Palestina, Izrael a my
Filip OutrataNa půdě OSN se v těchto dnech rozhoduje o tom, zda se stát Palestina stane plnoprávným členem mezinárodního společenství. To, co se děje v Izraeli, je sice prostorově vzdálené, přesto bychom si měli klást otázku, jak bychom o tom rozhodovali my?
Na půdě OSN se v těchto dnech rozhoduje o tom, zda se stát Palestina stane plnoprávným členem mezinárodního společenství. O tom, zda a v jaké formě se tak stane, budou rozhodovat mocnosti v Radě bezpečnosti, případně všechny členské státy, pokud rozhodnutí nakonec připadne valnému shromáždění. Zdá se být snadné říct si, že rozhodnutí o této věci se nás netýká, už proto ne, že je v rukou velkých hráčů světové scény, či, jako v případě České republiky, přeochotných přitakávačů jedné strany.
Ale můžeme, a nejspíše bychom i měli, si položit veskrze osobní otázku. Jak bych se v dané věci rozhodl já? Ať si to již jsme ochotni připustit nebo ne, dění v onom maličkém kousku země na východním okraji Středomoří se nás týká víc, než jsme ochotni si připustit. Následující text zřejmě není objektivní a vyvážený. Ani nemůže být — je napsán pod vlivem setkání s těmi, kdo se přímo v Palestině, na okupovaném Západním břehu, snaží provázet Palestince v jejich každodenní snaze uchovat si lidskou důstojnost tváří v tvář režimu, který je plným právem srovnáván s jihoafrickým režimem apartheidu.
Housle a samopaly
Představme si následující situaci. Třináctiletá dívka s houslemi jede spolu s dalšími mladými hudebníky z koncertu. Na stanovišti u Nábulusu je zastaví je ozbrojená hlídka izraelské armády — běžná situace, jíž čelí všechny generace Palestinců. Holčička musí otevřít pouzdro, aby se vojáci a vojačky přesvědčili, že neobsahuje zbraně nebo výbušniny. Zahraj něco, požaduje jeden z vojáků. Dívka hraje populární píseň libanonského zpěváka Fayrouze. Jediný takový zážitek stačí na to, aby poznamenal duši a zanechal trvalé následky. A takové a podobné zážitky stále přibývají, rok za rokem, a nezdá se, že by jim mohl být konec.
Příběh palestinské dívky Aly zachytil Sandy Tolan, autor knihy Lemon Tree (Citronovník), v níž se na příkladu dvou rodin, palestinské a izraelské, pokusil přiblížit hloubku bolesti, zranění i nadějí, které vyrůstají ze střetu dvou národů, jež se cítí doma v jediné zemi. Tolan a další ukazují, že sice není po ruce žádné konkrétní řešení konfliktu s tak hlubokými kořeny, něco velmi konkrétního však je po ruce stále — reálné utrpení, reálné ponížení, reálný hněv zcela konkrétních lidí. Není možné se tvářit, že neexistují, a není přijatelné tvrdit, že jde pouze o nevyhnutelnou cenu za cokoli — bezpečnost, existenci toho či onoho státu.
Kdo je zde metaforický "David" a kdo metaforický "Goliáš" ?
P.S: : Naomi Klein je proti kapitalismu, per se, tedy může být proti Izraeli, ale nemůže nic míti proti nekapitalistickým státům "islámským" : od Egypta po Sýrii.
P.S.2 : jestli někdo potřebuje v oblatsi pomoci , jsou to, myslím palestinští /či arabští křesťané : Izrael jim nemá proč pomáhat, muslimové po nich jdou..a evropští křesťané občas pošlou krejcar:ostuda ostuda ,myslím
Víte, Palestincům (myslím, že jde skutečně o národ, byť se formuje za pochodu) není nic platné, že je kolem 300 milionů Arabů. Oni jsou ve své vlasti prostě tím slabým Davidem.
K Naomi Kleinové nemám, co bych dodal, moc nechápu Vaši poznámku.
Palestinští (chcete-li arabští) křesťané jsou také Palestinci, a trpí okupací stejně jako jejich muslimští rodáci. Jsou s nimi na jedné lodi. Např. starostka Ramalláhu je křesťanka, stejně jako řada palestinských politických aktivistů (např. Hanan Ašrávíová).
Pokud po nich muslimové jdou, je to podle mě hlavně důsledek jednostranné podpory křesťanských Spojených Států Izraeli. Arabští křesťané jsou zkrátka zástupnou obětí, schytávají to za někoho jiného.
Ale přeci jen si nedokáži představit jak "Vám" pomůže obrovská technologická převaha proti postupu cca 300 mil lidí : s prominutím , prostě je nepostřílíte : to je reálná situace Izraele !
P.S: Betlémští křesťané, které dobře znám a kterým spřátelená neziskovka pomáhá se odstěhovat do USA, nevykládali mi nikdy o špatných křesťanských USA, ale o hrubém a násilném nátlaku muslimských palestinců, kteří násilně "zkupují" jejich domy a parcely a terorizují je.
Jinou věcí je demografický vývoj. Tam zřejmě Izrael časem bude muset volit ze dvou cest - buď se vzdát demokracie, nebo umožnit cestu ke státu, který nebude čistě židovský. Snadné řešení nevidím, ale dlouhodobě je pro Izrael jediným řešením žít s arabskými sousedy v takových vztazích, aby nehrozilo, že na něj znovu zaútočí. Platí to ovšem i pro druhou stranu.
Já mám zase poměrně dost informací od palestinských křesťanů, které jsou úplně opačné.
Násilně a za podivných podmínek skupuje parcely hlavně izraelská vláda, a to i od některých křesťanských církví. O masových demolicích palestinských domů vojáky nemluvě. Divil bych se, kdyby šlo jen o muslimy.
Zejména v USA tato vnitřní válka v židovské komunitě běží na plné obrátky.
!Židovský stát! - proč by Izrael neměl být židovský, tak jako třeba ČR jest stát český, a Norsko (antisemiteské) , státem norským, stejně jako Španělsko , státem španělů....?
Pokud se stát Izrael stane , dle Vašeho soudu, nežidovským/nedemokratickým : židé přestanou EXISTOVAT/ŽÍt.
P.S.:o arabských křesťanech ....máme jiný názor prostě....předpokládám, že tam jste posledních 10 let také alespoň měsíc a nemluvíte o četbě
jsou prostě konfliktem vyvolených a nevyvolených, doufám, že jste četl porobně Staarý Zákon a víte, že slovo "vyvolení" v hebrejšině znamená "poznamenaný" : ve smyslu hebrejský /předpokládám, že umíte hebrejsky, když se bavíme o Izraeli/ "vyvolený ke zkoušení"
Věřím Vám, že víte o čem mluvíte
hezký den
DS
Židovský stát - v Izraeli je početná arabská menšina, a bude podle všeho časem ještě početnější. Myslím, že už proto by stát Izrael neměl být pouze židovský.
Nevěřím tomu, že v takovém případě Židé přestanou existovat.
O palestinských křesťanech mám dobré a nezprostředkované informace, nebo snažím se mít, a to z různých zdrojů. Četbu považuji za stejně relevantní zdroj jako přímé setkání.
Studoval jsem nejen historii, ale i Starý zákon a hebrejštinu, Vyvolení chápu ne jako vyzdvižení jednoho národa na úkor jiných, ale jako úkol být udržovateli a zvěstovateli jistého poselství, nazvěme ho poselstvím o milosrdném a slitovném Bohu.
Opravdu nepřijímám konflikt Izraele a jeho sousedů jako boj "vyvolených" a "nevyvolených". Takové pojetí podle mě protiřečí skutečné židovské tradici. Není jeden národ vyvolený, ostatní nevyvolené.
Děkuji Vám za zajímavé diskusní příspěvky,
F.O.
Interpretace vyvolenosti, kterou tady pan F.O. obhajuje, podle mých znalostí nevyplývá z chování kmene Izraele v biblických dobách. Je velice pozdním výkladem Staré smlouvy, fakticky až reakcí judaistů na odsudky ze strany křesťanů. Pro mne je navíc zásadním znakem judaismu očekávání spasitele, který má být nakonec vládcem světa. A ten spasitel se přece musí narodit z vyvoleného národa a dokonce jen z jeho jediného kmene. Nebo se mýlím?