transcendentální hermeneutika. V této koncepci jde především o odhalování překážek komunikace, které nám v interakci s druhými klade naše předporozumění světu, struktury v nichž žijeme i jazykové návyky, gramatika a jazyk, který používáme. Základ tvoří Gadamerovské pojetí hermeneutiky a tzv. hermeneutického kruhu. Gadamerovi šlo hlavně o porozumění historickému textu, který napsal člověk z jiné doby, z jiné kultury atd. a tedy jiného předporozumění. Čtenář zase přistupuje k textu z hlediska své kulturní i osobní tradice. Přiblížit se k opravdovému porozumění textu tedy znamená, že se musíme snažit porozumět sobě, odhalit a najít rozdíly mezi prostředím autora což nám otevře nové porozumění textu, ale zároveň nám to otevírá další otázky. Apel přichází s uplatněním tohoto modelu v dialogu. V návaznosti na Kanta mluví o transcendentálním dialogu, tedy o dialogu, v němž, byť to nemůžeme příliš změnit, alespoň reflektujeme to, co nás přesahuje a nakonec se snažíme odhalit i to co, co přesahuje náš partnerský protějšek.
Věcná poznámka: Habermase bych neřadil do Erlangenské školy, ale do Frankfurtské školy, i když první i třetí generace Frankfurtské školy měla a má potřebu se vůči Habermasovi vymezovat. Na druhou stranu je Habermas ten, kdo se pokusil nejdůsledněji založit demokracii právě na dialogu, komunikaci, diskurzu či deliberaci.
A v tom je opravdu "jádro pudla". Autorovi patří proto hluboká poklona a vděk za to, že tento problém zvedl z prachu zanedbání v době usilovného hledání alternativ k zanikajícímu a nefunkčnímu společenskému systému.
Pokud se totiž nenaučíme technikám vzájemného naslouchání a nebudeme usilovat o to, abychom si vzájemně rozuměli a nenaučíme se odstraňovat překážky ve vzájemné komunikaci, nebude dobře fungovat ani ten nejdokonaleji promyšlený systém, který bychom lidem zase vnutili a vnucovali "shora".
Spravedlivý systém musí být vygenerován a stále znovu obnovován zdola, v neustálém "participativním" dialogu. To je to, s čím hluboce souhlasím. A na čem bychom se snad i mohli všichni shodnout.
Jak ale k realizaci této vize Tomáše Tožičky dospět? Jak dosáhnout stavu, aby si všichni občané ve svém vlastním zájmu osvojovali techniky "participativního" dialogu, když jsme mezi tím dospěli do situace, že se mezi nás vrací obyčejná středověká negramotnost? Jistě by bylo ideální začít už u (před)školních dětí: bylo by skvělé, kdyby středobodem našich školních reforem nebyly finanční úspory, ale kdyby se jejich základem stalo vedení dětí k samostatnosti a kritičnosti myšlení za souběžného zvládání technik "participativního" dialogu. Jakými prostředky ale o nutnosti takového zaměření školních reforem přesvědčíme našeho nejlepšího pana ministra školství?
(Snad se mi nechtěně povedlo trochu zareagovat i na poznámku M. Škabrahy skrze nedorozumění s vizemi - včerejší moje snaha poslat tuto mou poznámku k článku byla zmařena neznámými mě PC-skřety.)
V tomto smyslu také vize ztrácí jakékoli smysluplné poslání. Je možné, aby byly zanořeny do dialogu, ale samy o sobě ztrácí smysl. V dialogickém procesu mohou sloužit tak leda k pitvě - aby se z nich vytáhly dobré nápady a odstranily patologie, které by mohly dialog ohrozit.
Na ideologických vizích je totiž nebezpečné to, že mnoho zajímavých a podnětných nápadů je slepeno dohromady krypto-religiózními vírou, kterou se snaží onu technickou část ospravedlnit.
Studoval jsem v Erlangen, tak bych tam nejraději všechno nacpal... Ale je to přesně tak jak píše M.Šimsa - Apel a Habermas patří do Frankfurtské školy a ne mezi erlangenské konstruktivisty. Požádal jsem i o úpravu v textu...
Vzdělání a vzdělávání je skutečně jedinou možností změny. To nakonec pochopili i sociální reformátoři jako Komenský, Oberlin, Steiner. A pěkně o tom píše v Odškolnění společnosti Ivan Illich. Prostě dokud nebude vzdělávání partnerské, participativní a dialogické, těžko můžeme od jeho absolventů tyto vlastnosti očekávat.
Čili souhlasím s hlavní myšlenkou článku, že je třeba demokratizovat rozhodování na všech úrovních, ale aby se takovýto koncept ve společnosti mohl prosadit, musí jeho ideologie zvítězit nad ideologií (neoliberálně-)konzervativní, která by chtěl i tu dnešní (dosti ubohou) míru participace občanů na společenském a politickém dění omezovat.
Označit participativní dialog za ideologii je ošemetné. Jedná se totiž o proces, který může ideologie eklekticky spojovat, pragmaticky je úplně odstranit, nebo dojít k naplnění jedné z nich - třeba zcela nové. V pravdě se jedná o nástroj, a samozřejmě, prosazování nějakého nástroje se může stát ideologií a to jak v pozitivním (Škabraha), tak v negativním (Hábová) smyslu. Příkladem nám budiž prosté nástroje jako jaderná energetika nebo formální demokracie...
Na výchově i dlouhodobé se všichni shodneme. Ale čekat jen na příští generace, a než se to stane jako Mojžíš bloudit pouští až umřeme, nelze. Proto se kloním k alternativě oné C-etiky, která by měla umožnit participativní dialog alespoň v menších komunitách - jako jsou ty kolem Alternativy zdola, ProAltu a pod. I nám totiž chybí základní schopnost domluvit se a najít řešení, která budou k našemu prospěchu. Jako jsou třeba společná média, efektivní společné postupy a pod.