Od Zagorky k Zaz: od musím k chci
Adam BorzičSoučasný systém se stává světem fanatické nutnosti. Musíme provádět reformy. Škrtat v sociální oblasti se také musí. Plivat na komunismus musíme. A musíme uctívat i bojovníky za svobodu. Zkrátka musíme být „svobodní“.
Je to jen pár dnů, co jsem zažil cosi zvláštního, co ve mně silně uhnízdilo. Byl jsem na návštěvě u svých dobrých přátel; příjemně jsme se bavili, královsky jsem byl pohoštěn, vše jako obvykle. S pokročilým večerem jsme se věnovali obvyklé zábavě našeho internetového věku, moji hostitelé mi pouštěli svá oblíbená či bizarní videa na You Tube. V té podivné a poněkud ztřeštěné přehlídce se ocitlo i video Hany Zagorové, nevzpomenu si přesně na název. Společně jsme se bavili jakousi dávnou televizní estrádou, když tu můj hostitel pronesl ke své ženě: „Je to strašný, ale Haničku mít rádi musíme, protože podepsala 2000 slov.“ Jeho žena odtušila, že ji ani 2000 slov nepřesvědčí o hudebních kvalitách Zagorky, leč, že na rozdíl od jiných si dotyčné může alespoň vážit. Nejdříve, poněkud pivně opojený, jsem se domníval, že se jedná o ironii. A zkusil jsem poznamenat, že jsem netušil, že je povinné mít rád signatáře 2000 slov. Ale má poznámka byla jaksi přeslechnuta. Zažíval jsem podivný pocit, že jsem se propadl před Listopad 89, jenže s odlišným znaménkem.
Podotýkám, že moji přátelé nejsou pravicoví fanatici, byť volí knížecí klub, a moje politické názory jsou jim dobře známy, a nejsou zdrojem žádného napětí mezi námi. Co za tím vězí? Došlo mi, že plíživá neonormalizace u nás zas o něco pokročila. Nejde mi o umenšování odvahy signatářů zmíněného dokumentu či občanského postoje Hany Zagorové. Ale to „musíme“ mi zní neustále v uších a hrozím se ho. Proč musíme? Přirozeně by to mělo znít zhruba takto: Hany Zagorové si vážím, protože podepsala 2000 slov… Ale „musíme“? Myslím, že tahle drobná epizoda názorně ilustruje, jak se současný systém stává světem fanatické nutnosti. Konec konců i reformy se musí provádět. Škrtat v sociální oblasti se také musí. Plivat na komunismus musíme. A musíme uctívat i bojovníky za svobodu. Zkrátka musíme být „svobodní“. A běda tomu, kdo nechce muset. Naše svoboda je nutnost. Vzpomněl jsem si při tom na svého oblíbeného existencialistu Šestova, který mě silně ovlivnil v intelektuální pubertě, na jeho plamenný odpor vůči nutnosti — vůči světu řízenému slovem „muset“. A ta vzpomínka ve mně také probudila vášnivý vzdor.
Ale nebyla to poslední zvláštnost toho večera. Později mi hostitelka pustila své oblíbené video. Pouliční jazzující šansoniérku Zaz, kterou, jak jsem později zjistil, už někteří (asi trochu předčasně) přirovnávají k Edit Piaf. Hostitelka mi řekla, že vždycky, když si pustí její video Je veux, cítí se šťastná a text mi přeložila. Zaz zpívá o tom, že hotel Ritz, ani šperky od Chanela, ani personál a limuzína, ba ani vila nejsou nic pro ni, že chce lásku, radost a dobrou náladu a peníze ji štěstí nepřinesou. Nejsou to kdovíjak originální slova, ale z té písně zpívané na pařížské ulici dýchá neuvěřitelná radost a svoboda. Je to prosté ale autenticky formulované ne „hodnotám“ slušných a odpovědných budovatelů kapitalismu. Zaz nezajímají peníze, jí rukama, říká si, co chce, zpívá o svobodě a chce zemřít s rukou na srdci. Intenzita a vášeň jako protiklad k prefabrikované unylosti a sterilní ziskuchtivosti zábavného průmyslu. Živelná radost z hraní a zpívání. Pouliční kultura. Přiznávám bez mučení, že jsem se do Zaz zamiloval.
Ten večer mi prozradil cosi o zmatku současných pražských intelektuálů. Kdesi za vševládným a železným „musíme“ se skrývá nepřiznaná touha po skutečné svobodě. Po světě, kde peníze nejsou alfou a omegou všeho, kde platí i jiné ceniny, kde existuje i jiné bohatství. U mnohých není tato touha zatím vědomě vyjádřena. Ani politicky uchopená. Ale chci věřit, že se od „musím“ starého světa postupně přesouváme k „chci“ světa nového.
A hlas z "periferie" říká, že je to viditelnější zejm. ve větších městech, asi nejvíce v Praze. U nás na maloměstě mají lidé jiné problémy, snobů je tady asi míň ;)
Analogie s normalizací kulhá (proto jsem použil výraz plíživá neonormalizace), současně si ale myslím, že se jedná i o vnější tlak - jen to není tlak politický, ale spíše společenský. Zkuste se někde v Praze ve společnosti projevit jen trochu "levicově", vystavíte se okamžitě posměchu nebo přezírání. To "musíš" je prostě společenská norma posilovaná každý den médii. Zarazila mě především ta bezelstnost a automatismus - jsou neautentické? Nevím.
Pěkný den. A.B
Pokud jde o ten "vnějšek" či "vnitřek", myslel jsem to vlastně tak, jak to píšete: že jde o tlak zevnitř společnosti, a ne zvnějšku, tj. ze státních či politických institucí.
Bezelstnost, automatismus, hm... že by prostě konformnost?
V případě písně Zaz je zase základem touha po jiné hodnotě - svobodě, nepodléhání nutnosti konzumovat, hromadit, podávat výkony. Jde to spolu dobře dohromady. I ten tolikrát propíraný antikomunismus je asi v jádru jakýmsi zmateným vyjádřením touhy po svobodě, řádu, autentickém lidství.
Zdá se mi, že Adamův článek míří k tomu, rozklíčovat tyto touhy a oslovit vnímavé "pravicové" přátele a spoluobčany ve světě hodnot.
http://www.youtube.com/watch?v=2o_vKahS2rI
To, co tady někteří nazývají jako jakousi neonormalizaci, je pouze historicky všeobecným konformismem s mocnými, bohužel SVOBODNÝM, což je mnohem horší, než normalizace za KSČ. Signifikantním pro tento jev je i ukázka z tohoto konkrétního případu, kdy hostitelé ani neví, co vlastně ta Zagorová nepodepsala. Normalizační konformita po roce 1969 byla totiž u stále se zvětšující většiny fakticky vynucována, v tehdejším světě rozděleném na dva, dokonce dost drasticky. Uvolnila se paradoxně až po roce 1977, kdy ten, kdo opravdu chtěl odejít, dostal možnost třeba podpisem CH 77, i když s jejím textem třeba ani moc nesouhlasil.