Normalizace. Čas hnusu, kolaborace a zbabělosti

Mikoláš Chadima

Publikaci ČvT Naše normalizace mají tvořit příspěvky lidí, kteří se vůči tehdejšímu režimu snažili vymezit a něco smysluplného v něm navzdory komplikacím vykonávat. Text Mikoláše Chadimy byl editory tohoto sborníku objednán, ale nebyl zařazen. Patrně nezapadl do koncepce.

Normalizace? Zvláštní. Na první roky po Velké listopadové sametové revoluci se nepamatuji skoro vůbec, avšak konec Pražského jara a počátek sedmdesátých let mám v paměti uchován poměrně dobře. Asi to bude tím, že tehdy jsem všechno to historické převlékání kabátů, přepisování životopisů, přeměňování nedávné historie, zrady a podrazy i boj o koryta zažil poprvé. Pokud k tomu ovšem nepočítám, že jsem stihl na prvním stupni ZDŠ úpravu učebnic jejímž cílem bylo odstranit z knihy fotky a jméno Josefa Vissarionoviče, zvaného Stalin. Usuzuji tedy, že na podobný karneval po Velké sametové, byť ideově v obráceném gardu, si tolik nepamatuji právě proto, že to už pro pro mě bylo jenom opakováním. Jen mě teď napadá, že v osmdesátém devátém všechno probíhalo o hodně rychleji. Převlékání kabátů se během dvaceti let normalizace stalo něčím přirozeným. Na jejím začátku na to bylo potřeba daleko víc času. Lidé ještě měli jistou morálku a věděli i co znamená slovo stud.

Pražské jaro jsem prožil jako patnáctiletý. Svobodu, kterou přineslo a která byla umocněna přehoupnutím do dorosteneckého věku, jsem si užíval plnými doušky. Věci veřejné jsem sledoval se zaujetím. Možná tomu někdo nebude věřit, ale o politiku a novodobou historii jsem se začal zajímat opravdu brzy. Od té chvíle, kdy mě v první, nebo druhé třídě vzali táta s mámou ke známým na jeden domácí osmičkovej promítací večírek. Poprvé jsem tehdy uviděl neuvěřitelně sympatického starého pána s bradkou. Jel na koni a na hlavě měl vojenskou čapku. Stejnou jakou měl ve skříni můj děda. Ke svému překvapení jsem se dozvěděl, že prý byl naším prvním prezidentem. Do té doby jsem si myslel, že jím byl Klement Gottwald. „Souška“ učitelka o Klémovi sice říkala, že to byl „první dělnický prezident“, ale nedodávala k tomu nic, z čeho by bylo zřejmé, že mohl být i nějaký nedělnický před ním. A tak jsem se začal ptát a odpovědí se mně dostávalo od dědy a jeho legionářské literatury, od táty, od „Dějin světových“ Jaromíra Kosiny.

Zrušení cenzury, které Pražské jaro přineslo, se stalo vrcholem několikaletého uvolňování. Znamenalo neuvěřitelný přísun nových informací. Denní tisk, Literární noviny, My 67, New Musical Express, spousta nových knižních titulů… Uf! Byla to fuška zvládnout přečíst vše, co bylo najednou k mání. O tom o co jde, jsem byl dost dobře informován. Nejen proto, že jsem seděl ve škole v lavici se synem jednoho z předních protagonistů „obrodného procesu“ ekonoma Oty Šika, ale i od otce, který se též velmi angažoval na straně tzv. progresivistů. Jen ignoranti, nebo falzifikátoři historie mohou dneska tvrdit, že šlo o pouhý frakční boj mezi znesvářenými křídly KSČ, který se občanů nestraníků nijak netýkal. Pěkná hloupost. Jen kvůli frakčnímu boji by tanky „spojenců“ z Varšavské smlouvy Pražské jaro ukončit nepřijely. Kdepak. Tehdy šlo o víc. Šlo o svobodu slova a demokracii. O revoltu velké části stranických intelektuálů a základních organizací proti tupému byrokratickému establishmentu. O radikální reformu zkostnatělého ekonomického systému centrálního plánování. A dost velká část tzv. „progresivistů“ byla ochotna zajít hodně daleko. Hodně daleko. Dokonce až k postupnému zrušení vedoucí úlohy strany. O restauraci kapitalismu však nešlo. Příznivci jednoduchých sloganů proto tvrdí, že nemohlo jít o demokracii. Hm. Příkladů, které dokazují opak toho, že kapitalismus = demokracie, najdeme nepočítaně: Hitler, Pinochet, komunistická Čína…

Dlouholeté uvolňování završené zrušením cenzury přineslo obrovský kulturní rozmach. Například československou filmovou novou vlnu. Stihl jsem je tehdy vidět téměř všechny. Když to skončilo, už jsem do kina nikdy pravidelně nechodil. Divadla jsem tak často nenavštěvoval, ale dodnes si vzpomínám, jak mě nadchla Kohoutova hra „August, August, August!“ A muzika. Praha byla plná rock’n’rollu a jazzu. Hospodské sály na periferii, kluby Olympic, Music F club, Reduta, Sluníčko, kam jsem chodil nejraději, uváděly pravidelně kapely Flamengo, Olympic, Matadors, Yatschmen, Georg And Beatovens, Primitives Group, Blue Effect, Framus Five, Plastic People a mnoha dalších. Občas přijeli do Prahy ze Slovenska The Beatmen, Prúdy, The Soulmen, z Brna Atlantis a Synkopy 61. Rockovým kapelám konečně začaly vycházet desky, jejich písničky se hrály v rozhlase, v televizi vznikaly první klipy. V Lucerně se pravidelně konal Mezinárodní jazzový festival. V roce 1967 měl premiéru i první československý beatový festival. Všude bylo plno optimismu, který se šířil světem bez ohledu na hranice a v nich panující společenské zřízení. Kdo si chce na tuhle atmosféru sáhnout, ať si pustí desky (LP i SP) rockových kapel, z let 1965 - 70. Doporučuji The Doors, The Beatles, The Rolling Stones, The Who, Pink Floyd, ale i produkci našich a ostatních kontinentálních kapel.

×
Diskuse
December 23, 2011 v 16.31
Bravo
Nedávno jsem psal na sociální síti, že kdybych si mohl vybrat mezi Norskem a Československem roku 1968, zvolil bych Československo, jelikož tehdy šlo ještě dál v humanitě. Já tu dobu nezažil, ale stačí se podívat na takový film „Bílá paní“, stačí si nastudovat kontext a člověk musí smeknout před tím vzedmutím lidství, před tou generací. Mimochodem, tak bylo tehdejší Československo bráno i tady a rok 1968 a tehdejší emoce z toho násobně převyšují i současný smutek ze smrti Václava Havla, který rok 68 tak úplně neuchopil, jak píše i Martin Hekrdla v Právu a právem: „I leví Francouzi, Britové či Němci si havlovské (anebo walesovské) úlety jednoduše vysvětlují čtyřicetiletou „zkušeností s komunismem“. Anebo tím, že – takto doslova – „nikdo není dokonalý a Havel nejhorší“. Mám jiné vysvětlení. Václav Havel už v roce 1968 popřel význam pražského jara jako události, která svým poselstvím přerůstá a atakuje Východ i Západ. Uchopil „socialismus s lidskou tváří“ jako pokus o normalitu, kterou ztotožnil se západní realitou. Manichejská západovýchodní osa Dobra a Zla nutně pak lámala lidskoprávní optiku tohoto upřímného člověka, který i ono proslulé srdíčko v autogramu vykrouhával ze srdce.“

Sám používám "nepřerušená normalizace od roku 1968", rok 89 cítím jako pokus, který se nedotáhl a byl vytunelován.
December 23, 2011 v 17.30
ve své podstatě jsem nesmírně rád za tento článek od Mikoláše Chadima, který aktuální nejen smuteční českou neonormalizaci brilantně torpéduje z opravdu autentického humanistického úhlu a není to nostalgicky prázdná růžová knihovna, do které se nechal vtáhnout nejeden levicový myslitel....
FO
December 26, 2011 v 23.13
Díky
DR za zpřístupnění vynikajícího textu. Je smutné, že byl zcenzurován ze sborníku, a je to vlastně důkaz o neonormalizační mentalitě dnešní doby.

K Václavu Havlovi - pane Krausi, Havel se vlastně stal po r. 89 "lidskou tváří kapitalismu", protože svoji nepochybnou lidskost a autenticitu zapůjčil jako značku novému režimu, jak ostatně ukázal právě onen neonormalizační smutek např. v podání Lidovek.

Ani já jsem rok 68 nezažil, mně bylo 15 v roce 89 a 90. léta (zejména první polovina) jsou pro mě emočně ekvivalentem pražského jara u generace p. Chadimy. Ta magie spočívá z velké části ve zrušení cenzury, a v tom smyslu to byl pokus nepochybně dotaženější (śťastnější) než rok 68. Zároveň ale platí to, co tak pěkně popsal pan Chadima - v roce 89 byli převlékači kabátů mistry svého oboru, a netrpěli na čest a jiné skrupule.



January 5, 2012 v 11.31
Recenze
Doporučuji recenzi "Naší normalizace", kterou pro server Kultura 21 napsala Andrea Cerqueirová, rovněž přispěvatelka Deníku Referendum.
http://www.kultura21.cz/content/view/3728/101/