Rasistická liberální demokracie?
Michael HauserZákaz DSSS by žádný problém nevyřešil, jen by jej svým způsobem posílil. Program této strany je navíc v mnohých ohledech legitimní. Je tedy na levicových stranách, aby se postavily na stranu neprivilegovaných, a to bez rozdílu etnika.
Neonacistické pochody jsou znamenitým testem liberální demokracie i celé české společnosti. Ukazují, jak by se liberálně demokratické instituce a česká společnost postavily k tomu, kdyby se tu masově prosazovalo ultrapravicové hnutí. Představme si, že situace je podobná jako v Německu ve třicátých letech. Jak by se naše instituce zachovaly? Jak jsme viděli na postupu policie v Novém Bydžově a v Krupce, policie by asi začala rozhánět těch několik odvážlivců, kteří by demonstrovali proti řádně nahlášenému pochodu hnědých košil. Na základě pervertovaného výkladu shromažďovacího práva, jednoho z pilířů liberální demokracie, by jednala jako prodloužená ruka SA, čistila by jí cestu.
Žijeme v dobách, kdy nelze vyloučit vzestup extrémní pravice. Je namístě se ptát, zda by se dnešní liberálně demokratické zřízení dokázalo vypořádat s extrémní pravicí lépe než Výmarská republika. Je dnešní liberální demokracie schopnější než Výmarská republika, co se týká obrany proti extrémní pravici?
Jak to vypadá, jediným obranným mechanismem je pouze zákaz činnosti. Ale to není zrovna účinné. V roce 2010 Nejvyšší správní soud rozpustil Dělnickou stranu, ale ta se hned přejmenovala na Dělnickou stranu sociální spravedlnosti a působí dál. Na zákroku policie v Novém Bydžově a Krupce bylo zarážející i to, že policie usilovně chránila pochod strany, která je přímou nástupkyní vloni rozpuštěné Dělnické strany.
Pouhý zákaz nikam nevede, a je spíš kontraproduktivní. Jak vědí lacanovci, zákaz nějaké věci obnovuje cestu ke slasti-jouissance, protože slast-jouissance vzniká mimo jiné z toho, že zákaz přestoupíme. Pokud jedinou hrází proti extrémní pravici jsou čistě právní opatření, je to na pováženou. Jejich nezamýšleným účinkem může být posílení extrémní pravice. A má současný liberálně demokratický režim na skladě jiné prostředky?
Co potom soudíte o těchto prohlášeních? „Nemůžeme přijmout současný bezbřehý ekonomický, právní i politický liberalismus založený na sociálním sobectví s absencí solidarity, redukující život na pouhé ekonomické využití s cílem vytvořit z člověka bezcitnou konzumní bytost.“ Nebo „Zastavme krizový růst nezaměstnanosti. Vycházíme z faktu, že práce není zboží v běžném slova smyslu, nýbrž je pro člověka nutností a má svůj hluboký mravní a sociální význam“. A co o tomhle? „Požadujeme, aby vlastnictví výrobních prostředků, budov apod. bylo nejen soukromé, ale i družstevní a státní. Zejména podporujeme vznik podniků se zaměstnaneckými akciemi, v kterých zaměstnanci jsou ve vztahu k zaměstnavateli jeho partneři, a podílejí se na čistém zisku podniku, jakož i odpovědností za jeho chod.“
Že to jsou prohlášení nějaké nové radikálně demokratické iniciativy? Ne, jsou to programové body Dělnické strany. S extrémní pravicí to není tak jednoduché. V jejím programu se nepíše jenom o rasismu a xenofobii. Dočteme se spíše o požadavcích jako jsou práva zaměstnanců, zaměstnanecká participace, ochrana kulturního dědictví, důsledné prošetření privatizačních podvodů… A hlavním heslem je: jít proti proudu.
Tyto požadavky se nedají odbýt jako pouhý populismus, protože nejsou tak zcela neoprávněné a našli bychom je také u radikálně demokratických iniciativ. Dá se to říct tak, že extrémní pravice uhnětla směs oprávněných požadavků a rasismu. Tím se snaží změnit vnímání rasismu. Proč je rasismus špatný, když je promíchán s oprávněnými požadavky? Přesně v tomto bodě se skrývá největší nebezpečí: rasismus a xenofobie se touto cestou stane legitimní.
Jedinou účinnou odpovědí na vzestup rasismu a xenofobie je tudíž to, že levicové strany začnou prosazovat požadavky neprivilegovaných. Jde totiž o to, aby tu byly strany, které hájí zájmy neprivilegovaných a zároveň příkře odmítají rasismus a xenofobii. Je to asi jediný reálný způsob, jak zbavit rasismus jeho společenské přitažlivosti. Rasismus pak může být vnímán jako klín štěpící neprivilegované na vzájemně znepřátelené skupiny. Rasismus brání solidaritě všech neprivilegovaných. Rasismus je i proti těm, kteří jsou rasisty.
Pokud se to levici podaří, pak to bude právě ona, kdo zachrání liberální demokracii před tím, aby jednou skončila jako Výmarská republika.
Připomínám známý fakt, že v hitlerovském Německu hrála sociální politika důležitou roli. Samozřejmě jen pro etnické "Genossen" - vyvlastňování se také týkalo jenŽIdů. A to jsou ty mantinely.
Hitlera neudělá lidštějším, že odstranil obrovskou, cca 6 milionovou nezaměstnanost, že s hesly jako Arbeit und Brot bojoval s chudobou. To ho máme tolerovat, protože posíllil penzijní systém, podporoval rodiny s dětmi nebože Arbeitsfront bojovala za vyšší minimální mzdy a za moderní pracovní metody ?.
Mimochodem zavedl i progresivní daně a naopak zavedl daňové úlevy na bydlení....
Shoduji se s M. Hauserem v tomto zcela; je skandální, že slovo "kapitalismus" v negativní konotaci dlouho používali jen pravicoví extremisté (zatímco takový J. Havel z ČSSD hovořil o tom, že "kapitalismus je sprosté slovo"). Teď se snad již situace začíná měnit ...
Taková protofašistická strana jim pak nabízí splnění jejich tísnivě akutních ale skrývaných sociálních potřeb spolu s viditelnou a prožitou davovou akcí za něco úplně jiného.
Strany, které se chtějí pokoušet řešit opravdové problémy, ve prospěch pokud možno všech, strany liberálně demokratické, jim můžou těžko konkurovat. Nebo raději trochu optimisticky, snad jim můžou konkurovat, ale těžko.
To je skutečně vážná věc. V tomto smyslu je výpad pana Dolejše jaksi mimo. M. Hauser přece nechce extremisty omlouvat, to by bylo zcela proti duchu všech jeho článků a knih.
Extremisté budou mít tolik prostoru, kolik jim ho my sami přenecháme.
Ostatně i křesťansko-sociální platforma v ČSSD se k policejním zásahům v Novém Bydžově a v Krupce vyjádřila tak, že ten protest vůči akcím Dělnické strany sociální spravedlnosti , kterého se zůčastnili duchovní dvou církví, pravoslavné a českobratrské evangelické, byl potřebnou formou vyjádření občanského postoje a zkritizovala chování státní moci.
Tihle "sociálně citliví" náckové využívají nechvalně známých symbolů, hesel a metod a policejní zásah proti pokojnému občanskému odmítání šířeníe xtremismu (hnědý mor extremismem nepochybně je) byl z tohoto pohledu opravdu absurdní.
Znovu jasně říkám, že zákazy nejsou samospasitelné, ale pseudoliberální postoj ať si tu každý pochoduje jak chce a hlásá co chce by snad byl taky špatný. Než se vyřeší sociální problémy tohoto světa to ještě potrvá, ale náckové se pod policejní ochranou roztahují už dnes. Takže i jistá restrikce by mohla patřit do rejstříku možných reakcí. Aby pak nebylo pozdě.
Jen nevím proč dáváte do jedné hromady nacismus a fašismus, alespoň tak to chápu.
(o víkendu odpovím,děkuji za trpělivost)
David Sekanina
Tuším, že se nám brzy dostane vysvětlení o rozdílu mezi fašismem a nacismem, možná třeba podle počtu mrtvých Židů nebo tak nějak. Něco podobného jsem slyšel od Marka Bendy. Z přísně odborného hlediska politologa třídícího různé mechanismy, jimiž je uplatňována diktatura nad širokými vrstvami společnosti, tu jistě rozdíly jsou a naopak zase pro pány Bendu (v jehož rodině jsou asi dědičné sympatie pro Pinocheta) a jiné (nechci raději jmenovat) tady nebudou rozdíly mezi nacismem a tzv. komunismem (kterému jjá říkám protosocialismus).
No - marxismus má jinou metodologii - ty formy mohou být různé, ale pro marxistu je podstatnější odpověď na otázku:Cui bono? Tedy jaké třídě, s jakou třídou či třídami jsou příslušné jevy spojené.
V roce 1935 definovala Kominterna a zejména Dimitrov fašismus (nerozlišovala jeho formy) jako diktaturu monopolistické buržoasie, i když realizovanou zneužitím maloburžoasie a dalších středostavovských vrstev i části proletariátu a lumpenproletariátu. Jistě se od té doby třídně sociální struktura změnila, ale v jednom ne - za Mussolinim,Hitlerem a nověji Pinochetem nebo možná později Dělnickou stranou stojí pořád a znovu velký kapitál - zpočátku jen tím, že je plodí svým dopadem na různé třídy a vrstvy a pak podle potřeby tím, že na ně vsází - možná ne hned jako na hlavní vládnoucí garnituru, ale třeba jen jako určitý na určitý bič na tu hlavní garnituru, jako měli nacisté Vlajku jako pobídku na Háchu, na Slovensku Hlinkovu gardu jako pobídku na |Tisa, v Rumnsku železnoun gardu na královský režim apod. a obdobně i v jiných zemích. Pořád zde ale jde o zájmy kapitalismu a jeho udržení a v tomto smyslu jsou různé formy nacismu-fašismu či pinochetismu symstémovými zločiny kapitalismu. Nemohu a nechci popírat, že kdyby šlo jen o formy a počet obětí je s nacismem a spol. srovnatelný stalinismus jako politika a ideologie vyskytující se v počátečním období prvního pokusu o socialismus - protosocialismu. Toho taky propaganda hájící do úmoru kapitalismus nádherně využívá. Jenomže pro toho, kdo nechce zůstat u laciné propagandy či popisu jevových forem, je to jinak. Protosocialismu vládla třída řídícího aparátu v čele tříd a skupin, které měly zájem na humanizaci společnosti a emancipaci člověka. Vzhledem k historickým limitům, které tady nemohu popsat - jen ve zkratce nedostatečnému zespolečenštění výroby na bazi pouze industriální ekonomiky, trvání staré dělbyx práce a ještě v podmínkách mimořádné zaostalosti a neustálého tlaku kapitalismu, protosocialistický řídící aparát nedokázal vládnout demokraticky, ale stalinismus byl pro něj nikoli jedinou možnou formou vlády a sama elita ho dokázala odhodit. To ostatní už bylo značně ztlumené a dnes uměle nafukované. A dále protosocialismus nebyl komunismus, jen první pokus, který zdegeneroval, a síly, o něž se opírá projekt překonání kapitalismu zůstávají pokrokovými silami a jedinou zárukou nezničení světa kapitalismem.
Takže z tohoto pohledu mi připadá rozlišování nacismu a fašismu při ztotožňování komunismu a fašismu zase jen jako projev ideologie reakční třídy, která se zoufale chce zachránit a proto problémy co nejvíce zamotává, aby se v nich běžné vědomí neprivilegovaných vrstev co nejvíce ztratilo
a) antidemokratický,
b) antiidividualistický,
b) antimaterialistický,
c) antipozitivistický,
d) antimarxistický,
e) antiliberalistický,
f) antisocialistický,
g) nacionalistický,
h) etatistický.
Už z toho je zřejmé, že klást rovnítko mezi fašismem/nacismem a tzv. komunismem je velmi problematické. Obvykle je toto kladení rovnítek krajně účelové a je třeba sledovat, kdo toto rovnítko klade.
O míře antisemitismu můžeme diskutovat, u nacismu je to samozřejmě evidentní, u italského fašismu bych to viděl ve vývojové perspektivě.
Pokud jde o to sociologické rozlišení, které zde nastínil J. Heller: to, že fašismus existoval, aniž by likvidoval vlastnické vztahy a fundamenty kapitalistické ekonomiky, je historickým faktem - idea korporativistického státu byla prapodivným spletencem ekonomického pragmatismu a idealismu.
A ještě jedna poznámka: možná bychom měli říct, že fašismus je antiteoretický. Mussolini právě vytýkal socialismu přílišnou teoretičnost, zatímco fašismus se prý nezrodil z teorie, nýbrž z činu. Z tohoto hlediska je docela obtížné vnímat fašismus pouze v teoretické dimenzi, ta rovina konkrétní politické praxe zde znamenala hodně.
Zcela prakticky a bez patetického moralizování. Mantinely mohou být širší - americký model - a nebo užší, restriktivnější - to platí v Evropě po našich historických zkušenostech. Za sebe musím říci, že tu evropskou zkušenost mám za významnou a jasné mantinely vůči tomuto společensky nebezpečnému (o to jde) extremismu za oprávněné. I když svou podstatu míchají pochopitelnými požadavky (viz moje připomínka citlivosti "naconálního socialismu").
Mimochodem: jak pojmenovat to, co se nyní děje v Maďarsku?
Přeji hezké dny
A v praxi pak jde o to dokázat ne jak máme rádi naše přátelé z chudých zemí tam venku, ale jak regulaci imigrace nastavit přiměřeně vstřícně a humáně, aby tihle xenofobové z profese neměli z čeho žít. A neposunuli se do polohy už otevřeně fašounské.
Dále bych nepřeceňoval evropskou zkušenost s fašismem, vůči té americké, protože bych musel akceptovat i výtky Klause na adresu Západu, že on nemá své zkušenosti s reálsocialismem.
Pro p. Hausera. Zkuste se prosím zamyslet, jak by se chovala ta naše policie, ba dokonce instituce, jimž by byl ohlášen pochod s hesly „pryč s kapitalismem“, „znárodněme banky“, či dokonce „bohatým seberme nadbytek“. Myslíte, že by jej chránila proti aktivním zastáncům dnešních poměrů, kteří by se mu postavili do trasy?!!
Pro p. Hellera. Udivuje mne, že rozlišujete protosocialismus a socialismus ale už ne fašismus od nacismu. První je nadvládou jakýchkoliv elit, zatímco nacismus je nadvládou pouze elit našich, má tedy právě v sobě navíc rasismus.
Pro pana Kandu. Nejsem úplně přesvědčen o antimataerialismu, antisociálnosti, ani o antiindividualismu fašismu v Itálii a už vůbec ne o tomtéž u jeho teoretiků.
Ptám se pana Škabrahy. Nepochodují náhodou v Irsku také příslušníci jednoho náboženství čtvrtěmi obyvatel toho druhého, jenom aby si připomenuly své dějinné vítězství?
Kdybych chtěl kohosi napodobovat, napsal bych si na monitor svého PC zřetelně, „je to ve strachu z chudoby ty blbče“. Pokud se odstraní strach z chudoby, ubude podle mého soudu, víc jak devadesát procent všech rasistických, nacionálních, xenofobních a třeba i mezi generačně nenávistných projevů.
1) Fašismus je antimaterialistický, neboť odmítá pojem materiálního světa jako vulgární redukcionismus. Naopak otevřeně hovoří - aspoň Mussolini, ale najdeme to i u Hitlera - o duchovním životě člověka a morálním zákonu. V tomto ohledu má fašismus i nacismus blízko k náboženství (samozřejmě ve zmutované podobě).
2) O antisociálnosti jsem neřekl ani slovo, to jste špatně přečetl "antisocialistický" - a i na tom musím trvat. Pojem "národní socialismus" může být pro leckoho, kdo hovoří v nálepkách, zavádějící (viz svérázná teze o domnělé "levicovosti" nacismu, hlásaná našimi pravicovými génii), protože klíčem je právě onen atribut "národní" (resp. "nacionální"), které je nutno interpretovat jako negaci a překonání "zúženého" socialismu levicového. "Národní (nacionální) socialismus" je ve vztahu k "socialismu" něco jako pojem "lidově demokratický" ve vztahu k "demokracii".
3) Fašismus je antiindividualistický, třebaže je tato jeho ideologická výplň jakoby poněkud zahalena kultem silného vůdce; ten však souvisí spíš s "paranáboženským" charakterem této ideologie (viz bod 1) a s autoritativním způsobem vedení. Ale fašismus se dovolává státu jakožto organické jednoty - a v tomto ohledu je tvrdě proti liberalismu. Pro fašismus neexistuje člověk jako svobodný jedinec, ale vždy ho vnímá jako "přirozenou" (sic!) součást národní kolektivity.
A nepodcenoval bych evropskou zkušenost s fašismem, vůči té americké, protože američané na posledních světových válkách vidělali, kdežto evropané zejm. v té poslední nechali y miliony životů a devastaci ekonomik.
To byla opravdu trudná zkušenost a je dobře že stále působí a že se podobným ideiologií vědomě i instinktivně bráníme - dokonce i v tom kdysi fašistickém Německu..